• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3620 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۷ شهريور

اوباما ديدار خود با رييس‌جمهور فيليپين را لغو كرد

خاطره تلخ آخرين سفر

رييس‌جمهور فيليپين از توهين به اوباما عذرخواهي كرد

گروه جهان

شايد تا امروز سخنان و رفتار دوترته، رييس‌جمهور جديد فيليپين در روابط خارجي اين كشور تاثير چنداني نمي‌گذاشت، اما حالا كه دوترته رفته‌رفته قدم به مجامع بين‌المللي مي‌گذارد عدم آگاهي از مناسبات بين‌المللي براي فيليپين هزينه ساز مي‌شود. نخستين اتفاق زماني رخ داد كه به رييس‌جمهور نزديك‌ترين كشور متحد خود يعني امريكا توهين كرد و باراك اوباما را حرام‌زاده خواند. اين سخنان در حالي گفته شده كه بنا بود دوترته و باراك اوباما در حاشيه اجلاس آسه آن در لائوس با يكديگر ديدار كنند. اما در واكنش به توهين رييس‌جمهور فيليپين، باراك اوباما ديدار دوجانبه خود با دوترته در لائوس را لغو كرد. بلافاصله پس از اين اتفاق مقام‌هاي فيليپيني برآن شدند تا اين اقدام را تا حدودي خنثي كنند و حتي رييس‌جمهور فيليپين وادار به عذرخواهي از اوباما شد و از اظهارنظر خود در مورد اوباما ابراز تاسف كرد.
گفتني است سخنان دوترته زماني عنوان شد كه او پيش از رفتن به لائوس در كنفرانس خبري ميان خبرنگاران در پاسخ به اين سوال كه واكنش شما نسبت به انتقادهاي حقوق بشري امريكا و شخص اوباما در مذاكرات چه خواهد بود، او بلافاصله گفت اگر اوباما سوال‌هايي در خصوص كشتار قاچاقچيان مواد مخدر از من بپرسد به او فحش خواهم داد. اگرچه اين كنفرانس خبري به زبان انگليسي بود اما دوترته به زبان فيليپيني اوباما را حرامزاده خواند. اما پس از اين اتفاق و پيش از نشست ميان دو طرف، دولت در دو بيانيه از اين سخنان عذرخواهي كرد و در يكي از بيانيه‌ها به نقل از دوترته آمده است كه رسانه‌ها صحبت‌هاي اورا بد منعكس كردند. وي همچنين از سخنان خود ابراز تاسف كرد و گفت كه عميقا دوست دارد تا با رييس‌جمهور اوباما براي همكاري پايدار ميان دو ملت ديدار كند. دوترته در دوره انتخابات رياست‌جمهوري به مردم وعده داده بود كه جرم و جنايت و قاچاقچيان مواد مخدر را از بين ببرد. اما آمار مرگ‌و‌مير پس از روي كار آمدن دوترته كه به حدود 2400نفر مي‌رسد اين نگراني را براي فعالان حقوق بشري به وجود آورده كه اين، كشتاري فراتر از قوانين قضايي فيليپين است. اما دوترته منتقدان خود را همواره مسخره كرده است. او حتي دبيركل سازمان ملل كه به عملكرد او انتقاد كرد را نيز مسخره كرد و حتي در ماه مه ‌پاپ فرانسيس را پسر يك فاحشه خواند هرچند كه بعدا از گفته خود عذرخواهي كرد.
گفتني است باراك اوباما در حالي پا به آخرين سفر آسيايي خود گذاشت كه اين سفر با حاشيه‌هاي فراواني همراه بود. زماني كه اوباما در نخستين مقصد خود به چين رسيد بحث پلكان غيررسمي از سوي چيني‌ها پيش آمد كه در نهايت اوباما مجبور شد از پلكان اضطراري AirForce1 پياده شود. به گونه‌اي كه دونالد ترامپ، نامزد جمهوريخواه انتخابات رياست‌جمهوري امريكا نيز نسبت به آن واكنش نشان داد و در توييتر خود نوشت، باورتون ميشه، چيني‌ها يه پلكان مناسب واسه پياده شدن اوباما نيارن؟ حالا نيز با آمدن اوباما به لائوس توهين رييس‌جمهور جديد فيليپين پيش آمد كه شايد خاطره تلخي از آخرين سفر اوباما به آسيا برجا بگذارد.
با اين حال ديپلمات‌هاي امريكايي عنوان كردند كه اوباما ترجيح مي‌دهد به جاي ديدار با دوترته با پارك گئون ‌هاي، رييس‌جمهور كره جنوبي ديدار و گفت‌وگو كند كه احتمال مي‌رود دستور اصلي اين ديدار آخرين پرتاب موشك‌هاي كره شمالي است كه روز دوشنبه انجام داده است.
گفتني است اجلاس آسه آن از روز گذشته در لائوس آغاز شد و تا روز پنجشنبه ادامه دارد. همچنين بسياري معتقدند كه اتفاق ميان دو رييس‌جمهور فيليپين و امريكا مي‌تواند شرايط حاكم بر اجلاس را تحت تاثير قرار دهد. فيليپين به عنوان متحد قديمي امريكا در منطقه كه از طريق اين كشور شكايت از چين در خصوص مناقشه با پكن در درياي جنوبي چين پيگيري شد مي‌تواند بسياري از معادلات امريكا در منطقه را تغيير دهد. چرا كه اگر رابطه فيليپين با امريكا شكرآب شود، برنده اين مناقشه پكن خواهد بود. زيرا مهم‌ترين اهرم فشار امريكا در حال حاضر عليه چين با توجه به راي دادگاه ديوان بين‌المللي قضايي، فيليپين است كه از اين طريق مي‌تواند فشارها روي چين در اين منطقه در راستاي عقب‌نشيني در درياي جنوبي را افزايش دهد.
در حال حاضر به نظر مي‌رسد با روي كار آمدن دوترته امريكا به‌شدت نگران شرايطي است كه در اين كشور رخ مي‌دهد. كاخ سفيد پيش‌تر اعلام كرده بود كه اوباما به‌شدت نگران نقض حقوق‌بشر در فيليپين به عنوان يك هم‌پيمان در منطقه است و بنا دارد كه اين موضوع را در مذاكره با دوترته بيان كند كه در حال حاضر اين اتفاق عملا منتفي شد. يك مقام فيليپيني كه نخواست نامش فاش شود به رويترز گفت كه اگرچه ديدارميان دو طرف لغو شده اما كماكان امكان يك ديدار و مكالمه كوتاه بين دو رييس‌جمهور هنوز هم وجود دارد. اكنون كارشناسان معتقدند كه تنش غيرمنتظره بين ايالات متحده و فيليپين كه مستعمره سابق امريكا محسوب مي‌شود مي‌تواند اتحاد كشورهاي جنوب شرق آسيا را نيز تحت‌الشعاع قرار دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون