• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3606 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱ شهريور

اعتراض خانه موسيقي به لغو كنسرت‌ها در خراسان

نوربخش: موسيقي نبايد دستخوش رقابت‌هاي سياسي شود

گروه فرهنگ و هنر

 برگزاري نشست ماهانه خانه موسيقي بهانه‌اي بود تا در آن درباره مهم‌ترين اتفاق در حوزه موسيقي در طول ماه‌هاي اخير صحبت شود. در اين نشست كه روز شنبه در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد؛ حميدرضا نوربخش، مديرعامل خانه موسيقي به نمايندگي از جامعه موسيقي كشور نسبت به اظهارنظرهاي تعدادي از مسوولان درباره ممانعت از اجراي برنامه‌ها و كنسرت‌هاي موسيقي در استان خراسان و شهر مشهد اعتراض كرد.
هفته گذشته و پس از صحبت‌هاي سيداحمد علم‌الهدي، امام جمعه مشهد در خصوص برگزاري كنسرت موسيقي در اين شهر، علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كرد كه ديگر كنسرتي در شهر مشهد برگزار نخواهد شد. همين مساله باعث شد تا در جمعه‌اي كه گذشت تعداد ديگري از ائمه جمعه كشور نيز درباره موسيقي و خواسته‌شان درباره عدم برگزاري كنسرت‌هاي موسيقي در شهرشان صحبت كنند. حميدرضا نوربخش در نشست ماهيانه خانه موسيقي صحبت‌هايش را با اشاره به اين اتفاقات آغاز كرد: «اخيرا مسائلي پيش آمده كه مجبوريم با هم درددل كنيم و صداي مظلوميت جامعه موسيقي را به گوش همه كساني كه گوش شنوايي دارند برسانيم. متاسفانه در اين روزها مسائل تلخ و عجيبي را جامعه موسيقي تجربه مي‌كند. قاعدتا  هرچه زمان بگذرد بايد چالش‌ها كمتر شود چون فكر مي‌كنيم حدود 38 سال كافي است تا هنرمندان موسيقي و جامعه موسيقي ثابت كند كه خدمتگزار است و بتواند كاركردهاي خود را در نشيب و فرازهاي مختلف، همراهي و همدلي و تاثير خودش را ثابت كند.» نوربخش در ادامه توضيح داد كه انتظار مي‌رود بعد از اين سال‌ها چالش‌هاي كمتري را در حوزه موسيقي شاهد باشيم اما چنين اتفاقي نمي‌افتد.
نوربخش دليل اتفاق‌هاي اخير را رقابت‌هاي سياسي دانست و گفت: «متاسفانه ناگهان با اتفاقي شگفت مواجه مي‌شويم و مي‌بينيم هجمه عجيب و غريبي به سمت موسيقي آغاز مي‌شود. مقداري از آن ممكن است قابل درك باشد چون خيلي چيزها بهانه رقابت‌هاي سياسي قرار مي‌گيرد ولي موسيقي نبايد دستخوش اين مسائل قرار بگيرد.
نوربخش در ادامه به فعاليت‌هاي هنرمندان موسيقي در طول اين سال‌ها و نقش آنها در زمان انقلاب اشاره كرد. به گفته او موسيقي از ابتداي انقلاب اسلامي، يعني از موقعي كه حركت فراگير مردم آغاز شد در كنار اين مردم بوده و نقش تاريخي خود را انجام داده است. نوربخش به آثاري اشاره كرد كه با همين هدف توليد شده و به هيچ عنوان قابل انكار نيست. آثاري كه در طول اين سال‌ها همزمان با سالگرد انقلاب اسلامي از راديو و تلويزيون پخش مي‌شوند.
نوربخش در اين مورد توضيح داد: «اين موسيقي در آن دوره به طرز شگفتي توانست بين همه اقشار ملت همدلي ايجاد كند و چه آثاري كه از بزرگان موسيقي ما از استاد شجريان و جناب شهرام ناظري گرفته تا محمدرضا لطفي، پرويز مشكاتيان و حسين عليزاده و ديگران خلق شد، مجموعه چاوش‌ها همه تحت تاثير آن مقطع تاريخي بود. از مقطع انقلاب عبور مي‌كنيم، به دوران دفاع مقدس مي‌رسيم. مگر اين هنرمندان موسيقي نبودند كه در كنار رزمندگان از همه هستي اين مملكت دفاع كردند؟ مگر در بين هنرمندان موسيقي شهيد نداريم؟ مگر جانباز و آزاده نداريم؟ آثار زيادي در آن دوره هشت ساله براي بسيج مردم و براي روحيه دادن به رزمندگان و تهييج آنها خلق شد. حتي هنرمندان موسيقي در جبهه‌ها هم حضور داشتند. حتي براي ايجاد فضاي دفاع مقدس كه هفته آن خيلي هم دور نيست از همين موسيقي‌ها براي يادآوري استفاده مي‌شود.»
نوربخش در ادامه اين سوال را مطرح كرد كه چطور عده‌اي همه اينها را فراموش مي‌كنند و يادشان مي‌رود كه هنرمندان موسيقي به صورت خودجوش در طول اين سال‌ها همه‌جا و در هر برهه‌اي با مردم بودند و هر اتفاقي كه در اين كشور افتاده اينها در كنار مردم ايستاده‌اند؟
مديرعامل خانه موسيقي در ادامه به حاشيه‌هاي اخير در مورد كنسرت‌هاي موسيقي اشاره كرد و در واكنش به صحبت‌هاي علم‌الهدي، امام جمعه مشهد گفت: «در يكجايي با مواضع عجيبي روبه‌رو مي‌شويم كه مسوول محترمي مي‌گيرد و به كنسرت‌هاي موسيقي مي‌تازد و كنسرت را امري قبيح معرفي مي‌كند. كنسرت موسيقي چيز عجيبي نيست. كنسرت يك اجراي برنامه موسيقي است. موسيقي ما انواع اقسام مختلفي دارد. زماني كه عده‌اي در يك محفلي براي شنيدن يك نوا و نغمه موسيقي جمع مي‌شوند. اتفاقا تا الان در استان خراسان با هر موسيقي‌اي كه مواجهه صورت گرفته از جنس موسيقي‌اي بوده كه مخاطبان آن مودب‌ترين به آداب هستند. در يك گردهمايي موسيقي سنتي مردم با تمركز تمام و با سكوت حاضر مي‌شوند تا تمركز هنرمند به هم نخورد. كجا در برنامه موسيقي سنتي داريم كه كسي با فرد كنار دستش حتي حرفي زده باشد تا جايي بگويند اينها در موسيقي سنتي دست مي‌زنند و هورا مي‌كشند و حركات عجيب انجام مي‌دهند. كجا چنين چيزي بوده؟ اميدوارم كه اين حرف‌ها از روي ناآگاهي بوده باشد.»
حميدرضا نوربخش در ادامه صحبت‌هايش از اينكه بايد در زمينه موسيقي آگاهي بيشتري داد، حرف زد؛ «اميدوارم اين حرف‌ها به گوش مسوولان هم برسد كه معناي كنسرت موسيقي كف و سوت و هورا و حركات عجيب نيست. معناي آن اجراي برنامه موسيقي، آن هم از اين جنس هنر موسيقي است. انواع ديگري از موسيقي پرهيجان‌تر هم هست كه در آن هم به هر حال هنرمند را تشويق مي‌كنند. مگر اشكالي دارد؟ مگر در يك سخنراني سخنران را تشويق و ابراز احساسات نمي‌كنند؟ مگر در اعياد مذهبي كه در رسانه ملي هم پخش مي‌شود، آقايان مداحان وقتي در اعياد برنامه پرشور و هيجان اجرا مي‌كنند، مخاطبان‌شان كف نمي‌زنند؟ كجاي اين مساله اشكال دارد؟ مگر موسيقي ما با مناسك مذهبي منافاتي دارد؟ موسيقي سنتي ما بر آمده از دل دين و مذهب ما است.»
او در بخشي از حرف‌هايش از علي مطهري تشكر كرد كه گفته بود اين مملكت فدرالي اداره نمي‌شود كه هر اقليمي براي خودش قانوني داشته باشد.
نوربخش همچنين خطاب به نمايندگان مجلس گفت: «انتظار ما از نمايندگان مردم خيلي بيشتر از اينهاست. نمايندگاني كه به خصوص در اين دوره با اراده اين مردم و با حمايت از جامعه موسيقي و جامعه هنري به مجلس رفتند، چرا سكوت اختيار كردند؟ مگر پاسداري از قانون وظيفه مجلس نيست؟ از آقاي دكتر عارف، رييس محترم فراكسيون اميد مجلس انتظار داريم و مي‌گوييم آقاي دكتر عارف، به اين جامعه اميد بدهيد. شما نماينده اول مردم اين شهر هستيد. امروز مردم و جامعه موسيقي از شما انتظار دارند. در مجلس بايد يك حركت جدي صورت بگيرد. اگر جلويش گرفته نشود، فراگير مي‌شود. كما اينكه زمزمه‌هايي هم الان از گوشه كنار كشور به گوش مي‌رسد. واقعا باعث تاسف است كه ديگران هم به تاسي از اين قضيه بگويند در فلان استان هم ما موسيقي نمي‌خواهيم.»
نوربخش در ادامه با اين توضيح كه در مورد برگزاري كنسرت‌هاي موسيقي بايد به آنچه قانون به آن اشاره مي‌كند رجوع كرد، گفت: «قانون مي‌گويد كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مسوول نظارت بر امر موسيقي است و نظر مي‌دهد. وقتي وزارت ارشاد پس از يك سيكل اداري مجوزي را صادر كرد، ديگر جغرافيا در آن قيد نمي‌شود كه در جايي ممنوع است. به هر حال اميدوارم كه اين مساله با تلاش وزير محترم ارشاد و حمايت نمايندگان مجلس
ختم به خير شود.» مديرعامل خانه موسيقي در پايان اين نشست درباره ديگر اقدامات صورت گرفته در خصوص حل اين مشكل صحبت كرد و از نامه اهالي موسيقي به مقام معظم رهبري در اين باره خبر داد؛ «ما طي نامه‌اي از
مقام معظم رهبري به عنوان عالي‌ترين مقام كشور درخواست‌مان را مطرح كرديم، براي اينكه الان متاسفانه اين مساله در واقع دعوايي بين قوا شده و طبيعي است كه رهبري معظم به دليل اينكه فرمايش‌شان فصل‌الخطاب است بايد به اين مساله رسيدگي كنند و اميدوارم اين مساله ختم به خير شود و ديگر شاهد اين مسائل تلخ نباشيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون