• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3606 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱ شهريور

نخستين سوال مجلس دهم از وزير علوم پرسيده شد

سوال پرحاشيه و ايراد از فرهادي

سوال بدون بررسي در كميسيون به صحن علني مجلس آمده بود

گروه سياسي| نخستين سوال مجلس دهمي‌ها از يك وزير دولت پر از حاشيه بود. سوال برخلاف آيين‌نامه در كميسيون مطرح نشده به صحن مجلس آمده بود. اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات از سوال بي‌خبر بودند. وزير علوم سوال را اصلا مرتبط با وظايف خودش نمي‌دانست. نماينده سوال‌كننده به صورت مشروط از پاسخ‌هاي وزير قانع شد و در نهايت محمد فرهادي، وزير علوم وعده داد موضوعي كه به گفته خودش به او مرتبط نبوده است را حل كند. اين حواشي نخستين سوالي است كه نمايندگان مجلس دهم از محمد فرهادي، وزير علوم دولت يازدهم پرسيدند. وزارتخانه‌اي كه در مجلس نهم دعوا بر سر آن زياد بود و يك استيضاح هم به خود ديده بود. روز گذشته نخستين دستور پس از جلسه غير علني كه براي بررسي موضوع قراردادهاي نفتي تشكيل شده بود سوال هاجر چناراني، نماينده نيشابور بود كه در صحن علني مجلس مورد بررسي قرار گرفت. سوالي كه يكشنبه هفته گذشته در صحن علني مجلس اعلام وصول شده بود با سرعتي غيرقابل باور در عرض يك هفته به صحن علني مجلس آمده بود. سرعتي تعجب آور كه تذكر محمود صادقي، نماينده تهران و عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس معما را حل كرد. محمود صادقي در تذكري با استناد به ماده 209 كه مربوط به نحوه سوال از وزراست، اظهار داشت: در اين ماده آمده چنانچه سوال كننده از پاسخ وزير قانع نشود، ملي يا منطقه‌اي بودن سوال در جلسه كميسيون تعيين مي‌شود، درخصوص سوال هاجر چناراني از وزير علوم، هيچكدام از ترتيبات قانوني صورت نگرفت يعني هيچ جلسه‌اي در كميسيون براي بررسي آن تشكيل نشد، از اين رو اينكه مي‌گويند وزير در جلسه حضور نيافت، كذب محض است. وي ادامه داد: در اين راستا شش نماينده از كميسيون آموزش، نامه‌اي را در راستاي غيرقانوني بودن اين حركت امضا كرده‌اند كه به هيات رييسه مجلس ارايه كرديم. غلامرضا كاتب، عضو هيات رييسه مجلس در پاسخ به اين تذكر گفت: طبق قانون، رييس كميسيون در 15مرداد 95 رسما گزارشي به هيات رييسه نوشته كه اين گزارش اعلام‌وصول شد و در نهايت به چاپ رسيد. در ادامه محمد مهدي زاهدي، نماينده مردم كرمان و رييس كميسيون آموزش مجلس در تذكري با استناد به ماده 79 آيين‌نامه داخلي مجلس درخصوص نحوه سوال از وزرا گفت: طبق اين ماده هر نماينده مي‌تواند راجع به مسائل داخلي و خارجي از وزرا سوال كند، بعد از اعلام وصول، كميسيون 15 روز فرصت دارد جلسه‌اي با حضور وزير مربوطه تشكيل و سوال را مطرح كند كه ما نيز براي بررسي سوال نماينده نيشابور از وزير علوم اين روند را طي كرديم و نامه‌اي به فرهادي نوشتيم تا در جلسه مقرر كميسيون حاضر شود. وي افزود: وزير علوم در روز مقرر در جلسه كميسيون حضور نيافت، خانم چناراني بر طرح سوال اصرار كرد و از آنجايي كه 15‌روز از اعلام وصول گذشته بود، اين سوال از سوي كميسيون، ملي تشخيص داده شده و به هيات رييسه ارجاع شد.
وزير: به ما ارتباطي ندارد
اين اما پايان حواشي سوال مطرح شده در جلسه روز گذشته مجلس شوراي اسلامي نبود. سوال در اين ارتباط بود كه « چرا مدرسين و اساتيد دانشگاه فني و حرفه‌اي پس از انتقال از آموزش و پرورش به وزارت علوم، تعيين تكليف نمي‌شوند؟» پاسخ محمد فرهادي اما به اين سوال جالب بود. او گفت كه «دنبال حل مشكل جذب معلمان حق‌التدريسي آموزش و پرورش خواهم بود؛ هر چندكه اين مساله ربطي به وزارتخانه ندارد، اما دنبال مي‌كنم تا مجوز استخدام آنان داده شود.» به گزارش ايسنا، محمد فرهادي گفت: اگر قرار است مدرسين و اساتيد دانشگاه فني و حرفه‌اي يا همان حق‌التدريسي‌ها در دانشگاه مسوول جذب شوند، به رديف اعتبار و امكانات نياز است. وي ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش بر اساس قانون تعيين‌تكليف استخدام حق‌التدريسي‌هاي آموزش و پرورش بايد تا سقف 60 هزار نفر جذب مي‌كرد، اما در سال 1390 رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس قبل خطاب به وزير آموزش و پرورش ابلاغ كرد اين افراد نمي‌توانند جذب وزارت علوم، تحقيقات و فناوري شوند و بر استخدام اين افراد در وزارت آموزش و پرورش تاكيد كرد. فرهادي ادامه داد: در سال 1393 و در پي شكايت برخي از حق‌التدريسي‌ها، ديوان عدالت اداري خواسته‌ آنان را رد كرد، اما برخي از اساتيد و مدرسان حق‌التدريسي كه زمينه جذب در هيات‌هاي علمي را داشتند در فرآيند جذب وزارت علوم، تحقيقات و فناوري قرار گرفتند؛در حال حاضر نيز وزارتخانه به دليل فقدان رديف استخدامي، امكانات و بودجه نمي‌تواند بقيه اين افراد را جذب كند و اساسا جذب حق‌التدريسي‌ها در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري محل قانوني ندارد. وزير علوم، تحقيقات و فناوري وقتي با فريادها و صداي بلند هاجر چناراني كه از وي مي‌خواست تا قول دهد طي چند ماه آينده زمينه استخدام مدرسين و اساتيد دانشگاه فني و حرفه‌اي را حل كند، روبه‌رو شد، وعده داد: هرچند كه اين مساله به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ربطي ندارد اما دنبال مي‌كنم تا مجوز استخدام حق‌التدريسي‌ها داده شود.
تلاش براي قانع نشدن نماينده سوال‌كننده
اصولگرايان تندرو نزديك به جبهه پايداري كه اين روزها تفكرشان در مجلس دهم از رونق سابق افتاده است، تلاش ويژه‌اي كردند تا نماينده سوال‌كننده از اظهارات وزير قانع نشود و كار به راي‌گيري كشيده شود. پس از توضيحات وزير علوم به سوال هاجر چناراني، نماينده نيشابور با وجود آنكه مسعود پزشكيان رييس وقت جلسه بارها نظر او به قانع شدن يا نشدن را پرسيد اما حلقه نمايندگان اطراف او اجازه پاسخ‌دهي به او را نمي‌داد. در اين ميان محمد مهدي زاهدي، نماينده كرمان و رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس كه عملكردش در مورد اين سوال با انتقاد اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات نيز مواجه شده بود طي گفت‌وگويي چند دقيقه‌اي با هاجر چناراني در تلاش براي قانع كردن او به «قانع نشدن از اظهارات وزير علوم» مشغول بود. اميرآبادي فراهاني، نماينده قم و ديگر نماينده نزديك به جبهه پايداري نيز چند باري به نقل از هاجر چناراني خطاب به مسعود پزشكيان رييس جلسه اعلام كرد كه چناراني قانع نشده است. با اين همه پس از آنكه محمد فرهادي، وزير علوم برخلاف آيين‌نامه داخلي مجلس از جايگاه خود به سمت صندلي چناراني رفت و دقايقي با او صحبت كرد نمايندگان با ختم صلواتي خبر از قانع شدن مشروط نماينده نيشابور از اظهارات وزير علوم دادند. با اين همه برخي ديگر از نمايندگاني كه در اين حلقه بودند از مذاكرات رد و بدل شده در آن لحظه به «اعتماد» گفتند. از جمله آنكه رمضانعلي سبحاني‌فر، نماينده سبزوار و عضو فراكسيون اميد به «اعتماد» گفت كه برخي در تلاش براي قانع شدن چناراني بودند. از سوي ديگر محمدرضا نجفي، نماينده تهران و عضو فراكسيون اميد نيز به «اعتماد» گفت: « اتفاقا من به دوستان مي‌گفتم كه تلاشي براي قانع كردن اين نماينده نداشته باشند و بهتر است در اين مورد راي‌گيري صورت بگيرد تا وزن آنهايي كه اظهارات وزير علوم را قانع‌كننده نمي‌دانستند مشخص شود.» قاسم احمدي لاشكي، نماينده نوشهر نيز به «اعتماد» گفت: «از آنجايي كه عده‌اي براي قانع نشدن خانم چناراني تلاش داشتند من پيشنهاد دادم كه ايشان اعلام كنند به صورت مشروط از اظهارات وزير علوم قانع شده‌اند.» پيشنهادي كه به نظر مي‌رسد در نهايت مورد قبول قرار گرفت. با اين همه نخستين سوال مجلس دهمي‌ها علاوه بر ايرادات آيين‌نامه‌اي فراوان با حاشيه‌هاي بسياري برگزار شد تا قرعه نخستين وزير كارت زرد گرفته به نام محمد فرهادي نيفتد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون