• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3625 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۴ شهريور

مرتضي حاجي:

اجماع بر سر روحاني به دليل ناچاري نيست

آقاي روحاني بهترين گزينه 96 است

گروه احزاب

مـرتـضـي حـاجي، سياستمدار اصلاح‌طلب و وزير تعاون و آموزش و پرورش دولت اصلاحات در جديدترين اظهارات خود گفته است كه اصلاح‌طلبان با محدوديت‌هاي گوناگون دولت آشنا هستند و در انتخابات پيش رو با جميع شرايط از روحاني حمايت مي‌كنند.، اما او بر اين نكته نيز تاكيد مي‌كند كه اگر روحاني نتوانست كانديدا شود گزينه‌هاي ديگري همچون ظريف و عارف از سوي اصلاح‌طلبان براي حضور در انتخابات 96 متصور هستند. او معتقد است كه در صورت كانديداتوري جليلي، نامزد نواصولگرايان از دوره پيشين راي بيشتري نخواهد داشت و با حواشي پيش آمده بر سر املاك نجومي شهرداري قاليباف نيز قطعا راي كمتري از مردم خواهد گرفت. عضو شوراي عالي اصلاح‌طلبان تحركات انتخاباتي احمدي‌نژاد را نوعي فرار به جلو مي‌داند و مي‌گويد كه رييس دولت پيشين براي بيرون آمدن از انزواي سياسي است كه دست به سفرهاي انتخاباتي زده است. حاجي سكوت عارف را با وجود تاييد از سوي خودش، صحيح نمي‌داند و معتقد است اگر سكوت هم كرده باشد به جهت سوالات بيش از حد ما خبرنگاران و واگذاري كارها به كارشناسان مختلف است. چكيده اظهارات مرتضي حاجي در گفت‌وگو با خبرآنلاين به اين شرح است:
اجماع بر سر انتخاب آقاي روحاني از روي ناگزيري نيست
  شرايط به مراتب از گذشته بهتر شده است. فضا نسبت به دولت قبل براي فعاليت‌هاي اجتماعي، سياسي و فرهنگي اصلاح‌طلبان مناسب‌تر است و اقبال مردم نيز به مجموعه اصلاح‌طلبان و ميانه‌روها چه در انتخابات رياست‌جمهوري و چه در انتخابات مجلس شوراي اسلامي كاملا مشهود است. ما بعد از دوره اصلاحات در بهترين شرايط ممكن براي حضور در عرصه‌هاي گوناگون هستيم.
  اجماع بر سر انتخاب آقاي روحاني از روي ناگزيري نيست، به اعتقاد من و بسياري از اصلاح‌طلبان با توجه به شرايطي كه در آن قرار داريم آقاي روحاني مناسب‌ترين چهره براي انتخابات سال 96 است.

نظرات اصلاح‌طلبان در حوزه‌هاي مختلف امكان تامين شدن دارند
  من محتواي مواضع آقاي روحاني را چه در حوزه سياست خارجي و چه در حوزه‌هاي اجتماعي و اقتصادي، با مواضع اصلاح‌طلبان بسيار نزديك مي‌دانم. منطقي نيست كه در تقسيم بندي‌هاي تشكيلاتي وقتي فردي به يك تشكيلات متعلق باشد اما به بن فكري ما نزديك، باز هم او را طرد كنيم. بنده گمان مي‌كنم بسياري از نظرات اصلاح‌طلبان در حوزه‌هاي مختلف، از سوي آقاي روحاني امكان تامين شدن دارد؛ هيچ ضرورتي ندارد كه آقاي رييس‌جمهور اعلام كند من اصلاح‌طلبم. اصلاح‌طلبان هم بايد با توجه به اين واقعيت كه آقاي روحاني متعلق به جريان اصولگراست اما به مواضع آنها نزديك، با او همكاري و تعامل كنند.

الحمدلله دست اصلاح‌طلبان براي معرفي كانديدا بسيار باز است
  در سال اول رياست‌جمهوري نبايد انتظار مي‌داشتيم كه آقاي روحاني با همه سدها و خطوط قرمز آشنايي داشته باشد اما بعد از آن و در دوره دوم رياست‌جمهوري وي كه ان‌شاءالله اتفاق مي‌افتد طبعا انتظارها براي تصميم‌گيري و انتخاب مناسب مسيرها در جهت عملكرد صحيح ايشان بالاتر خواهد رفت.
  قطعا چنين فردي در جريان اصلاحات وجود دارد. اگر آقاي روحاني قصد حضور در انتخابات نداشته باشند كه اين امر را بعيد مي‌دانم زمين خداوند بي‌حجت نمي‌ماند. ما اشخاصي همچون آقاي خاتمي، ظريف، عارف و... را براي اين امر داريم. الحمدلله دست اصلاح‌طلبان در اين خصوص بسيار باز است.
  تجربه شوراي عالي اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم موفق بود؛ بعيد مي‌دانم فردي در جريان اصلاحات اين دستاورد را ناديده بگيرد؛ ممكن است نظرات اصلاحي براي رفع نواقص مطرح شود.
  در انتخابات سال 92 هر دوي اين افراد (جليلي و قاليباف) با هم كانديدا بودند و آقاي روحاني پيروز شد. در اين دوره هم اتفاق خاصي نيفتاد كه دامنه راي آقاي جليلي گسترده‌تر و راي آقاي روحاني محدود‌تر شود.
  در مورد آقاي قاليباف هم قطعا از دوره قبل راي كمتري مي‌گيرد. نامزدي در انتخابات رياست‌جمهوري براي بسياري با انگيزه‌هايي غير از رييس‌جمهور شدن همراه است. قاعدتا وقتي فردي در آن سطح خود را مطرح مي‌كند برآوردي از شانس موفقيت خود خواهد داشت.
  اصولگرايان ميانه رو يا معتدل بهتر از آقاي روحاني كسي را براي كانديداتوري ندارند، تنها گزينه تندرويان نيز آقاي احمدي‌نژاد است كه او هم نشان داده كارنامه بسيار بدي در اداره كشور داشته است.

احمدي‌نژاد به دنبال فرار رو به جلو است
  حضور و سفرهاي احمدي‌نژاد نوعي فرار رو به جلو محسوب مي‌شود. نقاط منفي و ضعف‌هاي عملكردي و مسووليتي دولت قبل شهره خاص و عام است. او از طريق اين سفرها و سخنراني‌ها تا حدي مي‌خواهد نگاه‌هاي منفي نسبت به خود را كاهش داده و خود را حاضر در صحنه نشان دهد.
  احمدي‌نژاد تلاش مي‌كند خود را از انزوا بيرون بياورد. كارهاي او اهدافي به غير رياست‌جمهوري دارد و من شانس رييس‌جمهور شدن او را نزديك به صفر مي‌دانم. تندروها نيز با استفاده از آن جمله «بگم بگم» معروف او مي‌كوشند كانديداي مقبول جريان اصلاح‌طلب و اصولگرايان ميانه را تضعيف كنند.
  اتهام همراهي، مشاركت و مباشرت با آقاي احمدي‌نژاد و دولتش به جريان اصوگرايي وارد است. سهيم بودن در دستاوردهاي منفي دولت قبل موضوعي است كه گريبان اصولگرايان را گرفته و آنهايي كه امروز از حمايت‌هاي ديروزشان از دولت قبل پشيمان هستند بايد با شفافيت ندامت خود را ابراز كرده مرز خود را با او اعلام كنند.
  مشخص است اصولگرايان ميانه رو از روحاني حمايت مي‌كنند و تكليف تندرويان هم كه مشخص است. اختلاف در بين اصولگرايان معتدل و تندرو ربطي به احمدي‌نژاد ندارد و با حضور يا عدم حضور او اين دو گروه همچنان باهم درگيرند.
  برخي احزاب به لحاظ عِده و عُده كوچك هستند و زماني‌كه با يكديگر همكاري مي‌كنند قدرت تاثيرگذاري دارند. به نظر من نبايد نگران اين موضوع بود كه چرا بعضي از احزاب اصلاح‌طلب كميته‌هاي انتخاباتي تشكيل دادند. ايرادي ندارد هر حزبي به تنهايي يا مشترك فعاليت كند. بنده از اين بابت نگراني ندارم.

نظرات آيت‌الله موسوي‌خوييني‌ها و عبدالله نوري كمك‌كننده است
  من فكر مي‌كنم بهترين ساز و كار همان تجربه موفق انتخابات مجلس است كه با اصلاح تركيب شورا به طوري كه فراگيري پوشش اصلاح‌طلبان را افزايش دهد مي‌تواند موفق عمل كند.
  اين اشخاص (آيت‌الله موسوي خوييني‌ها و عبدالله نوري) بزرگاني هستند كه نظرات‌شان قطعا كمك‌كننده خواهد بود اما اينكه در تركيب شوراي هماهنگي حضور داشته باشند هنوز بحثي به ميان نيامده است اما در هر صورت بنده بعيد مي‌دانم كه در حوزه اجرايي ورود پيدا كنند.
  نظرات اين چهره‌ها با جريان كلي حركت اصلاح‌طلبان هماهنگ است و از آن رضايت دارند و به عنوان پشتوانه‌هاي جريان اصلاح‌طلبان مطرح هستند اما اينكه اسم‌شان وارد ليستي نوشته شود يا از اعضاي حقيقي باشند، چنين صحبتي مطرح نيست.
  جايي نديديم كه آقاي موسوي‌خوييني‌ها يا آقاي نوري نظراتي مغاير آنچه در انتخابات اخير اتخاذ شد، ابراز كرده باشند. استنباط اين افراد بسيار به‌يكديگر نزديك است و چيزي است كه نياز چنداني به كنكاش ندارد.
  آقاي عارف در متن جريان اصلاح‌طلبي حضور دارد. اينكه گفته مي‌شود او سكوت كرده، درست نيست.
  آقاي عارف هم‌اكنون پرمشغله هستند و وقت آزاد كمي دارند. اين مباحث بررسي كارشناسانه مفصلي مي‌طلبد. بايد صبر كرد تا گزارش آماده شود و به سرانجام برسد؛ بعد از آن آقاي عارف نظرات خود را بيان مي‌كنند.
  شوراي سياستگذاري بايد فعاليت‌هايش را براي هر دو انتخابات شروع كند تصميمات قابل اجرا بگيرد تا بتوان در مورد آن حرف زد. هنوز شوراي عالي براي اين منظور كارش را آغاز نكرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون