• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3625 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۴ شهريور

تقويم تاريخ

20 شهريور
شهادت عالم مجاهد آيت‌‏الله «سيداسدالله مدني» دومين شهيد محراب
آيت‌الله سيداسدالله مدني در سال 1292 ش، در روستايي در آذرشهر آذربايجان شرقي چشم به جهان گشود. با آغاز قيام مردمي ايران به رهبري حضرت امام خميني (ره) و تبعيد آن حضرت به نجف اشرف، آيت‌الله مدني در كنار ايشان قرار گرفت و در سال 1350ش، به فرمان امام جهت تدريس علوم ديني به خرم‌آباد رفت و در آنجا حوزه علميه تاسيس كرد. چندي بعد به دليل فعاليت‏ عليه رژيم طاغوت، به مدت بيش از سه سال به شهرهاي مختلف تبعيد شد و با اوج‏گيري انقلاب اسلامي، از تبعيد به قم بازگشت. پس از پيروزي انقلاب به دعوت مردم همدان، راهي اين شهر شده و به مجلس خبرگان قانون اساسي راه يافت. آيت‌الله مدني پس از شهادت آيت‌الله قاضي طباطبايي، از سوي امام خميني (ره) به عنوان نماينده ولي فقيه و امام جمعه تبريز انتخاب شد و سرانجام در بيستم شهريور 1360 ش در 68 سالگي، پس از اقامه نماز جمعه توسط منافقين به شهادت رسيد.
21 شهريور
شهادت مبارز مشروطه‌‏خواه «شيخ محمد خياباني»
شيخ محمد خياباني در سال 1259 ش، در خامنه در نزديكي تبريز متولد شد. زندگي شيخ محمد خياباني پس از پيروزي مشروطه در سال 1285 ش، با تاسيس انجمن ايالتي در تبريز، وارد مرحله تازه‏اي شده و در جريان محاصره تبريز، در دفاع از شهر نقش مهمي ايفا كرد. پس از خلع محمدعلي شاه از سلطنت، خياباني در 30 سالگي به عنوان نماينده مردم تبريز راهي مجلس شوراي ملي شد. او با اولتيماتوم روسيه در مجلس دوم و با قرارداد استعماري وثوق‏الدوله با دولت انگلستان (قرارداد 1919) به مبارزه برخاست. شيخ محمد خياباني، بعد از قبول قرارداد 1919 م از سوي دولت ايران، در تبريز دست به قيام زد. وي در جريان اين قيام، نهادهاي دولتي تبريز را به تصرف خود درآورد و شهر را از دست دولتيان خارج ساخت. اين قيام، بيش از پنج ماه ادامه داشت اما به دليل خيانت كساني كه قول همكاري داده بودند، كم بودن نيروها و حضور قواي قزاقخانه در كنار شهر تبريز و همكاري آنها با حكومت مركزي، به شكست منجر شد. سرانجام با ورود نيروهاي دولتي، قزاقان به فرمان مُخبرالسلطنه، شيخ محمد خياباني را در 21 شهريور 1299 در 40 سالگي به شهادت رساندند.
ورود نيروهاي متفقين به خاك آلمان
در جريان جنگ جهاني دوم
پس از آنكه جبهه دوم عليه آلمان در ششم ژوئن 1944م توسط متفقين ايجاد شد، علاوه بر بمباران مناطق آلماني، در حدود سه ميليون نفر از نيروهاي متفقين در مرزهاي آلمان مستقر شدند. با پيشروي سريع متفقين، تلاش هيتلر در برابر اين جبهه ناكام ماند. در ماه‌هاي آگوست و سپتامبر 1944م، پياده شدن نيروهاي متفقين در جنوب فرانسه و بلژيك، آزادي شهرهاي پاريس و بروكسل و مارسي، قيام مسلحانه مردم ورشو و شهرهاي ديگر لهستان، سقوط روماني و بلغارستان و پيوستن آن‏ها به متفقين و بالاخره ورود نيروهاي متفقين به خاك آلمان در يازدهم سپتامبر 1944م، ضربات كوبنده‏اي بود كه يكي پس از ديگري بر پيكر هيتلر وارد آمد.
درگذشت «محمدعلي جناح»
 باني استقلال پاكستان
محمدعلي جناح، سياستمدار استقلال‌طلب شبه‌قاره هند و پايه‏گذار پاكستان امروزي، در 25 دسامبر سال 1876م در كراچي به دنيا آمد و پس از طي تحصيلات خود به وكالت دادگستري مشغول شد. كمي بعد به دبيركلي يك تشكيلات اسلامي منصوب شد كه اين تشكيلات مقدمه برپايى كنگره اتحاد ملي هند بود. وي در ابتدا خواهان وحدت هندوها و مسلمانان بود ولي چون اين امر را غيرعملي ديد، از جدايى اين دو گروه حمايت كرد. جناح، در مبارزات آزاديخواهان عليه استعمار انگليس با مهاتما گاندي، رهبر نهضت آزادي هند همكاري مي‌كرد. وي در راه استقلال پاكستان تلاش‏هاي زيادي كرد و در سال 1946م پس از پيروزي در انتخابات پارلماني، كنگره هند را به تصويب طرح جدايى پاكستان از هند مجبور ساخت. سرانجام اين امر در آگوست 1947م تحقق يافته و او فرماندار كل كشور پاكستان شد. محمدعلي جناح، يك سال پس از استقلال پاكستان، در يازدهم سپتامبر 1948م در 72 سالگي درگذشت.
مرگ «نيكيتا خُروشچُف» رهبر اتحاد جماهير شوروي سابق
نيكيتا سرگئي يوويچ خُروشْچُف، رهبر پيشين اتحاد جماهير شوروي سابق و پدر اصلاحات سياسي و اقتصادي اين كشور، در 17 آوريل 1894م در اوكراين به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات خود، در جريان انقلاب اكتبر 1917م در كنار لنين و يارانش قرار گرفت و از 1929م دبير حزب كمونيست در مسكو شد. خروشچف در ساليان بعد، مدارج ترقي در حزب كمونيست را پيمود و پس از مرگ استالين، در سال 1953م به مقام دبير اولي حزب كمونيست شوروي سابق و در واقع رهبري اين كشور نايل آمد. شهرت خروشچف در تاريخ شوروي، بيشتر به سبب افشاگري مهمي بود كه پس از مرگ استالين عليه او در اين كشور انجام شد و پرده از جنايات بي‏رحمانه‏اش برداشت. او همچنين به سبب تغييرات سياسي و بعضا اقتصادي كه در شوروي به وجود آورد به پدر اصلاحات سياسي و اقتصادي معروف شد. نيكيتا خروشچف، در 11 سپتامبر 1971 در 77 سالگي درگذشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون