• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3625 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۴ شهريور

واليبال، انتقام شكست فينال پارالمپيك لندن را از بوسني گرفت

تايمز از سروقامت نشسته ايران نوشت

تيم ملي واليبال نشسته ايران كه در بازي نخست خود موفق شده بود با نتيجه سه بر صفر از سد چين بگذرد دوشنبه شب در دومين ديدار خود كه در «ريو سنترو» برگزار شد همين نتيجه را مقابل بوسني و هرزگوين تكرار كرد. تيم واليبال نشسته كشورمان ست نخست را مقتدرانه و با نتيجه ۲۵ بر ۱۷ ظرف ۱۹ دقيقه از سد بوسني گذشت. بوسني در ست دوم نمايش بهتري از خود نشان داد ضمن اينكه ضريب اشتباهات بازيكنان ايران هم بالا رفته بود با اين حال اين مردان هادي رضايي بودند كه در نهايت با نتيجه ۲۵ بر ۲۲ در اين ست به برتري رسيدند. در ست سوم و پاياني تيم ايران در ادامه بازي خوب خود موفق شد با حساب ۲۵ بر ۱۷ مقابل بوسني به برتري برسد. استفاده متناوب از مرتضي مهرزاد، بازيكن سروقامت ايران در تركيب تيم در نوع خود جالب توجه بود و وي با حضور خود روند حركتي تيم ايران را بهبود مي‌بخشيد. تيم ايران در پارالمپيك لندن در دور مقدماتي با نتيجه سه بر يك از سد بوسني و هرزگوين گذشت اما در ديدار پاياني با همين نتيجه مقابل حريف اروپايي خود تن به شكست داد تا از كسب ششمين طلاي بازي‌هاي پارالمپيك بازبماند.
تكاپوي امريكايي‌ها براي يافتن افراد بلند قد
روزنامه نيويورك تايمز در گزارشي از حضور مرتضي مهرزاد ملي‌پوش 2 متر و 46 سانتي‌متري واليبال نشسته ايران سخن به ميان آورده است. نيويورك‌تايمز در اين باره نوشت: «گرك والكر براي نخستين بار بلندقامت‌ترين مرد ايران را در هتلي در منطقه روستايي در چين ملاقات كرد كه با عصا حركت مي‌كرد. مرتضي مهرزاد بلندقامت در آن زمان توجه همه را به خود برانگيخت. در آن زمان والكر هدايت تيم ملي واليبال نشسته امريكا را بر عهده داشت و براي برگزاري يك تورنمنت در كشور چين به سر مي‌برد و فهميد ايران براي حضور اين فرد در پارالمپيك ريو برنامه‌ريزي كرده است. افرادي كه در اين ورزش فعاليت مي‌كنند، دچار معلوليت هستند كه روي زمين مي‌نشينند و تلاش مي‌كنند توپ را از تور كه تقريبا 2/1 متر اندازه دارد به زمين مقابل بفرستند. در اين ورزش قد از اهميت بالايي برخوردار است. طوري كه برزيل توانست با داشتن چند بازيكن بلندقامت به يكي از قدرت‌هاي برتر جهان تبديل شود. حالا با ورود مهرزاد به اين رقابت‌ها، والكر و ديگر مربيان جهان يا بايد استراتژي خود را تغيير دهند يا بازيكنان بلندقامت ديگري پيدا كنند. وقتي مهرزاد مي‌نشيند، دستانش مي‌تواند 6 فوت و 4 اينچ (193 سانتي‌متر) از زمين بلندتر باشد و اين همان چيزي است كه هواداران اين رشته ورزشي دوست دارند آن را از نزديك تماشا كنند. به نظر مي‌رسد واليبال نشسته نيز مانند بيسبال است. زماني نيز در بيسبال يك تيم با يك استراتژي موفق مي‌شد و ديگر تيم‌ها به سراغ همان حربه مي‌رفتند و حالا در واليبال نشسته نيز همين اتفاق رخ داده است. ايران از اين حربه به بهترين شكل ممكن استفاده كرد و 5 سال بر روي مهرزاد كار كرد تا بتواند مدافع و اسپك زن قدبلند برزيلي‌ها يعني اندرسون ريباس را مهار كند. بازيكني كه قبلا براي تيم ملي واليبال برزيل بازي مي‌كرد اما مصدوميت زانو باعث شد رو به واليبال نشسته بياورد. در اين بين نيز امريكايي‌ها به تكاپو افتادند تا با بررسي كلينيك‌ها و يك بررسي كشوري، فهرست تمام افراد بلندقامت اين كشور را استخراج كرده و با يك استعداديابي بتوانند بازيكن قدبلندي را براي اين تيم به خدمت بگيرند.
دليلي براي شاد شدن
هادي رضايي، سرمربي ايران درباره كشف مهرزاد گفت: «من دنبال بازيكني بودم كه بتواند در كنار تور قرار گيرد و بازيكنان حريف را مهار كند تا اينكه 5 سال قبل يك روز تلويزيون را روشن كردم و مهرزاد را در تلويزيون ديدم. برنامه‌اي كه افراد معلول يا افرادي كه استعدادهاي قابلي دارند در آن حاضر مي‌شدند و همان موقع دريافتم كه مي‌توانم از او در تيم ملي واليبال نشسته ايران استفاده كنم.» رضايي با صدا و سيما ارتباط برقرار كرد تا بتواند شماره اين جوان را كه در شمال ايران در يك منطقه روستايي به صورت خلوت زندگي مي‌كرد به تيم ملي بياورد. مهرزاد 29 ساله اغلب از ويلچر استفاده مي‌كند.
رضايي ادامه داد: «او زماني كه 16 ساله بود هنگام دوچرخه‌سواري از ناحيه لگن بعد از يك تصادف مصدوم و همين باعث شد تا پاي راست او ديگر رشد نكند و اكنون پاي راست او 15 سانتيمتر از پاي چپ او كوچك‌تر است. مشكلات هورموني و تغيير در ساختار صورت اين ورزشكار باعث شد تا او از حضور در محله‌هاي عمومي خودداري كند.»
مهرزاد پيش از اين هيچ‌وقت براي تيم ملي واليبال نشسته ايران بازي نكرده بود اما چيزهاي درباره اين رشته شنيده بود مخصوصا اينكه ايران در 7 دوره اخير پارالمپيك به 5 قهرماني و دو نايب قهرماني رسيده بود.
رضايي ادامه داد: «ما به او دليلي براي شاد شدن اهدا كرديم. من جمله‌اي را كه خود او براي من استفاده كرده است بازگو مي‌كنم و آن اين است كه مهرزاد به من گفت كه قبل از اينكه معروف شود همه با تعجب به او نگاه مي‌كردند اما حالا همه در جمع دوست دارند با او عكس بگيرند چرا كه او يك قهرمان است.»
اين همان چيزي بود كه رضايي به او وعده داده بود با ورود به ورزش به دست آورد. آن هم زماني كه مهرزاد در اجراي ساده‌ترين مهارت‌هاي واليبال نيز مشكل داشت.
رضايي با بيان اينكه مهرزاد در دو سال آينده تبديل به بهترين بازيكن جهان مي‌شود، عنوان كرد: «اين ورزشكار در حال حاضر 50 درصد از توانايي را دارد كه بايد داشته باشد.»
با توجه به قانون واليبال نشسته كه مدافعان روي تور مي‌توانند سرويس را نيز دفاع كنند، كار براي تيم حريف كه برابر اين بازيكن قرار مي‌گيرند خيلي سخت است.
مهرزاد: عملكرد و هماهنگي تيمي مهم‌تر از توجه به من است
مرتضي مهرزاد پس از كسب دومين پيروزي تيم ملي واليبال نشسته اظهار داشت: «مسابقه خوبي برابر بوسني داشتيم و با هماهنگي تيمي توانستيم پيروز ميدان باشيم. توجه زياد به من مهم نيست چون عملكرد تيم مهم است و هدف‌مان نيز شكست رقبا و كسب عنوان قهرماني است. ملي‌پوش بلندقامت واليبال نشسته كشورمان پارالمپيك را براي معلولين بزرگ‌ترين رويداد ورزشي دانست و گفت: «خوشحالم كه در نخستين بازي خود در پارالمپيك حضور خوبي دارم و تمام تلاشم را براي كسب بهترين مقام مي‌كنيم. تا سال 2008 واليبال بازي نمي‌كردم و به دليل قد بلندم نمي‌توانستم از منزل بيرون بيايم اما بعد از پارالمپيك لندن و رفتن به يك برنامه تلويزيوني تصميم گرفتم در رشته واليبال نشسته فعاليت كنم.»
بيگدلي: خوشحالم صعودمان قطعي شد
صادق بيگدلي، ملي‌پوش تيم واليبال نشسته درباره پيروزي مقابل بوسني، گفت: «بازي حساسي بود و خوشحاليم كه با پيروزي در اين ديدار صعودمان به نيمه‌نهايي قطعي شد. » وي در پاسخ به اين سوال كه به عنوان يكي از با تجربه‌ترين بازيكنان تيم چطور به همدلي و برقراري اتحاد بين بازيكنان قديمي و تازه وارد كمك مي‌كند، گفت: «خيلي خوشحالم كه چهارمين حضورم در پارالمپيك را در كشوري هستم كه مردم با قلب‌هاي شان ورزش را دنبال مي‌كنند و تاكنون اين همه تماشاگر را در مراحل ابتدايي مسابقات نديده بودم.»
 هفت بازيكن جوان به تركيب تيم ملي اضافه شده‌اند كه قطعا آنها رفته‌رفته در تركيب تيم جا خواهند افتاد. ما سعي مي‌كنيم مانند يك دوست با كساني كه در كنارمان هستند و كمك‌مان مي‌كنند رفتار كنيم و مانند برادر باشيم و از تجربيات يكديگر در جهت كمك به هم براي موفقيت تيم استفاده كنيم.
رضايي: هنوز سه فينال ديگر مانده است
هادي رضايي، سرمربي تيم ملي واليبال نشسته ايران كه در طول بازي با بوسني سعي مي‌كرد كه هيجان و اشتياق پيروزي را به تيمش منتقل كند، گفت: «براي ما اين بازي مهم بود و به همين دليل سعي مي‌كردم كه بازيكنان تيمم را تهييج كنم تا با روحيه بهتري مقابل بوسني به ميدان بروند كه خوشبختانه بچه‌ها بازي خوبي را به نمايش گذاشتند. بازي خوبي بود، به هر حال اين بازي يك جور بازي حيثيتي هم محسوب مي‌شد آن هم در برابر تيمي كه چهار سال پيش در لندن تيم ما را متوقف كرده بود، براي ما مهم بود كه با امتيازات بيشتري اين بازي را ببريم.» سرمربي تيم ملي واليبال نشسته در پاسخ به اين سوال كه آيا مي‌توان بازي در برابر بوسني را يك فينال زودرس دانست، تاكيد كرد: «بازي با بوسني تمام شد و ما به فكر آينده هستيم همه بازي‌هاي ما در آينده حكم يك فينال را دارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون