• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3606 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱ شهريور

گراني آب و برق فعلا منتفي است

گروه اقتصادي| وزير نيرو با بيان اينكه افزايش دوباره قيمت آب و برق فعلا منتفي بوده و سناريوي جديد به دولت ارايه نشده است، از افتتاح ۵ سد و نيروگاه در هفته دولت خبر داد.
 حميد چيت‌چيان در نشستي خبري در تشريح مهم‌ترين دستاوردهاي صنعت آب و برق ايران، گفت: همزمان با فرا رسيدن هفته دولت، دو سد در خراسان شمالي و اصفهان و سه شبكه زهكشي و آبياري در سه استان لرستان، مازندران و اردبيل به بهره‌برداري مي‌رسد.
وزير نيرو با اشاره به بهره‌برداري از ۲۱۲ مجتمع آب روستايي در ۸۷۲ روستا با پوشش جمعيتي بالغ بر ۴۳۱ هزار نفر در ۲۴ استان كشور، تصريح كرد: همچنين دو تصفيه‌خانه آب «ويس» و «خوانسار» و ۶ تصفيه‌خانه فاضلاب در شهرهاي رزن، نقده، سريش‌آباد، ميگون، التيمور مشهد و سده لنجان اصفهان به بهره‌برداري خواهد رسيد.
گراني دوباره آب و برق فعلا منتفي است
چيت‌چيان درباره احتمال افزايش قيمت آب و برق هم در سال پاياني فعاليت دولت يازدهم، گفت: ميزان افزايش قيمت اين دو حامل انرژي در طول سه سال گذشته كمتر از نرخ تورم بوده است.
وزير نيرو با اعلام اينكه افزايش قيمت آب و برق موضوع جديدي نيست، تصريح كرد: با اين وجود در طول چند هفته اخير پيشنهاد جديدي از سوي وزارت نيرو به هيات دولت براي افزايش دوباره قيمت آب و برق ارايه نشده است.
اين عضو كابينه دولت بار ديگر در پاسخ به انتقادهاي مطرح شده نسبت به امضاي قرارداد جديد نيروگاه‌سازي با شركت يونيت تركيه، بيان كرد: آنچه تاكنون با شركت يونيت تركيه براي ساخت نيروگاه به ارزش ۳ ميليارد دلار انجام شده است هيچ امتياز بيشتري نسبت به شركت‌هاي داخلي به اين شركت خارجي داده نشده است، بلكه امتيازاتي هم گرفته شده است.
اين مقام مسوول تاكيد كرد: مطابق تعرفه‌هاي برق در شوراي اقتصاد ما برق را از اين شركت خارجي ۱۵ درصد كمتر از قيمت خريداري شده از شركت‌هاي برق داخلي، خريداري خواهيم كرد.
وزير نيرو با بيان اينكه مذاكره و امضاي قرارداد با اين شركت تركيه‌اي نيز با رعايت تمام ضوابط قانوني ايجاد شده است و مصوبه شوراي اقتصاد را به همراه دارد، تاكيد كرد: تاكنون ۳۷ هزار مگاوات براي بخش خصوصي داخلي صادر شده است، اما تاكنون ۱۱ هزار مگاوات نيروگاه ساخته شده است پس هر كدام از شركت‌ها تمايل به ساخت نيروگاه داشته باشند، ما آماده‌ايم كه مشابه همين قرارداد خارجي را با شركت‌هاي داخلي امضا كنيم.
تعيين تكليف بدهي ۱۲ هزار ميليارد توماني تا سال آينده
چيت‌چيان همچنين در خصوص آخرين وضعيت تسويه بدهي‌هاي وزارت نيرو هم توضيح داد: بحث بدهي‌هاي وزارت نيرو با مكانيزم‌هايي كه تعريف شده است تا يك سال آينده تعيين تكليف خواهد شد.
وي ادامه داد: اولين اقدام اين است كه نيروگاه‌هايي كه در دولت گذشته واگذار شده، اما بدهي‌هاي آن همچنان بر عهده وزارت نيرو باقي مانده است، با بررسي‌هايي كه اخيراً سازمان حسابرسي كشور انجام داده قرار است ۱۲ هزار ميليارد تومان از اين بدهي‌ها به دولت واگذار شود.
اين مقام مسوول افزود: يكي ديگر از مكانيزم‌ها براي كاهش بدهي‌هاي وزارت نيرو مكانيزم اوراق خزانه اسلامي به ميزان ۱۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان و مكانيزم اسناد خزانه اسلامي به ميزان۷ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان است كه مي‌تواند موجب كاهش بدهي‌ها شود ضمن آنكه تاكنون از طريق اسناد خزانه اسلامي ۱۵۰۰ ميليارد تومان براي كاهش بدهي‌ها پرداخت شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون