• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3613 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۹ شهريور

محمدجواد ظريف در ديدار با وزير امور خارجه افغانستان:

رايزني‌هاي مداوم امنيتي تهران– كابل ضروري است

صلاح‌الدين رباني، وزير امور خارجه افغانستان كه در قالب سفري دو روزه به ايران آمده است در نخستين ديدارهاي خود در تهران با علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي ، محمد جواد ظريف، همتاي ايراني خود و علي شمخاني ديدار كرد. علي لاريجاني، در ابتداي اين ديدار با اشاره به پيشينه مثبت روابط دوستانه ايران و افغانستان بر اهميت تقويت همكاري‌هاي دو‌كشور تاكيد كرد و گفت: ظرفيت‌هاي همكاري خوبي براي توسعه روابط اقتصادي و تجاري ايران و افغانستان به ويژه در بحث حمل و نقل، انرژي و نيز اجراي پروژه‌هاي زيربنايي توسط شركت‌هاي ايراني در افغانستان وجود دارد كه بايد از آنها به نفع دو ملت استفاده كرد. مجلس شوراي اسلامي نيز از توسعه و تقويت روابط خود با مجالس افغانستان استقبال مي‌كند. لاريجاني در ادامه با اشاره به خطر تروريسم و توسعه آن در منطقه و افغانستان بر همكاري كشورهاي مختلف در مبارزه با اين پديده شوم تاكيد و عنوان كرد: نبايد اجازه داد كه افغانستان حياط خلوت تروريست‌ها شود، مقابله موثر با تروريسم در افغانستان نيازمند ثبات سياسي است. وي با اشاره به مشكلات مربوط به موضوع آب در دو كشور گفت: اين مساله بايد بين دو كشور دوست و برادر به شكل منصفانه حل و فصل شود. صلاح‌الدين رباني، وزير امور خارجه افغانستان نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از سفر به ايران، از حمايت‌هاي ويژه مقام معظم رهبري، دولت و مجلس ايران در راستاي تقويت ثبات و وحدت ملي در افغانستان و مهمان‌نوازي ستودني جمهوري اسلامي ايران از مردم افغانستان قدرداني كرد. وي افزود: گرچه دشمنان افغانستان بي‌ثباتي را در كشور دنبال مي‌كنند، اما آرزوي دولت و ملت افغانستان رسيدن به آرامش و ثبات پايدار در كشور است.

ايران، اعتقادي به تروريسم خوب و بد ندارد
ديدار ظريف با رباني نيز با توجه به اينكه وزير امور خارجه ايران صبح روز گذشته از تور امريكاي لاتين بازگشته بود بعداز ظهر ديروز صورت گرفت. تقويت و توسعه مناسبات فيمابين دو كشور دوست و همسايه اصلي‌ترين انگيزه از انجام اين سفر گزارش شده است. مقام‌هاي دو كشور اعتقاد دارند كه اين ديدارها و رفت و آمدها مي‌تواند زمينه‌ساز رايزني‌هاي هرچه بيشتر ميان تهران و كابل باشد. ظريف در اين ديدار ضمن ابراز خير مقدم به همتاي افغانستاني خود گفت: كشور افغانستان براي جمهوري اسلامي ايران از اهميت بسزا و ويژه‌اي برخوردار است و همانطور كه بارها در ملاقات با تمام مقامات افغانستاني اعلام كرده‌ام، پيشرفت، ثبات و امنيت شما را ما نيز پيشرفت، ثبات و امنيت خود مي‌دانيم. البته موضوع امنيت براي هر دو كشور  از اهميت خاصي برخوردار است و لازم است طرفين همواره به رايزني‌هاي مستمر خود در اين خصوص ادامه دهند. وزير امورخارجه كشورمان با تاكيد بر گسترش پديده شوم افراط‌گرايي و تروريسم در منطقه بر ضرورت مبارزه با تروريسم تاكيد كرد و گفت: ما اعتقادي به تروريسم خوب و بد نداريم و لازم است با تمام گروه‌هاي افراطي و تكفيري مقابله شود.

بندر چابهار، نقش بسزايي در توسعه افغانستان بازي مي‌كند
صلاح‌الدين رباني، وزير امورخارجه افغانستان نيز ضمن تشكر از مهمان‌نوازي طرف ايراني و با اشاره به سفرهاي متعدد مقامات افغانستاني به جمهوري اسلامي ايران گفت: اين ديدارها بيانگر اهميتي است كه جمهوري اسلامي ايران براي دولت و ملت افغانستان دارد. وزير امور خارجه افغانستان در ادامه از مقام معظم رهبري در خصوص صدور مجوز تحصيل كودكان افغانستاني در جمهوري اسلامي ايران تشكر و قدرداني كرد. وي همچنين بر اهميت بندر چابهار براي توسعه افغانستان تاكيد كرد و گفت: اين بندر قادر خواهد بود نقش بسزايي در توسعه و آباداني افغانستان ايفا كند. همچنين طرفين در خصوص تشكيل كميته آب، لزوم صدور پاسپورت الكترونيكي براي افغانستاني‌ها، تعرفه گمركي، قانونمند كردن حضور مهاجران افغانستاني در ايران، تخفيف مجازات و تبادل زنداني‌ها، مبارزه با جعل اسناد كنسولي، موضوع ترانزيت و مشاركت و همكاري دو كشور در اجلاس‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي رايزني و تبادل نظر كردند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون