• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3605 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۳۱ مرداد

خروج نيروهاي واشنگتن از ائتلاف سعودي حمله به يمن

چك سفيد امضا به رياض نداده‌ايم

گروه جهان| كاسه صبر امريكايي‌ها در برابر عربستان لبريز شد. بيش از يك سال از حمله ائتلافي با حضور 9 كشور به رهبري سعودي به يمن مي‌گذرد؛ حمله‌اي كه جز كشتار كودكان و هدف قرار دادن مكان‌هاي غيرنظامي دستاوردي نداشته است. اكنون با بالاگرفتن اعتراض‌ها به سياست‌هاي رياض در قبال صنعا و تلاش بي‌فرجام اين كشور براي بازگرداندن رييس‌جمهور فراري مورد حمايت عربستان، امريكايي‌ها تلاش مي‌كنند فاصله خود را از عربستان در اين پرونده زياد كنند. بر اساس تازه‌ترين خبري كه رويترز آن را منتشر كرده است، ارتش امريكا نيروهاي خود را از ائتلاف سعودي كه يمن را هدف قرار مي‌داد خارج كرده است و تعداد نيروهاي خود كه درگير پرونده اين كشور در سطوح نظامي ديگر بودند را هم به حداقل رسانده است. بر اساس اين گزارش، در حال حاضر كمتر از 5 نظامي امريكايي به هسته برنامه‌‌ريزي مشترك اين ائتلاف كمك مي‌كنند؛ هسته كميته مشتركي كه يك سال پيش براي هماهنگي حمايت‌هاي امريكا با عربستان در حمله به يمن برنامه‌ريزي شده بود. بر اساس تعريف كاري اين كميته، امريكايي‌ها و جنگنده‌هاي ائتلاف به رهبري عربستان، در حوزه سوخت‌گيري در هوا و تبادل محدود اطلاعات با هم همكاري داشتند. امريكا در حالي رقم نيروهاي نظامي خود در خدمت يا همكاري با اين ائتلاف را به 5 نفر كاهش داده است كه پيش از اين 45 نظامي امريكايي‌ها به شكل تمام وقت در رياض در خدمت ماموريت‌هاي نظامي اين ائتلاف بودند. گفته مي‌شود كه امريكا كاهش تعداد نيروهاي امريكايي در اين كمپين را از ماه ژوئن آغاز كرده است و زماني حضور هر روزه خود در اين كمپين نظامي را كمرنگ كرده كه صداي انتقادها در خصوص تلفات غيرنظامي حملات عربستان به يمن بلندشده است. پنتاگون زماني اين خبر را تاييد كرد كه خبرگزاري رويترز به نقل از منابع آگاهي در اين نهاد نسبت به وقوع آن اطمينان پيدا كرد. حملات عربستان به يمن از قريب به يك ماه پيش با شكست مذاكرات صلح در كويت از سرگرفته شده است اما گفته مي‌شود كه امريكايي‌ها در دوره جديد همكاري‌هاي بسيار محدودي با رياض و ديگر اعضاي ائتلاف دارند. سخنگوي پنتاگون در اين خصوص به رويترز مي‌گويد: همكاري‌اي كه ما با عربستان در دوره جديد افزايش حملات و تنش‌ها داريم بسيار محدود و بسيار حساب شده است و به هيچ‌وجه چك سفيدامضايي در اين خصوص به آنها نداده‌ايم.  يك منبع امريكايي كه خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با رويترز تاكيد مي‌كند كه كاهش تعداد خدمه‌هاي نظامي امريكا در ائتلاف حمله به يمن نمي‌تواند صرفا به دليل افزايش انتقادها به حملات به شهروندان غيرنظامي و كشته شدن 6500 نفر باشد كه عمده آنها را شهروندان عادي تشكيل مي‌دادند. با اين وجود پنتاگون درواكنش خود به اين خبر كه لحن بسيار تند و انتقادي نسبت به سياست‌هاي عربستان در يمن دارد نسبت به اين بحران هم ابراز نگراني‌هايي مي‌كند؛ بحراني كه يمن را به قحطي نزديك كرده است و برآورد صدمات وارد شده به زيربناهاي اقتصادي و صنعتي در اين كشور 14 ميليارد دلار تخمين زده شده است.
سخنگوي پنتاگون در اين خصوص مي‌گويد: حتي در حالي كه ما به سعودي‌ها براي حفظ تماميت ارضي آنها كمك مي‌كنيم اما اين به معناي آن نيست كه نگراني‌هاي خود را از جنگ در يمن ابراز نكنيم. ما در گفت‌وگوها با مقام‌هاي سعودي به آنها تاكيد كرده‌ايم كه بايد ميزان تلفات غيرنظاميان را به صفر برسانند.  ژنرال احمد عسيري كه سخنگوي ائتلاف سعودي براي حمله به يمن است در گفت‌وگو با رويترز از بيان جزييات كاهش حضور نظامي امريكا در اين ائتلاف سر باز زد و تلاش كرد از اهميت اين اتفاق بكاهد: رابطه ميان سعودي و امريكا رابطه‌اي استراتژيك است و اگر خبر كاهش حضور نظامي‌هاي امريكايي درست هم باشد نشان‌دهنده و منعكس‌كننده يك تغيير راهبردي تاكتيكي است. شايد امريكا سرمايه‌هاي انساني خود را خارج كرده باشد اما اين مساله تاثيري بر رابطه دوجانبه نخواهد گذاشت.  
گفته مي‌شود كه پنتاگون از چندي پيش فاصله خود با تصميم‌گيري‌ها در ائتلاف سعودي براي هدف قرار دادن مناطق مختلف را زياد كرده است. سخنگوي پنتاگون در اين خصوص مي‌گويد: در هيچ مرحله‌اي نيروهاي ارتش امريكا تاييد مرحله‌اي يا نهايي اهداف مدنظر در يمن در اين ائتلاف را بر عهده نداشته‌اند.  48 ساعت پيش پزشكان بدون مرز، كاركنان خود را از شش بيمارستان در شمال يمن بعد از اينكه هدف بمباران سعودي‌ها قرار گرفت و 19 تن كشته شدند، خارج كرده است. سازمان پزشكان بدون مرز از بمباران شدن بيمارستان‌ها و موسسات درماني به‌شدت انتقاد كرده است. پيش از اين نيز يك مدرسه از سوي ائتلاف سعودي بمباران شده بود كه ده‌ها كودك بر اثر آن كشته شدند.

 

ميليون‌ها يمني از ملت‌ها به جاي دولت‌ها كمك خواستند

مردم يمن روز گذشته تظاهرات ميليوني را در حمايت از شوراي عالي سياسي يمن به رياست صالح الصماد برگزار كردند. رييس شوراي عالي سياسي يمن در جمع ميليون‌ها يمني كه براي حمايت از اين شورا تجمع كردند، گفت: دشمنان يمن بايد بدانند كه معادله‌اي جديد در يمن آغاز شده كه مردم پشتيبان و ستون آن هستند.  اين تظاهرات در ميدان السبعين با حضور ميليون‌ها يمني برگزار شد و شركت‌كنندگان پرچم‌هاي يمن و دست نوشته‌هايي در حمايت از شوراي عالي سياسي يمن در دست داشتند.
صالح الصماد در اين راهپيمايي تجمع گسترده مردم يمن را برابر با ضعف چهار كشور حوزه خليج فارس كه در جنگ عليه يمن مشاركت دارند دانست و گفت: مردم يمن همانند صخره‌اي سخت در برابر تمامي توطئه‌چيني‌هاي دشمنان ايستادند. اگر برخي دولت‌ها صداي مردم يمن را نمي‌شنوند مطمئنا وقتي مردم اين كشورها از آنان چيزي بخواهند به خواسته مردم خود نيز احترام نمي‌گذارند. شوراي سياسي عصاي جادويي ندارد كه به همه نيازها فورا پاسخ دهد اما اين شورا در خدمت مردم يمن است و كشور را از اين رنج و سختي نجات خواهد داد. دشمنان بايد بدانند كه معادله جديدي در يمن با پشتيباني مردم آغاز شده است. ما براي شراكت اجتماعي و آشتي ملي تلاش مي‌كنيم و ظرف روزهاي آينده دولتي را تشكيل مي‌دهيم.  
وي همچنين تاكيد كرد كه دست انصارالله نه براي تسليم شدن بلكه براي مددجويي به سوي همه جهان به جز رژيم صهيونيستي دراز است. رييس شوراي عالي سياسي يمن همچنين از هيات صنعا خواست با ولد شيخ احمد، فرستاده سازمان ملل كه امروز به عمان مي‌رود ديدار نكنند و گفت: ولد شيخ احمد از دريافت مجوز براي بازگشت هيات يمن به صنعا عاجز است.  شركت‌كنندگان در اين تظاهرات همچنين بيانيه‌اي صادر كردند و از ملت‌هاي جهان خواستند به دولت‌هاي كشورهاي‌شان براي احترام به شوراي عالي سياسي اعمال فشار كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون