• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3619 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۶ شهريور

كره شمالي سه موشك بالستيك پرتاب كرد

قدرتنمايي پيونگ يانگ در حاشيه جي20

ميثم سليماني

كره شمالي دقيقا در حساس‌ترين لحظات و چالش‌برانگيز‌ترين مواقع دست به اقداماتي مي‌زند تا توجه‌ها را به سمت خود جلب كند تا واكنش‌هاي جهاني را به همراه داشته باشد. صبح روز دوشنبه منابع نظامي كره‌جنوبي اعلام كردند كه كره شمالي سه موشك بالستيك جديد را مورد آزمايش قرار داده است. طبق بيانيه‌اي كه وزارت دفاع كره‌جنوبي منتشر كرده است، اين موشك‌ها از اطراف منطقه هوانگجو شليك شده و در مسير استان هوانگائه به سمت درياي ژاپن فرود آمده است. وزارت دفاع كره جنوبي همچنين اعلام كرد كه ما اگر امشب نيز از سوي كره شمالي مورد حمله قرار بگيريم مي‌توانيم به هرگونه اقدام تحريك‌آميز پاسخ دهيم. طبق بيانيه كره جنوبي موشك‌هاي كره شمالي از نوع موشك‌هاي ميان برد رودونگ است كه كره شمالي قصد داشته همزمان با اجلاس جي 20 نمايش قدرت در منطقه انجام دهد. گفته مي‌شود، اين موشك حدود هزار كيلومتر در فضا بوده و هيچ‌گونه اخطار ناوبري نيز قبل از شليك موشك اعلام نشده است. اين سه موشك در حالي پرتاب شدند كه كمتر از دوهفته پيش پيونگ يانگ موشك زير دريايي بالستيك را پرتاب كرد كه موشك وارد منطقه شناسايي دفاع هوايي ژاپن براي نخستين بار شد اما موشك‌هاي دوشنبه نيز در محدوده دفاع هوايي ژاپن ظاهر شد و بدون هيچ‌گونه هشداري از محدوده خارج شده است. طبق گفته وزارت دفاع ژاپن موشك بين 120تا 160مايلي غرب هوكايدو، در نزديك به چهار جزيره اصلي ژاپن فرود آمده است. وزارت دفاع ژاپن همچنين در بيانيه خود عنوان كرد كه ما هنوز در حال تجزيه و تحليل جزييات اين تهديد بزرگ براي كشورمان هستيم و به‌شدت از اين شرايط نگران هستيم. در اين بيانيه همچنين اشاره شده است كه پس از مدت كوتاهي از پرتاب موشك رييس‌جمهوري كره جنوبي و نخست‌وزير ژاپن در حاشيه اجلاس جي20 با يكديگر ملاقات كردند و توافقنامه همكاري و نظارت بر منطقه را به امضا رساندند.
بلافاصله پس از اين اتفاق امريكا در بيانيه‌اي اين اقدام را محكوم كرد و آن را براي چين تنها متحد بالقوه كره شمالي كه اكنون ميزبان اجلاس جي20 است شرم آور خواند. يك مقام ارشد امريكايي حاضر در اين اجلاس گفت كه راه‌اندازي اين موشك‌ها به صورت بي‌پروا از سوي كره شمالي مي‌تواند حمل و نقل هوايي و تجارت دريايي را به خطر مي‌اندازد. اين مقام مسوول گفت كه امريكا بسيار نگران است چرا كه رييس‌جمهور اوباما قرار است در اين هفته به لائوس برود و در نشست سران آسه آن شركت كند. از همين رو استفاده همزمان از سه موشك بالستيك در شرايط كنوني منطقه كه سران 20 كشور جهان در چين جمع شده‌اند مي‌تواند بسيار موقعيت را حساس كند چرا كه اگر اين اقدام در زمان پرواز هريك از سران و به خصوص امريكا از فراز كره شمالي صورت گيرد قطعا مي‌تواند خطرناك باشد از همين رو اين اقدام بسياري را نگران كرده است.
گفتني است كره جنوبي در حال راه‌اندازي سپر دفاع موشكي تاد ايالات‌متحده براي جلوگيري از هرگونه تهاجم به اين منطقه است اما چين به‌شدت با اين اقدام مخالف است. شي جين‌پينگ، رييس‌جمهور چين در ديدار با همتاي كره‌اي خود در حاشيه جي20 نيز مراتب مخالفت پكن با استقرار اين سامانه دفاع موشكي را اعلام كرد.
چرا كه پكن معتقد است كه استفاده نامناسب از اين سامانه مي‌تواند ثبات استراتژيك در اين منطقه را به خطر بيندازد و اختلافات را نيز تشديد كند. پكن معتقد است اگرچه هدف از استقرار تاد براي دفاع از كره جنوبي در برابر حملات موشكي كره شمالي اعلام شده اما استقرار اين سامانه مي‌تواند موازنه قدرت را در منطقه به نفع متحدان امريكا تغيير دهد. با اين وجود در اين جلسه شي جين‌پينگ از اقدامات تحريك‌آميز كره شمالي به‌شدت انتقاد كرد.
وانگ يي، وزير خارجه چين نيز گفت كه استقرار سيستم ضد موشكي مي‌تواند منافع و امنيت ملي مشروع چين را به خطر بيندازد، چرا كه تاد داراي طيفي از سلاح‌ها است كه مي‌تواند استقرار آن به چين ضربه بزند. ايوان چيو، كارشناس سياست نظامي و ديپلماسي در دانشگاه هنگ كنگ به سي‌ان‌ان گفت كه اين موضع چين قابل درك است زيرا ايالات متحده يك سيستم موشكي را در حياط خلوت چين مستقر مي‌كند. چرا كه برخي كارشناسان معتقدند كه استقرار تاد در كره جنوبي براي مقابله با موشك‌هاي كره شمالي مانند آن است كه بخواهيد يك مرغ را با تير بكشيد. امابا اين وجود آخرين آزمايش موشكي كره شمالي كه سه موشك را به صورت همزمان شليك كرد عملا نظريه ضد تاد پكن را تضعيف مي‌كند و امريكا و كره‌جنوبي را مجاب مي‌كند تا اين اقدام را انجام دهد. هرچند كره جنوبي در ماه جولاي اعلام كرده بود كه سيستم تاد را مستقر مي‌كند اما طبق گزارش‌ها هنوز اين سيستم راه‌اندازي نشده است.
پيش از اين ديدار پارك گئون ‌هاي، رييس‌جمهور كره جنوبي گفته بود كه اميدوار است دو طرف بتوانند بر سر مقابله با اقدامات كره شمالي متحد شوند. پارك به خبرگزاري يونهاپ گفت: من معتقديم از طريق ارتباط جدي، دو طرف مي‌توانند اين چالش را به فرصت تبديل كنند و در راستاي تقويت همكاري‌هاي دوجانبه قدم بردارند.
جنس موشك‌هاي دوربرد كره‌شمالي
طبق گزارشي كه مركز تهديدات هسته‌اي و امنيت جهاني امريكا ارايه داده است، كره شمالي شش نوع موشك بالستيك دارد كه هركدام از آنها داراي مشخصات و برد خاص خود هستند. كوچك‌ترين موشك دوربرد كره شمالي از مدل 11-KN است كه ارتفاعي در حدود 9 متر دارد كه برد آن به صورت دقيق مشخص نيست. موشك بعدي كره شمالي رودونگ نام دارد كه ارتفاعي در حدود 16متر دارد و برد آن حدود دو هزار كيلومتر اعلام شده است. پس از آن موشك موسودان با ارتفاع 19 متري است كه بردي معادل چهار هزار كيلومتر دارد. اما سه مدل موشك ديگر كره شمالي از خانواده تائپودونگ هستند كه كوچك‌ترين آن تائوپودونگ-1 نام دارد كه ارتفاع آن 24متر و بردي معادل سه هزار كيلومتر دارد. موشك ديگر بالستيك كره شمالي تائپودونگ-2 است كه ارتفاع آن 29متر و بردي در حدود هفت هزار متر دارد. اما بزرگ‌ترين موشك بالستيك كره‌شمالي تائپودونگ-3 نام دارد كه ارتفاع آن 30متر و برد آن 12هزار كيلومتر است و اين موشك‌ها عملا مي‌تواند مرزهاي امريكا را نيز هدف قرار دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون