• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3609 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۴ شهريور

احمد خرم: حسن روحاني بديل ندارد اما كارش براي 96 سخت است

احمد خرم، وزير راه دولت اصلاحات در مجموع كارنامه دولت را مثبت و موفق ارزيابي مي‌كند؛ هرچند معتقد است در بخش اقتصادي با وجود همه تلاش‌هاي موفق انجام‌شده، تيم اقتصادي دولت مي‌توانست با مديريت منابع مختصر، بخشي از كمبود نقدينگي را مهار كند. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب درباره ميزان موفقيت دولت در عملي كردن شعار اعتدال اظهار داشت: دولت اعتدال و اميد، كاري كه در ابتدا توانست انجام دهد، باز كردن فضاي سياسي بود؛ فضايي كه در دوران آقاي احمدي‌نژاد فعاليت سياسي كردن در آن سخت شده بود.
او با بيان اينكه براي بررسي عملكرد روحاني بايد به شرايط و امكانات دولت توجه داشت، گفت: در سه سال گذشته، پول نفت و ماليات، نتوانسته هزينه‌هاي كشور را پر كند. آن طرف ديگر هم پروژه‌هاي عمراني همچنان منتظر اعتبار است و اكثرا هم متوقف شده‌اند. هر دولتي بود به همين مخمصه دچار مي‌شد. ما در دولت نهم و دهم درآمد ارزي زيادي داشتيم. درآمدي كه بايد با آن در بيرون از كشور سرمايه‌گذاري مي‌كرديم و با بهره آن، منابع جديدي نصيب مملكت مي‌كرديم. اين كار انجام نشد و پول‌هايي كه از نفت به دست آمد، جاهاي ديگر غير از آباداني و توسعه كشور خرج شد. مقداري از اين پول در آن زمان اختلاس شد، مقداري به نام اشخاص در بانك‌هاي خارج بلوكه شد. يعني چند نفر از افراد مورد اعتماد حاكميت به حساب‌هاي شخصي‌شان پول واريز شد و اين پول مي‌توانست براي كشور سرمايه‌گذاري شود. همانطور كه عربستان، كويت و امارات از كارخانجات بزرگ دنيا سهام خريدند. 400 ميليارد دلار، عربستان سهام خريد كه بعد از 8 سال، 1200 ميليارد دلار شد. خرم در ارزيابي از عملكرد سياسي دولت روحاني هم با بيان اينكه باز كردن فضاي سياسي يكي از مهم‌ترين اقدامات دولت اعتدال بود، اظهار داشت: من خبرنگاري را مي‌شناختم كه هفته‌اي يك‌بار تلفني و ماهي يك‌بار هم حضوري بايد به دستگاه‌هاي خاص به خاطر فعاليت روزنامه‌نگاري‌اش، پاسخ مي‌داد اما از اول دولت آقاي روحاني تا امروز، يك‌بار هم نرفته است و فضا هم فضاي ارزشمندي است. وي ادامه داد: فضايي كه افراد با بدترين لحن‌ها بعضا انتقاد مي‌كنند. هر چند اين شكل از انتقاد خوب نيست اما فضا، فضاي قابل اعتنايي است. بنابراين علاوه بر اينكه حل پرونده هسته‌اي موفقيت چشمگير و كار ملي بود در سياست داخلي هم كم و بيش موفقيت‌هايي حاصل شده كه به نظر من باز هم بهتر از اين مي‌شد، كار كرد. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در بخش ديگري از اين گفت‌وگو و در پاسخ به اين پرسش كه مي‌پرسيد آيا رييس دولت يازدهم كار سختي را براي انتخابات آتي پيش رو خواهد داشت؟
اظهار داشت: بله. كار سختي پيش رو خواهد داشت ولي به اعتقاد من حسن روحاني، بديل ندارد. خرم با بيان اينكه از صد نمره بايد نمره 60 را به دولت داد، تصريح كرد: اين حدود 40 امتيازي كه از دولت كثر مي‌شود، اغلب به دلـــيـل مسائل و مشكلات اقتصادي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون