• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3613 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۹ شهريور

محمدجواد ظريف در پاسخ به «اعتماد» مطرح كرد

تشكيل كميته مشترك حل و فصل مشكلات ميان ايران و ونزوئلا

گروه ديپلماسي| تور سياسي – اقتصادي محمد جواد ظريف، وزير خارجه كشورمان به شش كشور عضو امريكاي لاتين به پايان رسيد؛ سفري كه با استقبال گسترده مقام‌هاي سياسي كشورهاي ميزبان همراه بود و به نظر مي‌رسد كه مي‌تواند بستر مناسبي هم براي فعاليت‌هاي اقتصادي بيشتر ايران در اين منطقه باشد. رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان پيش از ترك كاراكاس، پايتخت ونزوئلا در جمع خبرنگاران در مصاحبه‌اي مطبوعاتي به بررسي دستاوردهاي اين سفر و نتايج سياسي و اقتصادي آن پرداخت. وي در پاسخ به سوال خبرنگار «اعتماد» مبني براينكه با توجه به بحران اقتصادي در كوبا و پيام رييس‌جمهور ايران به مادورو، رييس‌جمهور ونزوئلا براي كمك به بهبود وضعيت اقتصادي اين كشور، گفت: ونزوئلا كشوري بسيار ثروتمند، توانا و داراي منابع انساني و طبيعي گسترده است. لذا ما در اين سفر از يك طرف كميته مشتركي را براي حل و فصل مشكلات باقي مانده از گذشته به‌خصوص از دوران تحريم‌ها تشكيل داديم و همينطور توافق كرديم كه در برخي حوزه‌ها كه مورد علاقه دوستان ونزوئلايي است همكاري‌هاي گسترده‌تر و جدي‌تري داشته باشيم. مثل صنايع غذايي، صنايع و تكنولوژي‌هاي پيشرفته و همينطور همكاري‌هايي كه در گذشته داشتيم و تصميم گرفتيم تبادل نظرهاي‌مان در حوزه اوپك و نفت و گاز را گسترش دهيم. مهم‌ترين محورهاي سخنان وزير امور خارجه ايران به شرح زير است:
   ‌ در همه توقف‌ها در كوبا، نيكاراگوا، اكوادور، شيلي، بوليوي و ونزوئلا موضوعات مختلف سياسي مربوط به جنبش عدم تعهد، ملل متحد، مسائل منطقه‌اي، تحولات امريكاي لاتين، طرح صلحي كه اين روزها در كلمبيا به نتيجه رسيد، تحولاتي كه كشورهاي مترقي در امريكاي لاتين با آن مواجهند، مشكل قيمت نفت و فشار سياسي كه برخي رژيم‌ها براي پايين آوردن قيمت نفت و براي ضربه زدن به كشورهاي مترقي در اين منطقه و منطقه ما انجام دادند، بحث تروريسم و افراط‌گرايي و مسائل منطقه ما از جمله موضوعات محوري بحث‌هاي سياسي ما در اين سفر بود.
  ‌ در حوزه اقتصادي يك هيات بسيار قوي از بخش خصوصي داشتيم حدود ٦٠ نماينده شركت‌هاي مختلف بخش خصوصي در اين سفر بودند كه با توجه به مسووليت مستقيمي كه اتاق بازرگاني و سازمان توسعه تجارت در اين زمينه دارند، مسووليت جمع كردن اين افراد و انتخاب آنها با اين دستگاه‌ها بود، ولي هماهنگي‌هايي نيز توسط ما در مركز و هم توسط همكاران ما در سفارتخانه‌ها انجام شده بود كه اين سفر و ديدارها موفق باشد.
  ‌ در همه كشورهايي كه سفر داشتيم، بحث روابط بانكي مطرح شد كه در برخي موارد به توافق و تفاهمنامه رسيديم. تقريبا در همه موارد درباره ايجاد رابطه كارگزاري توافق شد كه براي نخستين بار است صورت مي‌گيرد.
  ‌ در دو مورد، كشتيراني ما توانست گفت‌وگوهاي بسيار خوبي را با كشورهاي طرف مقابل براي ايجاد خط مستقيم كشتيراني داشته باشد و دوستان در كشتيراني در شيلي و كشورهاي ديگر منطقه بحث‌هاي خوبي را با طرف مقابل داشتند.
  ‌ اين سفر فرصتي را فراهم كرد كه در حوزه‌هايي كه روابط گسترده اقتصادي داشتيم مثل ونزوئلا، اين روابط را تقويت بخشيده و گسترش دهيم و همينطور حوزه‌هاي روابط را افزايش دهيم، يا در برخي موارد كه روابطي وجود نداشت يا بسيار كمرنگ يا غيرمستقيم بود مثل شيلي توانستيم امكان ارتباط مستقيم را فراهم كنيم.
  ‌ انجام سفر به كشورهايي كه مسافت زيادي با ما دارند در زمان مذاكرات برجام ممكن نبود كه بتوان، هشت تا 10 روز را به آن سفرها اختصاص داد. اين سفرها را از ابتدا براي بعد از اجرايي شدن برجام برنامه‌ريزي كرده بوديم و به همين دليل از دي ماه ٩٤ اين سفرها به‌صورت گسترده شروع شد. تاكنون يك سفر در سال ٩٣ به شرق آفريقا داشتيم يك سفر نيز اخيرا به غرب آفريقا داشتيم. به آفريقاي جنوبي قبلا سفر شده و به اروپاي شمالي و آسيا و اقيانوسيه هم سفر كرديم. احتمالا سفر به آسياي شرقي به همراه بخش اقتصادي بايد در برنامه‌ريزي‌هاي ما باشد.
  ‌ وي در پاسخ به سوالي درباره اظهاراتش در شيلي درباره «نامه آرامش‌بخش» گفت: متاسفانه برخي دوستان در كشور از اين موضوع سوءاستفاده كردند. اصطلاحي است كه البته دوستاني كه سوءاستفاده كردند، مي‌دانستند. يك اصطلاحي در روابط بانكي است كه به آن مي‌گويند comfort letter اين نامه‌اي است كه وزارت خزانه‌داري امريكا به بانك‌ها مي‌دهد كه براساس اين نامه نگران مراوده با كشورها نباشند. شايد در طول سه سال گذشته ده‌ها مورد آن را حتي قبل از برجام صادر كردند. برخي بانك‌ها براي اينكه با ساير كشورها تبادلات داشته باشند، مخصوصا كشوري كه از تحريم خارج مي‌شود، درخواست چنين نامه‌اي را دارند، آن كشورهايي كه درخواست دارند، مستقيم درخواست مي‌كنند و ما هم به امريكايي‌ها فشار مي‌آوريم كه در قالب تعهدات‌شان اين نامه را صادر كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون