• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3606 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱ شهريور

«اعتماد» انتخاب رييس شوراي شهر تهران در هفته آينده را بررسي مي‌كند

چمران بار ديگر بر صندلي رياست شورا تكيه مي‌زند؟

حميدرضا خالدي


تا چند روز ديگر آخرين دوره انتخابات رياست شوراي شهر در دوره چهارم عمر شورا برگزار مي‌شود. رقابتي سنتي با حضور دو رقيب سنتي يعني احمد مسجد جامعي از سوي طيف اصلاح‌طلبان و مهدي چمران به عنوان نماينده اصولگرايان. اين درحالي است كه چيدمان و تعداد اعضاي شورا را در سه طيف مي‌توان خلاصه كرد. طيف اصلاح‌طلب با 13 عضو، طيف اصولگرا با 14 عضو و اعضاي مستقل (شامل ورزشكاران و الهه راستگو) با 4 راي. اين آمار و اين تقابل آرا در نهايت حكايت از يك نكته دارد، اينكه اين، آراي ورزشكاران است كه نتيجه برنده انتخابات رياست شورا را تعيين مي‌كند. از سويي گروهي براين باورند كه با توجه به آرايش دو طيف، تاريخ بار ديگر تكرار خواهد شد و دوباره رييس سنتي شورا كه بيش از 10 سال است كه برمسند رياست نشسته، بار ديگر كرسي رياست را تصاحب خواهد كرد. دراين ميان اما ديدگاه اصلاح‌طلبان و اصولگرايان چندان مطابق اين نظريه نيست و هر كدام تلاش مي‌كنند تا با توجيهي، نماينده خود را برنده كرسي رياست شورا بدانند.

اسماعيل دوستي: درحال لابي با ورزشكاران هستيم
اسماعيل دوستي، عضو اصلاح‌طلب شوراي شهر، مدعي است كه اصلاح‌طلبان با قاطعيت در انتخابات شورا شركت مي‌كنند و تحت تاثيرجوسازي‌هاي جناح مقابل قرار نمي‌گيرند: اصلاح‌طلبان امسال به صورت منسجم‌تر از گذشته در انتخابات رياست شورا شركت مي‌كنند و تمام تلاش خود را خواهند كرد تا احمد مسجد جامعي، نماينده طيف خود را براي دومين بار روي كرسي رياست بنشانند.
وي در مورد رايزني اصلاح‌طلبان با ورزشكاران براي جذب راي آنها گفت: واقعيت اين است كه هر دو طيف در حال رايزني با ورزشكاران (يا همان اعضاي مستقل شورا) هستند. ما هم جلسات متعددي را با آنها داشته‌ايم كه اميدواريم به نتيجه دلخواه‌مان برسد. دوستي در پاسخ به اين سوال كه چرا دوطيف اصلاح‌طلب و اصولگرا گزينه ديگري را به جز چمران و مسجد جامعي براي انتخابات رياست شورا معرفي نمي‌كنند؟ گفت: نه ما و نه اصولگراها، گزينه بهتري از چمران و مسجد جامعي را نداريم. چون معتقديم كه اين دو عزيز، بهترين گزينه براي اين رياست هستند.

قناعتي: لابي كردن يك امر طبيعي است
ابوالفضل قناعتي، عضو هيات رييسه كنوني شوراي شهر كه معتقد است اين‌بار هم اصولگرايان برنده رياست شورا خواهند بود، گفت: فكر مي‌كنم از الان تكليف انتخابات مشخص است. ولي به هر حال اين قانون است و بايد انتخابات هر سال برگزار شود. گرچه شانس اصلاح‌طلبان هم ممكن است كم نباشد. اين عضو شورا هم مانند دوستي از رايزني و لابي با اعضاي مستقل شورا براي به دست آوردن آراي آنها به نفع خود خبر مي‌دهد و مي‌گويد: اگر بخواهيم بگوييم كه طيف‌ها با اين اعضا لابي نمي‌كنند دروغ گفته‌ايم. اصولا لابي جزو جدا ناشدني سياست است. ولي به هر حال آنها هم منتخب مردم هستند و بايد به راي‌شان احترام گذاشت.
در اين بين يكي از انتقادهايي كه به اصولگرايان شوراي شهر وارد مي‌شود اين است كه مي‌گويند آنها هم رياست شورا را از آن خود كرده‌اند و هم كل هيات رييسه را درحالي كه اگر برخي از كرسي‌هاي هيات رييسه به اصلاح‌طلبان مي‌رسيد، توازن بهتري برقرار مي‌شد كه مي‌توانست در هر چه بهتر انجام شدن امور شورا موثر باشد. با اين وجود قناعتي با اين نظريه مخالف است: من اين نظريه را قبول ندارم چرا كه براين باورم كه هر چه هيات رييسه يكدست‌تر باشند، بهتر مي‌توانند تصميم‌گيري كنند و جلسات اداره شوند.

سالاري: برخي از عملكرد‌هاي غيراخلاقي اصولگرايان قابل توجيه نيست
اما در اين بين از سوي برخي هم اين نظريه مطرح مي‌شود كه اصلاح‌طلبان به دليل كمتر بودن اعضا بهتر است در انتخابات رياست شورا كانديدايي نداشته باشند تا با شكست روبه‌رو نشود؛ البته محمد سالاري، رييس كميسيون شهرسازي شوراي شهر و از اصلاح‌طلبان شوراي شهر مخالف اين نظر است و مي‌گويد اصلاح‌طلبان با وجود اينكه كمتر از اصولگرايان هستند اما بايد در انتخابات شركت كنند: عدم حضور اصلاح‌طلبان به معني تسليم و انفعال آنهاست ضمن آنكه در انتخابات هر چيزي ممكن است رخ دهد و ما نااميد نيستيم.  وي سپس به وي‍‍ژگي‌هاي اصلاح‌طلبان از منظر ديدگاه خودش نسبت به اصولگراها اشاره كرده و مي‌گويد: يكي از وي‍ژگي‌هاي جريان اصلاح‌طلب شورا نسبت به جريان اصولگراي آن اين است كه جريان اصلاح‌طلب تشتت گراست و تصميم‌گيري در آن از پايين به بالاست. يعني بعد از اخذ تصميم‌هاي اعضاي شورا و شنيدن نظرات كارشناسي در مورد يك موضوع تصميم‌گيري مي‌كند. ولي اصولگراها كاملا برعكس عمل مي‌كنند يعني از بالا به پايين كما اينكه چمران هم در طول 10 سال رياست خود اين موضوع را ثابت كرده است. در اين شيوه يك نفر بدون توجه به نظرات ديگران تصميم‌‌گيري مي‌كند.  وي ادامه داد: متاسفانه رياست شورا چندان اعتقادي به استفاده از ديگر پتانسيل‌هاي موجود در شورا را ندارد. حتي خودش در تمام جلسات شخصا شركت مي‌كند و در تمام جلسات شورا هم حضور دارد. ضمن آنكه رويه شورا نشان مي‌دهد كه دوره رياست اصولگرايان بر شورا، دوره غير پويايي بوده و به هيچ عنوان كارآمدي لازم را نداشته است.
اين عضو اصلاح‌طلب شورا در بخش ديگري از سخنان خود در مورد راي اعضاي مستقل شورا نيز گفت: به هر حال آنها هم ديدگاه و نظرات خود را دارند و بايد به آنها احترام گذاشت ولي برخلاف بسياري از اظهارنظرها ما هيچ جلسه‌اي با ورزشكاران نداشته‌ايم و به دنبال لابي كردن با هيچ طيف و عضوي نيستيم.
در يك هفته اخير برخي از كانال‌هاي تلگرامي منتصب به اصولگرايان با انتشار عكس‌هايي از اعضاي اصلاح‌طلب شورا، جملاتي را در تمسخر آنها منتشر كرده‌اند. سالاري با تقبيح دانستن اين اعمال مي‌گويد: كارهاي اينچنيني، اقداماتي كاملا غيراخلاقي و اوج سياسي‌كاري است. البته نشان مي‌دهد كه چقدر اين مساله براي اصولگرايان مهم است كه براي تصاحب اين كرسي حاضرند به چنين اقداماتي دست بزنند.

ورزشكاران چه مي‌گويند
عباس جديدي: كسي براي تغيير رايم با من تماسي نگرفته
اما نظر عباس جديدي، يكي از ورزشكاران شوراي شهر چيز ديگري است: خيلي‌ها به ما اعضاي ورزشكار شوراي شهر تهمت زده و مي‌زنند درحالي كه ما هم مانند ديگر اعضاي شوراي شهر، به عنوان نماينده مردم، برخودمان وظيفه مي‌دانيم كه اول عملكرد كانديداها را بررسي كنيم و بعد به دور از هر گونه سياسي‌كاري، راي‌مان را بدهيم. وي اضافه كرد: وجدانا انتخاب بين مسجدجامعي و چمران كار سختي است. چون هر دو كارنامه خوبي دارند و از نيروهاي ارزشي نظام هستند.
اين عضو مستقل شورا در پاسخ به اين سوال كه خود شما به كدام يك از اين دو عضو راي خواهيد داد؟ گفت: من هميشه صادقانه و شفاف صحبت مي‌كنم. خداوكيلي هنوز تصميم قطعي در اين مورد نگرفته‌ام. جديدي همچنين در مورد لابي اصولگرايان و اصلاح‌طلبان با ورزشكاران نيز گفت: اينها همه حرف است. حداقل با من كسي تماسي نگرفته و جلسه‌اي نگذاشته است.

ورزشكاران تاثيرگذار
چيدمان و تعداد اعضاي شورا را در سه طيف مي‌توان خلاصه كرد. طيف اصلاح‌طلب با 13 عضو، طيف اصولگرا با 14 عضو و اعضاي مستقل (شامل ورزشكاران و الهه راستگو) با 4 راي هستند. گرچه گروهي براين باورند كه اين آمار و اين تقابل آرا در نهايت حكايت از يك نكته دارد، اينكه اين، آراي ورزشكاران است كه نتيجه برنده انتخابات رياست شورا را تعيين مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون