• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3152 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۱ دي

مديركل دفتر مناطق نمونه و زيرساخت‌هاي گردشگري:

طرح گردشگري آشوراده تغيير كرد

 غزل حضرتي/ سازمان گردشگري جزييات طرح آشوراده و آخرين وضعيت سرمايه‌گذاري در اين منطقه را در گفت‌وگو با «اعتماد» تشريح كرد. ماجراي تفاهمنامه منعقد شده ميان سازمان محيط زيست و سازمان گردشگري بر سر جزيره‌يي در شمال كشور، آنقدر مخالف و منتقد دارد كه بر طبق آخرين اخبار، با دستور سازمان مبدا، محيط زيست، تا اطلاع ثانوي، اجراي طرح گردشگري در اين منطقه متوقف شده است، طرحي كه اول با پيش‌بيني تاسيسات مختلف و متنوع، به گفته معاون اول رييس‌جمهور، سعي در قطب گردشگري شدن داشت و حالا با ورود سازمان بازرسي و خود محيط زيست، تا بررسي همه‌جانبه ارزيابي‌هاي زيست محيطي، به حالت تعليق درآمده است. در اين ميان، اما هيچ كدام از دو سازمان محيط‌زيست و ميراث فرهنگي حاضر به ارايه طرح گردشگري موجود در اين سازمان نشدند. چرا كه اگر مشكلي در طرح‌هاي پيشنهادي سازمان گردشگري نبود، بايد تا به حال كه دو ماه از اين جريان گذشته است، طرح موجود در اين سازمان را ارايه مي‌دادند. مسعود سلطاني‌فر، رييس سازمان گردشگري، اعلام كرده است هيچ طرح گردشگري‌اي كه مرتبط به آشوراده باشد، در اين سازمان و هيچ سازمان ديگري وجود ندارد. در اين خصوص، مسوولان سازمان محيط زيست نيز طي روزهاي گذشته جزييات طرح گردشگري در آشوراده را روي خروجي سايت اين سازمان قرار دادند. مديركل دفتر مناطق نمونه و زيرساخت‌هاي گردشگري در گفت‌وگو با «اعتماد» از سازه‌ها و جزيياتي مي‌گويد كه اكنون در دست سازمان گردشگري است و بايد به تاييد محيط زيست برسد، البته بعد از اينكه مشاور منتخب براي طرح، آنها را نهايي كرد.
كمپ به جاي هتل
جلال تاجيك از احداث كمپ به جاي هتل سخن مي‌گويد، در حالي كه به نظر مي‌رسد هتلي كه در طرح به آن اشاره شده، سازه‌يي است متفاوت با هتل‌هايي كه در شهرهاي ديگر ساخته مي‌شود و به دليل همين تفاوت، سازمان گردشگري تصميم گرفته است از اين سازه به نام كمپ، در كنار ديگر كمپ‌ها نام ببرد و نام هتل را از روي آن بردارد. تاجيك در اين خصوص به اعتماد گفت: «بر اساس توافقي كه با محيط زيست داريم، محورهايي شكل گرفته، از جمله اينكه اجراي طرح گردشگري در 280 هكتار از زون گردشگري منطقه است، اما سطح اشتغال فضاي ساخت‌و‌ساز در اين محدوده 10 درصد است كه مي‌شود 28 هكتار. ساخت تاسيسات و فعاليت‌هاي پيش‌بيني شده قطعا با معيارهاي زيست محيطي تطابق داده خواهد شد و بازارچه‌هايي كه احيانا پيش‌بيني مي‌شود، در اين 10 درصد ساخته مي‌شوند و بيش از يك طبقه نخواهند بود، البته با مصالح سازگار با محيط زيست.» او همچنين از حذف باغ پرندگان به پيشنهاد محيط زيست سخن گفت: «در مورد باغ پرندگان، بايد بگويم ما دوست داشتيم احداث كنيم، اما استدلال محيط زيست اين بود كه اينجا محدوده طبيعي و پناهگاه حيات وحش است و دليل بر احداث باغ پرندگان ندارد، ما هم پذيرفتيم و اصراري به آن نداريم. همچنين با سازمان محيط‌زيست بر سر ورزش‌هاي آبي، توافق كرديم كه از وسايل موتوري مثل جت اسكي استفاده نكنيم. اما فعاليت‌هاي فرهنگي مثل تئاتر و موسيقي ممانعتي ندارد. پيشنهاد كرديم ساخت سالن با لحاظ يك طبقه و مصالح محيط زيست در طرح موجود باشد.»
هتلي در كار هست
او در اين ميان به ساخت اقامتگاه كه مهم‌ترين چالش منتقدان است، اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «اقامتگاه‌هايي كه قرار است ساخته شود، حتما به صورت كمپينگ است و حتما سازگار با محيط‌زيست.» او در تعريف كمپ از نگاه گردشگري مي‌گويد: «كمپ از نگاه گردشگري تعريف خودش را دارد، براي اقامت‌هاي كوتاه‌مدت است، سازه‌هايش هم بومي است، مشابه پارك‌هاي جنگلي مان مثل منطقه نمونه گردشگري چهاردره تنكابن كه سرمايه‌گذار سازه چوبي را با تاييد محيط زيست و ميراث فرهنگي در دل جنگل بنا كرده، اينجا هم مي‌توانيم اين كار را كنيم. بحث هتل به آن معني كه در شهرهاي ديگر هتل‌سازي مي‌شود، منتفي‎ است و در آشوراده چنين چيزي نداريم. در ارتباط با اقامتگاه‌ها، كمپينگ و آلاچيق‌ها هم با ضوابط محيط زيست عمل مي‌كنيم.»
آشوراده، سرمايه‌گذار ندارد
سازمان گردشگري مي‌گويد آشوراده هنوز سرمايه‌گذار ندارد، مديركل دفتر مناطق نمونه از فراخواني مي‌گويد كه دوباره بايد انجام شود و به انتخاب سرمايه‌گذار منجر شود. او در پاسخ به اينكه قرار بر پيش بردن طرح با سرمايه‌گذار قبلي خواهد بود يا نه، مي‌گويد: «هنوز هيچ‌كس، سرمايه‌گذار نيست، چون بايد فراخوان بدهيم. در ارتباط با آقاي يزدان پناه و بازگشت ايشان، هيچ تصميمي اتخاد نكرديم. ايشان مطالبه‌يي را مطرح مي‌كند، برسر اينكه آيا اين مطالبه قانوني است يا غيرقانوني، بحث است. بحث اين است كه ايشان معتقدند زحمت كشيدند و كار كردند، حالا از مجموعه، مطالبه دارند و معتقدند حالا كه موضوع دارد حل مي‌شود، بايد طرح را به ايشان بسپريم. ما هنوز تصميم نگرفتيم و تازه بر سر يك موضوع كلي با محيط زيست به نتيجه رسيديم.»  تاجيك در مورد روال انتخاب سرمايه‌گذار مي‌گويد: «روال به اين شكل است كه اگر مي‌خواهيم اقدام به تاسيسات گردشگري كنيم، بايد فراخوان بگذاريم، طرح را ارايه دهيم. اگر زمين عمومي باشد حتما بايد فراخوان باشد، در غير اين صورت رانت به وجود مي‌آيد. »  نامه ارسالي از محيط زيست به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، خبر از توقف طرح در هر مرحله‌يي را مي‌داد، اما متوليان گردشگري از ادامه دادن با همان قوت قبل خبر دادند. تاجيك با اشاره به نامه مجابي، معاون حقوقي سازمان محيط زيست، گفت: «اشتباه همكاران محيط‌زيست اين است كه تصور مي‌كنند كار را شروع كرديم. در حالي كه ما هنوز كاري را شروع نكرديم تا بخواهيم متوقف كنيم.»   تبديل آشوراده به منطقه وسيع گردشگري، مساله‌يي است كه از سال‌ها پيش در اذهان مردم منطقه حك شده است و مسوولان استاني هم با استقبال از اين طرح گردشگري، مردم را اميدوار به تحولي عظيم در منطقه كرده‌اند. تاجيك اما معتقد است: «يكسري از برداشت‌هاي مطبوعات بر اثر تلقي غلط استان گلستان است. مردم و مسوولان آنجا به اشتباه فكر مي‌كنند آشوراده قرار است ناجي مشكلات استان از نظر اشتغال، تردد، گردشگري باشد و هدف شدن استان به عنوان نقطه خاص گردشگري تقويت شود. من نمي‌گويم تاثير ندارد، اما نه آنقدر كه بزرگ شده است.»   شايد سخنان جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور در بزرگ شدن اين تصور بي‌تاثير نبوده باشد، قطب گردشگري كه او در مورد آشوراده به كار برد، از نگاه مديركل دفتر مناطق نمونه، تعريف متفاوتي دارد. او معتقد است: «ما چند تا تعريف در گردشگري داريم. روستاي هدف گردشگري، منطقه نمونه گردشگري، قطب گردشگري، محور گردشگري.  وقتي مي‌گوييم قطب گردشگري منظور اين است كه زمينه‌يي فراهم مي‌شود تا آن نقطه از نظر گردشگري داخلي و خارجي مهم شود. قطب به معناي مركزيت نيست، به نظر مي‌رسد منظور معاون رييس‌جمهور هم اصطلاح تعريفي‌اش    بوده  است.»
مسائل قانوني زيست محيطي، ‌ضمانت اجرايي طرح
اصرارهاي سازمان محيط زيست بر اجراي ارزيابي‌هاي زيست محيطي و پيش رفتن گردشگري با استانداردهاي اين سازمان، به نوعي مي‌تواند ضمانت اجرايي اين طرح باشد، ‌ضمانت اجرايي‌اي كه از ديدگاه معاونت حقوقي سازمان محيط زيست مي‌تواند نامه‌يي باشد كه خطاب به گردشگري نوشته شده است. مجابي در اين خصوص به «اعتماد» گفت: «من در نامه‌يي كه به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دادم، به صراحت گفتم تا زماني كه مسائل قانوني طرح حل نشود، اجرايي شدنش ملغي است و در واقع اجراي اين طرح منوط به محقق شدن موارد قانوني است.» او از ارزيابي‌هايي لازم در اين زمينه و لزوم رعايت بند 2ماده 16 ماده قانون بهسازي حفاظت محيط زيست سخن گفت و در ادامه افزود: «فكر مي‌كنم سازمان محيط زيست به اندازه كافي كتبي و مستند حرف زده است و از بايد‌ها سخن گفته، ‌اگر نظرات حقوقي تامين شود مشكلي پيش نخواهد آمد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون