• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3620 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۷ شهريور

تساوي بدون گل شاگردان كي‌روش مقابل چين در شنيانگ

در انتظار آينده

گروه ورزش


تيم‌ملي ايران در دومين گام خود براي رسيدن به جام‌جهاني ۲۰۱۸ روسيه در ورزشگاه المپيك شهر شنيانگ چين به مصاف تيم ملي اين كشور رفت. بازي‌اي كه حريف در جريان آن حرف خاصي براي گفتن نداشت اما در نهايت با نتيجه بدون گل به پايان رسيد. چرا كه تيم ملي به رقم موقعيت‌هايي كه روي دروازه حريف روي سانتر از جناحين به وجود آورد، برنامه‌اي براي حمله كردن نداشت و در اين مسابقه بيشتر از هرچيزي به دنبال نباختن بود. نكته قابل تامل اما اين است كه عملكرد فني تيم كي‌روش نسبت به بازي اول با قطر پيشرفتي چشمگير داشت و بازيكنان به ويژه در كار دفاعي تيمي اجازه ندادند حريف به جز يك بار موقعيت خطرناكي روي دروازه‌ تيم ملي ايجاد كند. چيني‌ها در سال‌هاي گذشته سرمايه‌گذاري مناسبي براي فوتبال‌شان داشته‌اند، اما اين تيم به لحاظ مسائل روحي و رواني براي بازي مقابل ايران به نظر مي‌رسد كه با ترسي ناخواسته روبه‌رو شده بود تا جايي كه با تركيب دفاعي وارد بازي شد و اول به دنبال نباختن بود. منتها عملكرد خوب مدافعان ايران در قطع كردن توپ‌هاي ارسالي بلند براي مهاجمان حريف فرصت گلزني قابل‌توجهي در طول مسابقه به چيني‌ها نداد. با اين وجود ايران شانس بسيار زيادي داشت تا با توجه به ترس چين برنده مسابقه شود، ‌اما عدم دقت در ضربات آخر و فاصله زياد بين خط مياني و حمله اين فرصت را از تيم كي‌روش گرفت.
     
سيدجلال حسيني در قلب دفاع جاي خود را به مرتضي پورعلي‌گنجي داد، ميلاد محمدي در سمت چپ خط دفاع به جاي احسان حاج‌صفي به ميدان رفته، مهدي طارمي جاي خود را به وحيد اميري داد و در نهايت اشكان دژاگه كه مصدوم شده بود، روي نيمكت نشست تا به جاي وي شاهد حضور مسعود شجاعي باشيم. با اين حساب در اين ديدار نسبت به بازي با قطر، يك‌سوم تيم ملي دچار تغيير شد. البته اين تحولي است كه انتظارش وجود داشت و كي‌روش نويد آن را داده بود. با توجه به مصدوميت دژاگه مشخص بود نخستين تغيير در تركيب تيم ملي همين بازيكن است. از طرف ديگر، شرايط فني نه‌چندان خوب طارمي و حاج‌صفي باعث نيمكت‌نشيني اين دو بازيكن شد. تحولاتي كه انتظارش را مي‌كشيديم و تا حدودي مشخص بود عادلانه‌ترين تصميم، گرفتن شانس بازي از اين دو بازيكن ناآماده بود.
كي‌روش ترجيح داد از مرتضي پورعلي‌گنجي كه تجربه بازي در ليگ چين را دارد و با جو فوتبال در اين كشور كاملا آشناست به جاي سيدجلال حسيني استفاده كند. اما در نيمه اول مسابقه هم مصدوميت بد موقع پژمان منتظري باعث شد اين بازيكن از بازي خارج  شود و جاي خود را به سيد جلال حسيني بدهد.  در نيمه اول هيچكدام از دو تيم نتوانستند گلزني كنند تا در اين نيمه بازي بدون گل تمام شود. ايران بازي برتري را نسبت به چين ارايه كرد و چندين موقعيت را به دست آورد و رامين رضاييان با سانتر‌هاي خود از جناح راست چندين خطر را ايجاد كرد كه سردار آزمون و مسعود شجاعي قدر موقعيت‌هاي ايجاد شده را ندانستند.
     
نيمه دوم چيني‌ها بهتر شدند و بازي متعادل شد. دقيقه 50 مسعود شجاعي يك موقعيت بسيار عالي را در مقابل دروازه چين براي عليرضا جهانبخش ساخت كه شوت بد اين بازيكن با اختلاف زيادي از بالاي دروازه بيرون رفت. دقيقه 55 توپ مقابل دروازه ايران به ژانگ يونينگ رسيد كه پورعلي گنجي به خوبي مانع گلزني اين بازيكن شد. دقيقه 59 شوت محكم بازيكن چين را رامين رضاييان به خوبي از دهانه دروازه دفع كرد تا دروازه ايران باز نشود. دقيقه 71 در مقابل دروازه ايران بازيكن چين صاحب موقعيت بسيار خوبي شد كه با تعلل اين بازيكن عليرضا بيرانوند توپ را جمع كرد. دقيقه 89 شوت محكم مهدي ترابي از پشت محوطه را دروازه‌بان چين به سختي دفع كرد. دقيقه 90 شوت بازيكن چين از پشت محوطه را بيرانوند دريافت كرد. با وجود اين موقعيت‌هاي نصفه و نيمه در 45دقيقه دوم هم بازي خسته‌كننده و بي‌روح دنبال شد. چيني‌ها سعي داشتند با پاسكاري عرضي در خط دفاعي خودشان ايران را مجبور به پرس از خط حمله كنند تا به اين صورت آرايش خط دفاعي را بر هم بزنند. اما اين تله آنها كارساز نبود و تيم كي‌روش به هيچ عنوان به آب و آتش نزد تا به هر شكلي كه شده برنده از مسابقه خارج شود. به همين ترتيب بازي در نيمه دوم هم جذابيتي براي بينندگان نداشت.
     
خوشبختانه از لحاظ برنامه بازي‌ها و همين‌طور حريفان حاضر در گروه‌مان، بهترين شرايط رخ داده است. ايران در بازي اول ميزبان بود و حمايت تماشاگران امتياز مناسبي بود كه به كسب پيروزي مقابل قطر كمك كرد. تيم ملي ‌در بازي دوم خودش هم روز گذشته مقابل چيني قرار گرفت كه نسبت به كره‌جنوبي، ازبكستان و قطر، حريف ساده‌تري براي‌مان بود. از آنجايي كه روند آماده‌سازي ايران نسبت به ساير رقبا با سرعت كندتري پيش رفت و مشكلات بسيار زيادي براي تيم ملي در ماه‌هاي اخير وجود داشته، ‌مي‌توان گفت كه كسب چهار امتياز از دو بازي نخست نتيجه‌اي مطلوب براي تيم كي‌روش به حساب خواهد آمد و حالا اهالي فوتبال ايران اميدوار هستند با حمايت‌ها و برنامه‌ريزي‌هايي كه انجام مي‌شود، تيم كي‌روش بازي به بازي بهتر شود تا در بازي‌هاي حساس پيش رو به ويژه مقابل كره‌جنوبي در اوج آمادگي قرار بگيرد. آنچه مشخص است تاكنون ايران فقط در زمينه امتياز‌گيري و كار دفاعي بهترين عملكرد ممكن را داشته است. اما اگر ضعف تيم در برنامه‌هاي هجومي بر‌طرف نشود قطعا در بازي‌هاي آينده مشكلات زيادي در سر راه ايران قرار خواهد گرفت.
     
درست است كه ديروز به چين گلي زده نشد و برنده نشديم، اما تنها ركورد حفظ شده كي‌روش پس از اين مسابقه، شكست‌ناپذيري مقابل تيم‌هاي آسيايي است. تيم او بيشتر از سه سال است به هيچ تيم آسيايي نباخته و فعلا، اين ركورد ادامه خواهد داشت. ايران نتوانست از چين با امتيازات كامل برگردد اما هنوز، هيچ تيم آسيايي حريف كي‌روش و تيمش نشده است. تيم ملي قبل از اين بازي، هر 7 حريف آخرش را شكست داده بود و كي‌روش با دو برد ديگر، مي‌توانست به ركورد 9 برد پياپي محمد مايلي‌كهن برسد. اتفاقي كه نيفتاد و بردهاي پياپي او روي عدد 7 متوقف شد. ركورد گلزني پياپي تيم ملي هم روي عدد 22 ثابت ماند و بازيكنان كي‌روش، نتوانستند در بيست و سومين بازي پياپي گل بزنند. كي‌روش اين شانس را هم داشت تا نخستين مربي ايران شود كه دو بازي ابتدايي انتخابي جام‌جهاني، شش امتياز كامل را به دست مي‌آورد كه آن را از دست داد. فارغ از اين آمارها اما اين مسير همچنان ادامه دارد و بايد ديد در بازي‌هاي بعد تيم ملي ايران در راه رسيدن به جام جهاني 2018 روسيه چه نتايجي كسب خواهد كرد. منتقدان كي‌روش تيم او را متهم به عدم ارايه فوتبال زيبا و هجومي مي‌كنند. موافقان از ثبات كار تيمي حرف مي‌زنند. طبيعتا با برنامه‌ريزي و برگزاري اردوها و بازي‌هاي دوستانه اين مشكل بايد برطرف شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون