• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3627 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۷ شهريور

«فروشنده» بيشترين شانس حضور در اسكار را دارد

الهام نداف

هيات معرفي فيلم ايراني، پنج فيلم را براي بررسي نهايي و حضور در رقابت اسكار89 به فرهنگستان علوم و هنرهاي سينمايي معرفي كرد.
در ميان اين آثار فيلم‌هايي چون «ايستاده در غبار» محمدحسين مهدويان، «لانتوري» رضا درميشيان، «دختر» رضا ميركريمي، «فروشنده» اصغر فرهادي و همچنين «ناهيد» به كارگرداني آيدا پناهنده به چشم مي‌خورد.
با اين حساب سه فيلم «من» سهيل بيرقي، «چهارشنبه 19 ارديبهشت» وحيد جليلوند و «ابد و يك روز» ساخته سعيد روستايي، از گردونه رقابت خارج شدند.
به گفته امير اسفندياري، سخنگوي هيات معرفي فيلم ايراني به فرهنگستان علوم و هنرهاي سينمايي، اعضاي اين هيات با دقت سوابق هشت فيلم را در مجامع ملي و بين‌المللي بررسي كرده و همچنين بازخوردهاي مطبوعاتي و عمومي آنها را در نمايش‌هاي داخلي و خارجي مورد ارزيابي قرار دادند.
با اين تفاسير فيلم سينمايي «فروشنده» بيشترين شانس را براي حضور در اسكار 89 دارد. فيلم سينمايي «ناهيد» نخستين تجربه كارگرداني سينمايي آيدا پناهنده نيز در جشنواره كن سال گذشت توانست جايزه استعداد درخشان بخش نوعي نگاه را به خود اختصاص دهد. «لانتوري» رضا درميشيان ديگر فيلمي است كه براي حضور در اسكار 89 مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد. اين فيلم در حضور جهاني خود در جشنواره برلين به نمايش درآمد و همچنين توانست جايزه بهترين فيلم دومين جشنواره فيلم‌هاي ايراني زوريخ را از آن خود كند. پخش بين‌المللي «لانتوري» برعهده محمد اطبايي است. اين فيلم با حضور در جشنواره كارلووي واري با استقبال مواجه شد و توجه مخاطبان خارجي را به خود جلب كرد.
اما تازه‌ترين ساخته رضا ميركريمي با عنوان «دختر» نيز حضور بين‌المللي و سه جايزه از جشنواره فيلم مسكو را در كارنامه دارد. اين فيلم توانست جايزه بهترين فيلم، بهترين بازيگر مرد و جايزه فدراسيون سينماگران روسيه را از سي‌وهشتمين جشنواره فيلم مسكو از آن ميركريمي و فرهاد اصلاني بازيگر كند. «ايستاده در غبار» اما تنها فيلمي است كه از ميان اين پنج اثر سينمايي حضور در هيچ جشنواره بين‌المللي را تجربه نكرده است.به گفته معاون بين‌المللي بنياد سينمايي فارابي با توجه به روند پيشرفت كار، اميد مي‌رود ظرف يكي، دو روز آينده، تكليف نماينده ايران در اسكار ۲۰۱۷ روشن شود. با اين همه امسال انتخاب نماينده سينماي ايران براي حضور در رقابت اسكار، با كمترين حواشي همراه شد. با اعلام هشت فيلم، براي معرفي به اين رقابت سينمايي، تنها سينماگر معترض محسن اميريوسفي بود كه با انتشار مطلبي از قرار نگرفتن «خواب تلخ» در فهرست هشت تايي فيلم‌ها اعتراض كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون