• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3613 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۹ شهريور

چهره‌ها- خبرها

داعش پشت پرده حملات اخير تروريستي بنگلادش بود
«جان كري» وزير خارجه امريكا روز گذشته اعلام كرد كه شواهدي موجود است كه نشان مي‌دهد گروه‌هاي افراطي وابسته به تكفيري‌هاي «داعش» در بنگلادش در پشت پرده يكسري حملات مرگبار اخير در بنگلادش بودند. طبق گزارش خبرگزاري فرانسه، كري كه امروز وارد بنگلادش شده است بعد از گفت‌وگو با مقامات دولت اين كشور گفت: «ما خيلي بي‌پرده درباره اين موضوع صحبت كرديم و در اين خصوص شفاف‌سازي كرديم كه... شواهدي موجود است كه داعش در عراق و سوريه با هشت نهاد مختلف سراسر جهان ارتباط‌هايي دارد و يكي از اين نهادها در جنوب آسياست.» وي در خصوص داعش گفت: «آنها تا حدودي با برخي از عوامل در اينجا (بنگلادش) ارتباط دارند و ما اين مساله را در گفت‌وگوهاي خود شفاف‌سازي كرديم و هيچ‌گونه بحثي در اين باره وجود ندارد.»وزير خارجه امريكا از بنگلادش خواست تا تلاش‌ها براي مبارزه با خشونت‌هاي افراط‌گرايان را افزايش دهد و در نخستين سفر خود به عنوان يك ديپلمات ارشد امريكا، با «شيخ حسينه» نخست‌وزير و «عبدل الحسام محمود علي» وزير خارجه بنگلادش و مقامات معارض و دانشجويان اين كشور در «داكا» ديدار كرد. در يكي از جديدترين حملات تروريستي اخير در بنگلادش، ماه گذشته ميلادي، 20 نفر از جمله 17 تبعه خارجي در يك رستوران معروف در داكا جان خود را از دست دادند. تكفيري‌هاي داعش مسووليت اين حمله را برعهده گرفتند اما مقامات بنگلادشي تاكيد داشتند كه داعش هيچ حضوري در اين كشور ندارد .
ساركوزي خواستار اعمال قانون منع استفاده از لباس شناي اسلامي شد

رهبر حزب جمهوريخواه فرانسه بار ديگر خواستار اعمال قانون منع استفاده زنان مسلمان از لباس شناي اسلامي شد. «نيكلا ساركوزي» در گفت‌وگو با شبكه RTL اعلام كرد: «قانون منع استفاده از لباس شناي اسلامي در سواحل و استخرها بايد اعمال شود. ما نمي‌توانيم بگذاريم كه شهرداران شهرها در مواجه با اين وضعيت تنها بمانند. دولت راست‌گرايان هم‌اينك مخالفت خود را با وضع اين قانون اعلام كرده و بايد ديد كه در آينده چه مي‌گويد. لابد چندي ديگر نيز مي‌خواهند كه ساعات شناي زنان و مردان در استخرها مجزا شود و احتمالا در آينده دورتر نيز كساني كه از اين نوع لباس شنا استفاده نمي‌كنند مجرم شناخته خواهند شد و اينجاست كه آزادي زنان ديگر هيچ معنايي ندارد.» اظهارات ساركوزي در حالي است كه «برنار كازونوو» وزير كشور فرانسه روز يكشنبه در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوي «لاكروآ» قانون منع استفاده از لباس شناي اسلامي براي زنان مسلمانان را خلاف قانون اساسي خواند و آن را زمينه‌ساز بروز تنش‌هاي جبران‌ناپذير دانست و گفت: «اگرچه شماري از شخصيت‌هاي سياسي راست‌گرا طرفدار قانون منع استفاده زنان مسلمان از لباس شناي اسلامي هستند، اما دولت از وضع قانون در اين خصوص خودداري مي‌كند، چرا كه چنين قانوني خلاف قانون اساسي و ناكارآمد است و منجر به برانگيخته شدن تنش‌ها و خصومت‌هاي جبران‌ناپذير خواهد شد.» شهرداران چندين شهر فرانسه اخيرا پوشيدن لباس شناي اسلامي از سوي زنان مسلمان را ممنوع اعلام كرده و آن را نشانه‌اي از اسلام سياسي قلمداد كرده‌اند. اعلام ممنوعيت استفاده از لباس شناي اسلامي براي زنان مسلمان در حالي است كه قانون ممنوعيت استفاده زنان از پوشش روبنده در فرانسه نيز در 11 اكتبر سال 2010 و در دوران رياست‌جمهوري «نيكلا ساركوزي» رييس‌جمهور وقت فرانسه به تصويب رسيد.
مركل شيفته كامرون شده بود

زندگينامه نخست‌وزير سابق انگليس از اين امر پرده برداشت كه صدر اعظم آلمان شيفته وي بود. به نظر مي‌رسد كه نوع رفتار و آسان‌گيري او و نحوه تعاملش با امور در زمان مذاكرات پيرامون مسائل انگليس در اروپا، موجب شيفتگي و علاقه‌مندي صدراعظم آلمان نسبت به او شده بود. به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه انگليسي اكسپرس، نويسنده زندگينامه ديويد كامرون، نخست‌وزير سابق انگليس به اين مساله اشاره مي‌كند كه كامرون كه ۱۳ سال از آنگلا مركل، صدراعظم آلمان كوچك‌تر بوده است، به چاپلوسي متوسل مي‌شده تا اين مقام آلماني را شيفته خود كند. اما كامرون زماني كه نمي‌توانست نظر كامل مركل را با اين روش جلب كند، به استراتژي‌هاي علت و معلولي براي مرتفع كردن هرگونه اختلافات شكل گرفته متوسل مي‌شد. با گذر زمان، مركل و كامرون رابطه بسيار دوستانه‌اي پيدا كردند. تا آنجا كه مركل ۶۲ ساله روش موقرانه‌اي را با انگليس در پيش گرفت و در هنگامي كه كامرون ۴۹ ساله رهبري كشور را برعهده داشت، انگليس را «كودك ۱۰ ساله اروپا» توصيف كرد. در اين راستا، سر آنتوني سلدون، نويسنده زندگينامه مي‌گويد: در واقع من معتقد بودم كه مركل شيفته كامرون شده است؛ كامرون توانست او را مسحور خود كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون