• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3609 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۴ شهريور

محمدجواد ظريف در اكوادور:

آمده‌ايم تا علقه‌هاي سياسي را با همكارهاي اقتصادي بيشتر استحكام ببخشيم

سارا معصومي

 

23 آگوست 2016، ماناگوا پايتخت نيكاراگوا. خبرنگاران رسانه‌هاي محلي خود را به ساختمان قديمي و ساده وزارت امور خارجه نيكاراگوا رسانده‌اند؛ ساختماني كه اندك شباهتي به بناي يك نهاد دولتي آن هم وزارت امور خارجه كه مورد رجوع ديپلمات‌هاي تراز اول كشورهاي مختلف است، ندارد. محوطه‌اي سرسبز كه رطوبت هوا ايستادن در هواي آزاد آن را هم سخت مي‌كند. اتاق كوچكي كه محل كار كارمندان وزارت امور خارجه است در اختيار تيم خبرنگاران همراه محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران قرار مي‌گيرد. خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي نيكاراگوا در محوطه بيروني دوربين به دست ايستاده‌اند تا تصوير مهمان ايراني خود را ثبت كنند. پس از نيم ساعت انتظار تيم‌هاي خبري به بيرون فراخوانده مي‌شوند تا در مراسم استقبال از وزير امور خارجه ايران حضور داشته باشند. 10 دقيقه قبل از رسيدن مهمان ايراني، مردي با پيراهن تابستاني سفيد رنگ كه كه روي شلوار انداخته است و محاسني بلند و سفيد از پله‌هاي فرسوده و رنگ و رورفته منتهي به محل استقبال پايين مي‌آيد. توجه خبرنگاران ايراني جلب مي‌شود و براي اطمينان از همكاران نيكاراگوايي سوال مي‌كنند كه آيا وزير امور خارجه براي استقبال آمده است كه با پاسخ مثبت روبه رو مي‌شوند. ساموئل سانتس لوپز، يك بار پيش از اين در تهران مهمان ايراني‌ها در دولت يازدهم بوده است اما در نيكاراگوا اين وزير امور خارجه است كه با دست به روي شانه خبرنگاران مي‌زند يا با چشمكي از آنها احوالپرسي مي‌كند. برخورد خبرنگاران با وزير امور خارجه با برخورد همكاران ايراني با محمد جواد ظريف شباهتي ندارد. وزير امور خارجه كشور ميزبان چندثانيه به حالت خبردار مقابل درمي ايستد تا خودرو محمد جواد ظريف از راه مي‌رسد. ساموئل سانتس لوپز چندگام به سرعت به جلو برمي‌دارد و پيش از آنكه ظريف از خودرو پياده شود با ساير اعضاي هيات ايراني خوش و بش مي‌كند. با پياده شدن ظريف، لوپز ابتدا با وي دست رسمي مي‌دهد و سپس دستانش را دور گردن وزير امور خارجه ايران حلقه مي‌كند و استقبال صميمانه‌اي را رقم مي‌زند. فلاش دوربين خبرنگاران احوال پرسي گرم لوپز و سلام و احوالپرسي مشتاقانه ظريف را ثبت مي‌كند. وزير امور خارجه نيكاراگوا با ظريف راهي ديداري دوجانبه و پشت درهاي بسته مي‌شود. ديداري كه حدودا 20 دقيق به طول انجاميد و پس از آن ظريف و لوپز دوباره به جمع خبرنگاران بازگشتند. وزراي امور خارجه روبه روي دو پرچم قدي ايران و نيكاراگوا نشستند در حالي كه پيش از حضور آنها منشي وزارت امور خارجه كشور ميزبان با دقت و وسواس عجيبي دو پرچم كوچك‌تر از دو كشور را هم روي ميز قرار داد و تمام تلاش خود را به كار گرفت تا آرم پرچم ايران مشخص باشد.
ظريف به دعوت مدت‌ها قبل ما پاسخ داد
لوپز كه تمام تلاش خود را براي صميمانه كردن نشست با همتاي ايراني به كار بسته بود از هيات همراه و محافظان محمد جواد ظريف هم خواست كه دورتادور ميز بنشينند. وي پيش از آغاز رسمي جلسه براي محمد جواد ظريف آب ريخت و به وي تعارف كرد. او سخنان خود را اينگونه آغاز كرد: خدمت تمام مهمان‌هاي ايراني به ويژه آقا محمد جواد، وزير محترم امور خارجه ايران خوشامد مي‌گويم. بسيار خوشحال هستيم كه در نيكاراگوا ميزبان شما هستيم. حضور آقاي ظريف در نيكاراگوا، پاسخ به دعوتي است كه دانيل اورتگا، رييس‌جمهور ما مدت‌ها پيش از وزير امور خارجه ايران به عمل آورده بودند. خوشحال هستيم كه وزير امور خارجه ايران در چارچوب سفر به امريكاي لاتين، نيكاراگوا را هم در نظر گرفتند و منجر به تجديد ديدار ما شدند. حضور يك هيات بلندپايه اقتصادي از دوستان ايراني كه به دنبال رايزني‌هاي ما در ايران انجام شده است نيز باعث مسرت ما است. شرايط سختي كه ايران در سال‌هاي تحريم مي‌گذراند باعث شد كه اين سفر مقداري با تاخير صورت بگيرد. ما از مدت‌ها پيش منتظر سفر آقاي ظريف به نيكاراگوا و امريكاي لاتين بوديم. البته اين حضور گسترده نشان از اراده مقام‌هاي ايراني به ويژه وزير امور خارجه ايران دارد كه با جديت به امريكاي لاتين آمده‌اند. به لطف تلاش آقاي وزير ما شاهد فصل جديدي از گسترش روابط مابين ايران و نيكاراگوا و ايران و كل كشورهاي امريكاي لاتين هستيم كه در چارچوب برنامه‌هاي متنوع باعث گسترش روابط و نزديكي هر چه بيشتر ايران و منطقه مي‌شود. ساموئل سانتس لوپز در نهايت با لبخند رو به همتاي ايراني خود كرد و با مخاطب قرار دادن وي گفت: از طرف دولت و ملت خود و صد البته از طرف رييس‌جمهور، فرمانده دانيل اورتگا به شما خوشامد بگويم.
اميدواريم به پروژه‌هاي مشترك قطعي برسيم
محمد جواد ظريف نيز در اين نشست خبري گفت: بسيار خوشحالم در دومين توقف در سفر به امريكاي لاتين در شهر زيبا و مقاوم ماناگوآ در ميان مردم خوب نيكاراگوا هستيم. ما براي روابط با امريكاي لاتين و رابطه با نيكاراگوا اهميت بسيار زيادي قايل هستيم و امروز با يك هيات بزرگ اقتصادي امكان برقراري و گسترش رابطه در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي را بررسي كرديم. توجه شخص آقاي دانيل اورتگا به اين موضوع و حضور مسوولان مختلف نشان‌دهنده اهميتي است كه دولت نيكاراگوا به مساله مي‌دهد. من اطمينان دارم كه نتيجه سفر امروز علاوه بر تقويت مناسبات سياسي دو كشور به ايجاد و گسترش همكاري‌هاي اقتصادي هم منتهي مي‌شود. همكاري بين ايران و نيكاراگوا مي‌تواند مشاركت ايران در ساخت كانال بين اقيانوسي، همكاري در بخش كشاورزي، توليد، انرژي، پتروشيمي، صنايع غذايي و خوراكي و همكاري در زمينه‌هاي علمي و فناوري را شامل شود. در اين سفر ما براي همه اين حوزه‌ها از بخش خصوصي و دولتي نمايندگاني را همراه داريم. همين طور از بخش بانكي و اعتباري هم مسوولاني در هيات ما هستند. زمينه براي همكاري در اين سفر بسيار آماده است و اميدوار هستيم كه در گفت‌وگوهاي بخش خصوصي با خصوصي و بخش خصوصي با دولتي به پروژه‌هاي مشترك قطعي برسيم. يك بار ديگر از مهمان‌نوازي شما متشكرم. هميشه خوشحال مي‌شويم كه دوستان قديمي را باز ديدار مي‌كنيم.
قسمت غم‌انگيز حضور ظريف در نيكاراگوا
در پايان اين نشست خبري، ساموئل سانتس لوپز گفت: قسمت غم‌انگيز حضور محمد جواد ظريف در نيكاراگوا، كوتاه بودن مدت آن است چرا كه آقاي وزير بايد در مدت شش روز در شش كشور حضور پيدا كند و برنامه كاري وي بسيار فشرده است. ساموئل سانتس لوپز در نهايت دستان ظريف را براي دقايقي در دست گرفت و گفت: دوستي و محبت دولت و ملت نيكاراگوا نثار شما و ملت ايران باد. در ادامه اين مراسم، ساموئل سانتس لوپز كتاب سرگذشت پدر استقلال نيكاراگوا، «اگوستو ساندينو» قهرمان ملي اين كشور را به همراه چند بسته قهوه و يك سي دي از اشعار «روبن داريو» بنيانگذار سبك مدرنيسم در زبان اسپانيايي و از شاعران حماسي نيكاراگوا را به محمدجواد ظريف داد و با خنده گفت: اميدوارم ما را فراموش نكنيد. وزير خارجه ايران پس از ديدار با همتاي خود در مراسم ضيافت ناهار دولت جمهوري نيكاراگوا حضور يافت و بعد از آن با دانيل اورتگا، رييس‌جمهور اين كشور در شامگاه سه‌شنبه به وقت نيكاراگوا ديدار كرد. ديدار صميمانه اورتگا با ظريف قريب به يك ساعت به طول انجاميد. روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي از سوژه‌هاي اصلي ديدار دو مقام ايراني و نيكاراگوايي بود. دانيل اورتگا هنگام خداحافظي محمد جواد ظريف را تا ماشين وي همراهي كرد كه اين در عرف ديپلماتيك با توجه به اختلاف جايگاه وزير امور خارجه و رييس‌جمهور چندان معمول نيست و نشان‌دهنده اهميتي است كه اورتگا به حضور وزير امور خارجه ايران داد.
اكوادور، سومين مقصد
شامگاه سه شنبه به وقت محلي، ظريف نيكاراگوا را به مقصد اكوادور ترك كرد. اكوادور كشوري در شمال غربي امريكاي لاتين به پايتختي كيتو است و جمعيت اين كشور 15 ميليون نفر و زبان رسمي آن اسپانيايي است. نظام سياسي اكوادور رياست‌جمهوري است و رافائل كوره آ در حال حاضر رييس‌جمهور اين كشور است. اين كشور از سال 1830 مستقل شده‌ و پيش از اين تاريخ بخشي از مستعمرات اسپانيا و جمهوري كلمبياي بزرگ بود. اكوادور از شمال با كلمبيا، از شرق و جنوب با پرو همسايه است و در غرب آن اقيانوس آرام قرار دارد. اين كشور همچنين شامل جزاير گالاپاگس در اقيانوس آرام در حدود 965 كيلومتري غرب كشور است. اكوادور داراي مساحتي برابر با 256،370 كيلومتر مربع است. يكي از دلايل شهرت اكوادور قرار گرفتن بخشي از آن روي خط استواست و همچنين جنگل‌هاي آمازون كه شهرتي جهاني دارند. بر اساس آخرين آمارها در اكوادور حدود يك هزار ايراني زندگي مي‌كنند كه بيشترين تعداد ايرانيان به ترتيب در شهرهاي كيتو، گواياكيل و كوئنكا حضور دارند. روساي جمهور ايران و اكوادور مهرماه سال 1394 با هم در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل ديدار كردند. در آذر ماه 1394 هم مجيد تخت روانچي، معاون اروپا و امريكاي لاتين وزير امور خارجه سفري به كيتو، پايتخت اكوادور داشت. بهمن‌ماه 1394 هم وزير تجارت و بازرگاني اكوادور به تهران آمد.
صداي واحد مستقل‌ها در پساتحريم
سفر محمدجواد ظريف به كشورهاي امريكاي لاتين در حالي امروز به وقت محلي اكوادور به سومين مقصد خود كه كيتو است، رسيده كه وجه اشتراك سخنان دو طرف در اين جلسات حضور وزير امور خارجه ايران در اين منطقه به همراه هيات اقتصادي در روزهاي پساتحريم است. حسن روحاني رييس‌جمهور ايران در تنها ديدار خود با «رافائل كوره آ» رييس‌جمهوري اكوادور در سال 94 نيز تاكيد كرده بود كه كشورهاي مستقل بايد در محافل بين‌المللي از جمله سازمان ملل متحد، صدايي واحد داشته باشند، تا قدرتمندان بدانند ملت‌ها تنها نيستند. در آن مقطع نيز رييس دولت يازدهم تاكيد كرده بود كه فضاي جديد پس از توافق هسته‌اي و لغو تحريم‌ها عليه ايران فرصت مناسبي را ايجاد مي‌كند كه بايد براي استفاده بهينه از آن برنامه‌ريزي صورت گيرد. در آن ديدار «رافائل كوره آ» نيز با بيان اينكه دولت و ملت وي همواره مقاومت و تمدن ملت ايران را تحسين كرده‌اند، افزود: مي‌دانيم كه شما در مسير رسيدن به موفقيت در مذاكرات چه مشكلات بزرگي را پيش رو داشته‌ايد.
فرصت‌شناسي اقتصادي ايران در امريكاي لاتين
سفر محمدجواد ظريف به امريكاي لاتين در شرايطي صورت مي‌گيرد كه ايران در روزهاي پسابرجام به احياي روابط اقتصادي خويش با تمام كشورها از آفريقا تا امريكاي لاتين و از اروپا تا آسياي جنوب شرقي فكر مي‌كند. ظريف ديروز در شرايطي وارد اكوادور شد كه در دو مقصد پيشين خود يعني كوبا و نيكاراگوئه، ايران بيشتر به دنبال وصول بدهي‌هاي خود از دو كشور ميزبان بود؛ بدهي‌هايي كه از دولت‌هاي نهم و دهم باقي مانده است. با توجه به وضعيت اقتصادي نه چندان به‌سامان كوبا و ركودي كه در نيكاراگوئه وجود دارد، چندان نمي‌توان سرمايه‌گذاري‌هاي ايران در اين دو كشور را عاقلانه دانست. ظريف در حالي وارد كيتو پايتخت اكوادور شده است كه اين كشور و همچنين شيلي كه مقصد بعدي سفر اوست، از نظر اقتصادي مهم‌ترين نقطه‌ ثقل‌هاي اين سفر محسوب مي‌شوند. اين دو كشور در زمره مهم‌ترين كشورهاي امريكاي لاتين در حوزه اقتصادي هستند و اقتصادي رو به رشد را تجربه مي‌كنند. در هر دو كشور اكوادور و شيلي، امكان همكاري‌هاي اقتصادي و اجراي پروژه‌هاي مشترك فراهم است. در شرايطي كه هشت ماه از عبور ايران از سد تحريم‌ها مي‌گذرد و برجام با توجه به مشكلات بانكي موجود، روزهاي سخت خود را سپري مي‌كند، ايران بايد به فكر اجراي پروژه‌هاي مشترك و نه تنها سرمايه‌گذاري‌هاي صرف باشد. در شرايطي كه اكوادور، شيلي، آرژانتين و برزيل، چهار قدرت بزرگ در امريكاي لاتين هستند، ايران مي‌تواند با همراهي آنها پروژه‌هاي مشترك اقتصادي را پيش ببرد. همانطور كه در ابتداي اين سفر در گزارش‌ها قيد شده است، نمي‌توان از سفر ظريف انتظار معجزه داشت. اين ديدارها با توجه به سال‌ها وقفه در همكاري‌هاي اقتصادي و همچنين سايه سنگين تحريم‌ها براي آشنايي تيم‌هاي بازرگاني بخش خصوصي و دولتي ايران با ظرفيت‌هاي موجود اقتصادي در امريكاي لاتين است. آنچه اهميت دارد، تلاش ظريف براي استفاده از ظرفيت آزادشده ايران در حوزه ديپلماسي و بين‌الملل براي تبديل فرصت‌هاي راكد به زمينه‌هاي همكاري ملموس و عيني ميان اين كشورها است.
روز پركار ظريف در اكوادور
سومين روز اقامت محمدجواد ظريف در امريكاي لاتين همانند دو روز نخست، روز كاري فشرده‌اي بود. نخستين برنامه وزير امور خارجه ديدار غيررسمي كوتاهي بود. او پيش از ورود به سمينار اقتصادي ايران و اكوادور ديداري با گيومه‌لانگ انجام داد كه همتاي اكوادوري به ظريف خوشامد گفت. وزراي امور خارجه ايران و اكوادور در اين ‌ملاقات در خصوص آخرين وضعيت روابط دوجانبه به ويژه تقويت همكاري‌هاي اقتصادي و تجاري در زمينه‌هاي حمل و نقل دريايي، مسائل بانكي، كشاورزي و... و همچنين همكاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي تبادل‌نظر كردند. پس از اين خوشامدگويي، گيومه لانگ وزير خارجه اكوادور در جمع خبرنگاران با اشاره به پيشرفت‌هاي ايران در اين سال‌ها گفت: ٥٠ سال پيش مصدق براي ملي كردن نفت ايران تلاش كرد و تاريخ ايران سراسر مبارزه و مقاومت بوده است. وي با اشاره به پيروزي انقلاب در ايران عنوان كرد: انقلاب در اين كشور متمدن به وقوع پيوست. وزير خارجه اكوادور به جنگ تحميلي عراق عليه ايران نيز اشاره كرد و افزود: ملت ايران توانست در چارچوب ايثارها و مقاومت‌ها به پيشرفت‌هاي خوبي دست يابد و جايگاه خود را در صحنه منطقه‌اي و بين‌المللي حفظ كند و ايران با وجود تحريم‌ها به پيشرفت‌هاي زيادي نائل شد. وي گفت: خرسنديم ايران و اكوادور مصمم هستند روابط اقتصادي را همچون روابط سياسي گسترش دهند. ايران و اكوادور بيش از١٠ سال است روابط خود را آغاز كردند و هيات‌هاي زيادي بين دو كشور مبادله شد و اقدام به گشودن سفارت كردند و ما از تداوم و قوام اين روابط خرسنديم. گيومه لانگ عنوان كرد: براي تنوع بخشي به روابط اقتصادي مي‌توانيم گام‌برداريم و با وجود بعد مسافت قلب‌هاي‌مان همسو است. وي به ظرفيت‌هاي اين كشور اشاره كرد و افزود: اكوادور زمينه‌هاي خوبي براي حضور طرف‌هاي ايراني در اين كشور فراهم مي‌كند. وزير خارجه اكوادور ادامه داد: اكوادور مملو از مواد اوليه است و مي‌تواند مكملي براي اقتصاد ايران و همسايگان آن باشد. وي گفت قرار است امروز توافقنامه‌اي در زمينه‌هاي بهداشتي امضا شود. وزير خارجه اكوادور همچنين عنوان كرد: ما به دنبال امضاي تفاهمنامه بانكي با ايران هستيم. وي اضافه كرد: در چارچوب تفاهمنامه اقتصادي و تجاري دو كشور دور بعد نشست كميسيون مشترك ايران و اكوادور در تهران برگزار خواهد شد. وزير خارجه اكوادور عنوان كرد: خوشحاليم در چارچوب توانمندي‌ها و دوستي‌هاي دو طرف، از توانمندي‌هاي تكنولوژيك ايران بهره‌مند شويم. وي با تاكيد بر اينكه توسعه روابط علمي در گسترش روابط سياسي بسيار اساسي است، افزود: اميدوارم اين نشست براي هر دو طرف مثمرثمر باشد و توسعه روابط در بخش‌هاي خصوصي و دولتي ادامه يابد.  پس از صحبت‌هاي وزير خارجه اكوادور، ظريف طي سخناني گفت: براي من جاي خوشبختي بسياري است كه در ميان دوستان ايران در اكوادور حضور داشته باشم و از مهمان‌نوازي گرم و صميمانه مردم و دولت دوست اكوادور از طريق وزير محترم امور خارجه سپاسگزاري مي‌كنم. با بيان اينكه ايران و اكوادور داراي سابقه ديرينه روابط سازنده و گسترده هستند گفت: ما در ايران توفيقات جناب آقاي كوره‌آ و دولت ايشان در حوزه‌‌هاي اجتماعي، اقتصادي و سياسي را بسيار بااهميت تلقي مي‌كنيم و اين ميزان از توفيقات براي همه كشورهاي مترقي در اين منطقه و جهان باعث افتخار و سرافرازي است.وزير امور خارجه با تشكر از سخنان گرم و صميمانه همتاي اكوادوري خود درباره ايران مبني بر همبستگي اكوادور در مقاومت مردم ايران در برابر فشار قدرت‌هاي بزرگ گفت: از حمايت و همراهي دولت و مردم اكوادور به خصوص در دوران مسووليت و رياست‌جمهوري آقاي كوره‌آ در حمايت از حقوق مردم ايران و به ويژه در حمايت ايشان از حق مردم ايران براي بهره‌برداري صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي قدرداني مي‌كنم. ظريف تاكيد كرد: ما هيچگاه دوستان خود و كشورهايي كه در كنار ما در دوران سخت مقاومت در برابر فشارهاي قدرت‌هاي بزرگ بوده‌اند را فراموش نمي‌كنيم. ظريف با يادآوري ارتباطات بسيار خوب سياسي و ديپلماتيك ميان دو كشور گفت: ديدگاه‌هاي ايران و اكوادور در صحنه بين‌المللي بسيار نزديك است چراكه هر دو كشور از استقلال ملت‌ها، عدم مداخله در امور داخلي آنها و احقاق حقوق ملت‌هاي تحت ستم و مشاركت سازنده همه كشورها در ساختن آينده نظام جديد بين‌المللي كه مبتني بر عدالت، گفت‌وگو و صلح است، هم‌فكر و هم‌داستان هستند. وي با اشاره به همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور گفت: ما و  اكوادور روابط مثبت و سازنده به نفع دو كشور و دو ملت داشته‌ايم، امروز همراه من يك هيات بزرگ اقتصادي حضور دارند تا بتوانيم علقه‌هاي سياسي و بين‌المللي دو كشور را با همكاري‌هاي گسترده‌تر اقتصادي، فناوري و بازرگاني مستحكم‌تر كنيم. وي افزود: اين فرصت براي هر دوي ماست تا با توجه به اراده سياسي رهبران دو كشور و با عنايت به واقعيتي كه در اين عرصه شاهد آن هستيم و آن، علاقه بخش خصوصي هر دو كشور به همكاري و تلاش مشترك براي توسعه است بهره‌برداري كنيم و در جهت منافع دو كشور حركت كنيم؛ منافعي كه به ضرر هيچ كسي نيست و به صلح، امنيت و ثبات در منطقه ما و شما و جهان كمك مي‌كند.ظريف از همراهي كارآفرينان جوان از بخش‌ها و رشته‌هاي دانش‌بنياد، شركت‌هاي ساخت و ساز انرژي‌هاي تجديدپذير و نفت و گاز، صنايع غذايي، صنعت خودروسازي خبر داد و گفت: ما آمادگي داريم در همه حوزه‌ها با دوستان اكوادوري وارد اشتراك مساعي براي توسعه شويم.وي با اشاره به موقعيت ايران گفت: ايران با توجه به موقعيت ويژه اقتصادي‌اش مي‌تواند زمينه بسيار خوبي براي ورود اكوادور به بازارهاي خاورميانه و آسياي ميانه باشد. ما مي‌توانيم مسير ترانزيتي امني براي دوستان اكوادوري‌مان فراهم كنيم تا به بازارهاي 400 ميليوني منطقه ورود كنند و به همين خاطر مسوولان كشتيراني ايران را همراه خود داريم. ظريف افزود: ايران با داشتن يكي از بهترين منابع انساني در منطقه مي‌تواند زمينه همكاري مشترك در جهت توليد در ايران و صادرات براي اكوادور را فراهم كند. وي گفت: ايران كشوري است كه در حوزه‌هاي مختلف فناوري پيشرفت‌هاي خوبي داشته است. من اطمينان دارم اشتراكات ايران و اكوادور امكان هم‌افزايي ميان دو كشور را در حوزه‌هاي مختلف فراهم مي‌كند.ظريف با ضروري دانستن فراهم ساختن ارتباطات بانكي براي تسهيل همكاري‌هاي بخش خصوصي و دولتي دو  كشور گفت: نمايندگان ما از بانك مركزي در هيات بزرگ اقتصادي ايران حضور دارند تا با همكاران خودشان رايزني كنند ما اطمينان داريم با رسيدن به توافق هسته‌اي و اجرايي شدن برجام محدوديت‌هاي بانكي براي همكاري از بين رفته و ما مي‌توانيم از طريق ايجاد يك شبكه مستقل و موثر ارتباطات بانكي به همكاري‌هاي گسترده‌تر دو كشور كمك كنيم.وزير امور خارجه در پايان با اشاره به حضور ايرانيان مقيم در اكوادور گفت: خوشحالم آنها ارتباطات خوبي با جامعه اكوادور برقرار كرده‌اند و به خاطر حضور آنها مديركل كنسولي به همراه داريم تا بتوانند مشكلات كنسولي و موانع ارتباطات راحت‌تر با هم‌وطنان در ايران را رفع كنند.ظريف يادآور شد: ما ازدوستان اكوادور و امريكاي لاتين كه همواره در كنار ما بوده‌اند و از مقاومت ايران دفاع كرده‌اند تشكر مي‌كنيم، ما هم از پايمردي و مقاومت آنها حمايت كرده و به آن مي‌باليم.سپس ظريف و لانگ در سمينار اقتصادي ايران و اكوادور شركت كردند و هر كدام به مدت 25 دقيقه به سخنراني پرداختند. با پايان سخنان ظريف در اين سيمنار، ظريف محل اقامتش را ترك كرد تا با رافائل كوره‌آ ديدار كند. او پس ديدار با رييس‌جمهور اكوادور، به وزارت امور خارجه اين كشور عزيمت كرد و ديداري خصوصي با همتايش داشت. سپس وزراي امور خارجه در نشستي با حضور بخش دولتي شركت كردند. با پايان اين نشست، ظريف و لانگ شاهد امضاي اسناد همكاري بودند. آنها سپس به ميان خبرنگاران آمدند تا نتيجه‌ رايزني‌هاي‌شان را براي اصحاب رسانه بازگو كنند. با پايان نشست خبري، ظريف در ضيافت ناهاري كه لانگ به افتخار او و هيات همراه تدارك ديده بود، شركت كرد. ظريف همچنين پس از ضيافت به ديدار گابرييلا ريبادنيرا رفت و با او به رايزني پرداخت. با انجام اين ديدار، ظريف راهي فردوگاه كيتو شد تا اكوادور را به مقصد شيلي ترك كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون