• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3620 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۷ شهريور

نقش و جايگاه خانه و خانواده از نگاه وزير آموزش و پرورش

علي اصغر فاني در پيامي كه سال گذشته به مناسبت روز خانواده صادر كرده بود به ترسيم جايگاه اين نهاد و ارتباط آن با نظام آموزشي پرداخته و مي‌آورد: كانون گرم خانواده است كه براي نخستين بار ذائقه كودك را با شيريني زندگي آشنا مي‌كند و اين امر نكته بسيار مهمي است كه ضرورت دارد در تعليم ‌و تربيت مورد توجه جدي قرار گيرد. در دين مبين اسلام نيز، خانواده مهم‌ترين و اساسي‌ترين واحد اجتماعي به‌شمار مي‌آيد كه بناي آن بر اُلفت، همدلي و آرامش است. خانواده محبوب‌ترين بنا در پيشگاه خداوند است و روابط درون آن بر مودت و رحمت پايه‌گذاري شده است.
نهاد خانواده از منظر اسلام، داراي حيات و قداست ويژه‌اي است كه قابل‌مقايسه با هيچ نهاد ديگري نيست. در واقع خانواده تنها نهاد فطري بشر است كه تشكيل آن ريشه در همان سرشت و ذاتي دارد كه خداوند در انسان به وديعه نهاده است. همچنين در فرهنگ ايراني اسلامي، تشكيل خانواده، مقوّم و مكمل سازندگي شخصيت فرد است. از اين‌رو خانواده بستري براي تعالي‌بخشي به روح انسان‌ها و حذر از كج‌تابي‌ها است و بي‌شك تنها راه دستيابي انسان به آرامش روح و روان و تقويت شور و نشاط اجتماعي و به تبع آن ارتقاي شاخص‌هاي سلامت جسمي و رواني، بازگشت انسان‌ به سوي خدا، دين، معنويت، اخلاق و خانواده است. بنابراين همگي بايد در جهت تقويت بنيان خانواده و استحكام آن تلاش كنيم.
وزير آموزش و پرورش در بخش ديگري با اشاره به اسناد كلان كشور چنين مي‌آورد: در سند چشم‌انداز جمهوري اسلامي ايران در افق 1404 برخورداري از خانواده مستحكم به‌درستي مورد تاكيد قرار گرفته است و منطق آن نيز اين است كه خانواده ترسيم‌كننده افق و چشم‌انداز فرداي جامعه و چگونگي حاكميت ارزش‌هاي فرهنگي و اخلاقي بر آن است. به‌همين دليل، اصلي‌ترين مولفه‌هاي سلامت و تعالي جوامع بشري را بايد در كانون خانواده و ارزش‌هاي حاكم بر آن جست‌وجو كرد. در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش نيز تاكيد ويژه‌اي بر خانواده شده است. اين سند صراحت دارد كه خانواده نه‌تنها در پشتيباني و اجراي طرح‌هاي تربيتي، بلكه در سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي و به‌خصوص ارزشيابي از برنامه‌ها و اقدامات فرآيند تربيت بايد مشاركت فعال داشته باشد. همچنين در اين سند تاكيد شده كه خانواده و تربيت فرزندان يكي از مسائل بسيار حساس و مهم در جامعه است و چگونگي كاركردهاي آن، بنيان روابط اجتماعي و اوضاع فرهنگي جامعه را به‌شدت تحت تاثير قرار مي‌دهد.
وي در اين پيام به پيوند دو نهاد خانه و مدرسه مي‌پردازد و تاكيد مي‌كند كه: اميدوارم خانواده كه بستر تربيت و تعالي فرزندان است بتواند در سايه پيوند با نهاد ارزشمند و تاثيرگذار مدرسه زمينه‌هاي رشد و بالندگي و تربيت صحيح فرزنداني در تراز جمهوري اسلامي را فراهم آورد. از اين‌ نظر تاكيد مي‌كنم كه پيوند خانه و مدرسه رمز موفقيت آموزش‌وپرورش در تربيت نسل آينده است و ارتباط خانه و مدرسه بايد دو طرفه باشد تا با ‌كمك خانواده‌ها و همه دست‌اندركاران تعليم‌وتربيت، زمينه‌هاي شكوفايي و اثربخشي هرچه بيشتر اين مسير
دو‌طرفه فراهم شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون