• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3620 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۷ شهريور

رييس مجلس ملي فرانسه با رييس مجلس و رييس‌جمهور ديدار كرد

ميهمان‌پاريسي در تهران

گروه سياسي

كلود بارتلون، رييس مجلس ملي فرانسه بنا به دعوت علي لاريجاني رييس مجلس براي سفري چهار روزه به ايران آمده است. او بعد از «ژرار لارشه» رييس مجلس سناي اين كشور دومين سياستمدار فرانسوي است كه به تهران سفر كرده و با احتساب سفر لوران فابيوس، وزير امور خارجه وقت فرانسه به ايران سومين مقام بلند پايه فرانسوي است كه در فاصله يك سال گذشته بعد از امضاي برجام به ايران سفر مي‌كند. بارلتون از اعضاي حزب سوسياليست فرانسه است كه از چهار سال پيش رييس مجلس ملي اين كشور شد و حالا به دعوت همتاي خودش به تهران سفر كرده تا علاوه بر پيشبرد همكاري‌هاي دوجانبه در زمينه‌هاي مختلف، پيرامون تحولات منطقه و مقابله با تروريسم وافراطي گرايي نيز مذاكره كند. سفر او در حالي به ايران انجام شده كه به زودي قرار است علاءالدين بروجردي، رييس كميسيون امنيت ملي مجلس هم به دعوت رافارن، رييس كميسيون خارجه و دفاع سناي فرانسه به اين كشور سفر كند.
 فرانسه به اجراي برجام كمك كند
حالا از دو شب پيش در حالي سفر بارلتون به ايران آغاز شد كه، ‌علي مطهري، نايب‌رييس مجلس به استقبال او رفت و درباره مبارزه با تروريسم و همين‌طور اجراي برجام با او سخن گفت. به گزارش خانه ملت علي مطهري در اين ديدار گفت: ايران و فرانسه هر دو از قربانيان تروريست هستند و در اين زمينه مي‌توانند همكاري‌هاي مشتركي را براي مبارزه با تروريست انجام دهند. لازم است كه دو كشور ايران و فرانسه بعد از برجام از فرصت‌ به‌وجود‌آمده استفاده‌هاي لازم را ببرند. مطهري با اشاره به نقش موثر فرانسه در برجام گفت: از آنجايي كه كشور فرانسه به عنوان يكي از عناصر موثر در برجام بوده است اين كشور بايد سعي كند از تاثيرش در اتحاديه اروپا و 1+5 استفاده كند تا توافقنامه برجام بهتر اجرا شود. در اين ديدار كلود بارتلون تاكيد كرد: نقش ايران به عنوان كشوري تاثيرگذار در مبارزه با تروريست قابل توجه است. او همچنين گفت: همكاري‌هاي اقتصادي بين دو كشور ايران و فرانسه يكي از مهم‌ترين محورهاي اين سفر خواهد بود.
لاريجاني: فرانسه نبايد
پايگاه تروريست‌ها باشد
اما روز گذشته بارلتون در ادامه سفرش با علي لاريجاني ديدار داشت و بعد از آن در نشستي خبري هر دو ابراز اميدواري كردند كه روابط دو كشور توسعه پيدا كند. به گزارش ايسنا، علي لاريجاني با ابراز ناخرسندي از سطح پايين روابط اقتصادي دو كشور، زمينه‌هايي مانند انرژي، مسائل زيست محيطي، بهداشت، انرژي هسته‌اي، فناوري‌هاي نوين و پتروشيمي را به عنوان بخش‌هايي كه ظرفيت‌هاي خوبي براي توسعه همكاري‌هاي دو كشور در آنها وجود دارد،  نام برد. او با بيان اينكه مجلس شوراي اسلامي از ارتقاي سطح روابط و همكاري‌هاي خود با مجالس ملي و سناي فرانسه استقبال مي‌كند اين را هم گفت كه فرانسه نبايد پايگاهي براي تروريست‌هايي باشد كه حتي ارزش صحبت كردن نيز ندارند. او در ادامه گله‌مندي‌هاي ايران از نحوه اجراي برجام از سوي طرف‌هاي غربي را اين‌گونه بيان كرد: در مذاكرات هسته‌اي قرار بود طرفين متوازن عمل كنند، ما محدوديت‌هايي را در فعاليت‌هاي هسته‌اي پذيرفتيم و طرف مقابل هم تعهداتي براي لغو تحريم و تسهيل روابط اقتصادي ايران كرد، بنا به شهادت مراجع ناظر بين‌المللي ايران به همه تعهدات خود عمل كرده است، اما طرف‌هاي مقابل بدعهدي كردند. ما درقبال بدعهدي‌هاي طرف مقابل از سوي نمايندگان مجلس ايران مورد انتقاد هستيم و اين به نفع مذاكرات هسته‌اي و توافق انجام شده نيست. لاريجاني همچنين با اشاره به برخي مشكلات بانكي بر سر راه همكاري‌هاي جمهوري اسلامي ايران گفت: امريكايي‌ها در اين مورد دوگانه برخورد مي‌كنند.
 بايد از فرصت برجام استفاده كنيم
بارلتون همچنين در ادامه سفرش ديداري هم با رييس‌جمهور داشت. ديداري كه در آن محور اصلي سخنان روحاني اجراي سريع و دقيق توافقات بين ايران و فرانسه با توجه به امضاي سند نقشه راه تقويت همكاري‌ها و روابط مشترك دو كشور بود و به گفته او اين امر تحولي ملموس در روابط سياسي، اقتصادي، فرهنگي و علمي
تهران - پاريس ايجاد خواهد كرد. به گزارش ايسنا، دكتر حسن روحاني، در اين ديدار گفت: توافق هسته‌اي فضاي جديدي را براي همكاري آفريد كه بايد از آن به بهترين شكل استفاده كنيم. از جمله فرانسه و ايران داراي توانمندي‌ها و امكانات فراوان هستند كه مي‌تواند در مسير توسعه همكاري‌هاي دو دولت و منافع دو ملت به‌كار گرفته شود. رييس‌جمهور با اشاره به نقش فرانسه در طول دوران مذاكرات هسته‌اي تاكيد كرد: اجراي كامل و سريع تعهدات در توافق هسته‌اي يك معيار و پايه مهم براي اعتمادآفريني بيشتر ميان ايران، كشورهاي طرف مذاكره و توسعه روابط است. او در بخش ديگري از سخنان خود ضرورت همكاري‌هاي مشترك ايران و فرانسه در زمينه مسائل منطقه‌اي و به ويژه مبارزه با تروريسم را مورد تاكيد قرار داد و افزود: گسترش همكاري‌ها و رايزني‌هاي مشترك در كشور مي‌تواند به حل و فصل مشكلات و مسائل منطقه‌اي كمك كند. وي با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران به عنوان قرباني بزرگ تروريسم نسبت به خطرات اين پديده شوم آگاهي داشته و فرانسه هم به واسطه حملات تروريستي چند ماه اخير بيشتر به اين مهم پي برده است، گفت: بدون ترديد امروز تروريسم خطري بزرگ براي همه كشورهاي منطقه و جهان است و علاوه بر مبارزه هماهنگ، بايد از لحاظ فرهنگي تلاش كنيم تا جوانان در دام گروه‌هاي تروريستي گرفتار نشوند. «كلود بارتلون» هم گفت: مردم فرانسه همواره مجذوب تاريخ ايرانيان بوده و علاقه زيادي به هنر، ادبيات، معماري و تجارت با ايران در فرانسه وجود دارد. رييس مجلس ملي فرانسه با اشاره به اينكه بايد در راستاي عملياتي كردن تمام توافقات و تفاهمات ميان دو كشور تلاش كنيم، افزود: مجلس ملي فرانسه در طول مذاكرات ايران با 1+5 همواره سرسختانه از اين مذاكرات حمايت كرده و امروز هم با جديت به دنبال اجراي كامل توافقات برجام از سوي طرفين هستيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون