• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3633 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۴ مهر

مقاومت رهبر حزب كارگر بريتانيا جواب داد

پايان كودتا، ماندگاري كوربين

ميثم سليماني

جرمي كوربين بار ديگر به عنوان رهبر حزب كارگر بريتانيا انتخاب شد. اين انتخاب پاياني بر كودتايي بود كه برخي سران و نمايندگان حزب كارگر در مجلس عوام عليه جرمي كوربين به راه انداختند تا او را از مسند دبيركلي حزب به زير بكشند. اما راي قاطعي كه كوربين در جريان انتخابات روز گذشته به دست آورد نشان داد كه كماكان از حمايت جدي در ميان بدنه حزب كارگر بريتانيا برخوردار است. رقيب كوربين، اوون اسميت بود كه تلاش كرد در يك رقابت دموكراتيك كوربين را كنار بگذارد اما با شكستي سخت مواجه شد. طبق آرايي كه از انتخابات روز شنبه به دست آمد 313209تن از اعضاي حزب به جرمي كوربين راي دادند و 193229راي را اسميت كسب كرد. با چنين شرايطي جرمي كوربين با8/61 درصد آرا در سمت دبيركلي حزب كارگر بريتانيا ابقا شد تا مسيري كه از سال گذشته آغاز كرده را تا انتخابات 2020در بريتانيا ادامه دهد.
گفتني است در طول يك سال گذشته اين دومين بار است كه اعضاي حزب كارگر بريتانيا گرد هم مي‌آيند تا در خصوص رهبر آينده حزب تصميم‌گيري كنند. سال گذشته و پس از شكست حزب كارگر در انتخابات سراسري بريتانيا تد ميليبند، رهبر پيشين حزب از سمت خود كناره‌گيري كرد تا راه براي انتخاب رهبر آينده حزب هموار شود. جرمي كوربين در عين ناباوري توانست رهبر بي‌چون و چراي حزب كارگر بريتانيا شود. اما زماني كه رفراندوم خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا با راي 52درصدي مردم همراه شد، اين موضوع تبديل به بهانه‌اي براي مخالفان كوربين شد تا عليه او دست به يك كودتا بزنند. نمايندگان حزب كارگر در مجلس عوام معتقد بودند كه كوربين در جريان رفراندوم خوب عمل نكرده است و بايد از سمت دبيركلي حزب استعفا دهد. از همين رو در يك انتخابات درون پارلماني بيش از80درصد نمايندگان حزب كارگر خواهان استعفاي كوربين از سمت خود شدند. اما كوربين ايستاد و استعفا نداد تا اينكه انتخابات سراسري مجدد برگزار شود. خيل عظيمي از مردم و جوانان در حزب ثبت نام كردند تا حمايت جدي خود از كوربين را نشان دهند. حالا نيز يك‌بار ديگر جرمي كوربين در رقابت حساس و نفسگير درون حزبي مجدد پيروز شد تا نشان دهد كه سران حزب كارگر بريتانيا با بدنه آن متفاوت فكر مي‌كنند.
كوربين در سخنراني پس از پيروزي خود اعلام كرد: انتخابات پرشور حزبي برگزار شد و گاهي در گرماگرم انتخابات بحث‌هايي شد كه ما گاهي پس از آن حسرت مي‌خوريم. اما هميشه بايد به ياد داشته باشيم در حزب ما اشتراك‌ها بيش از آن چيزي است كه بخواهد ما را تقسيم كند. سخني كه توسط جمعيت به‌شدت مورد تشويق قرار گرفت و حتي اون اسميت، نامزد بازنده اين رقابت نيز نتوانست اين سخنان جرمي كوربين را مورد تشويق خود قرار ندهد. وي در ادامه سخنان خود گفت: اجازه دهيد تا اين لوح سياه را پاك كنيم و ما اين كار را بايد به عنوان يك حزب در كنار يكديگر انجام دهيم. اين سخنان كوربين را مي‌توان اشاره‌اي دانست به شكافي كه بين چپ‌گرايان و راست گرايان حزب كارگر به وجود آمده كه اين شكاف نيز در ماه‌ها و هفته‌هاي اخير بيشتر شده است. اين شكاف به حدي عميق شده كه نيوت گنگريچ از حزب جمهوريخواه آشفته امريكا در مصاحبه‌اي تلويزيوني مي‌گويد وضع ما از حزب كارگر بريتانيا بدتر نيست.
واكنش مخالفان كوربين پس از پيروزي
در بريتانيا احترام به دموكراسي يك وظيفه نيست بلكه يك سنت است. پس از اعلام نتايج انتخابات درون حزبي كارگر، اوون اسميت رقيب اصلي كوربين در رديف اول تماشاگران نشست و به سخنراني پيروزي كوربين گوش داد و زماني كه او گفت همه ما يك خانواده هستيم و بايد متحد شويم نيز به‌شدت جرمي كوربين را تشويق كرد. اسميت در جريان خانه‌تكاني كابينه در سايه حزب كارگر بريتانيا از سمت وزارت خارجه در  سايه استعفا داد و تعداد زيادي از اعضاي آن نيز توسط كوربين اخراج شدند تا يك خانه‌تكاني جدي در كابينه در سايه انجام و جريان مخالفت‌هاي سريالي عليه كوربين آغاز شود. اما اوون اسميت پس از انتخابات در مصاحبه با شبكه اسكاي‌نيوز گفت: ذهنيت من تغيير نكرده است و كماكان تهديد براي حزب كارگر وجود دارد و جرمي كوربين چالش‌هاي جدي در برابر حزب محافظه‌كار خواهد داشت. اما حالا وقت آن رسيده تا همه ما تلاش كنيم تا قدرت حزب كارگر را بازگردانيم. هيلاري بن ديگر رقيب جرمي كوربين نيز در اين رقابت‌ها، پس از شكست در توييتر خود كوتاه نوشت: حالا وقت اتحاد فرا رسيده است.
صادق خان، شهردار لندن نيز كه در رقابت‌هاي رهبري حزب از اوون اسميت حمايت كرده بود، پس از پيروزي در دو توييت جداگانه به جرمي كوربين تبريك گفت و اعلام كرد كه جرمي كوربين به روشني حمايت اعضاي حزب و حاميان آن را به دست آورد. او در توييت دوم خود تاكيد كرد كه ما اكنون بايد تمركز و تلاش خود را براي پيروزي در انتخابات سراسري آينده قرار دهيم.
كوربين خوب يا  بد
جرمي كوربين در طول ماه‌هاي گذشته مورد شديد‌ترين انتقادها و اتهامات قرار گرفته است. برخي او را يك دشمن داخلي دانستند، برخي ديگر او را يهودي‌ستيز خواندند. رقباي كوربين در اين ماه‌ها هيچ مرزي براي خود در انتقاد از كوربين قايل نبودند. ديويد كامرون، نخست‌وزير پيشين بريتانيا در يك مناظره مجلس عوام به كوربين گفت كه به خاطر خدا برو! جان مك ترنان، مشاور سابق توني بلر و منتقد جدي كوربين روز چهارشنبه در خصوص كوربين گفت: او اسفناك‌ترين، بي‌فايده‌ترين، خطرناك‌ترين و ناخوشايند‌ترين رهبر حزب كارگر در طول تاريخ خود است. اما اين يك واقعيت است كه اتحاديه‌هاي كارگري، اعضاي جديد حزب و اعضاي عادي و به خصوص جوانان از كوربين حمايت مي‌كنند. كوربين در مقام مقايسه با توجه به سياست‌هاي عدالت اجتماعي كه دنبال مي‌كند بيش از هركسي با برني سندرز در امريكا مقايسه مي‌شود. برني سندرز كه هرچند كمپيني پر شور و نشاط را در انتخابات درون‌حزبي دموكرات‌ها به وجود آورد اما نتوانست در رقابت با هيلاري كلينتون پيروز ميدان شود. اما حالا جرمي كوربين اين شانس را دارد تا به مقام نخست‌وزيري بريتانيا بزرگ‌ترين متحد ايالات متحده در اروپا دست پيدا كند. ريچارد ويتمن، استاد علوم سياسي در دانشگاه كنت انگلستان مي‌گويد: اين وضعيت بسيار، بسيار در سياست بريتانيا غيرمعمول است. وي افزود: برخلاف سياست در امريكا كه به طور معمول رهبر حزب به نوعي يك اعتماد به نفس به اعضاي هم‌حزبي در پارلمان اعطا مي‌كند اكنون چنين چيزي در حزب كارگر نيست. در تاريخ نيز نمونه مارگارت تاچر وجود دارد كه وقتي اعتماد اعضاي پارلماني خود را در مجلس عوام از دست داد از سمت خود كناره‌گيري كرد. كوربين اما اكنون در موقعيتي قرار دارد كه طبيعي نيست و به نظر مي‌رسد، او رهبري حزبي را در پارلمان در اختيار دارد كه اعضاي آن به او ايمان ندارند.
اما نكته‌اي كه در اين بين وجود دارد اين است كه نمايندگان حزب كارگر در پارلمان چه بخواهند و چه نخواهند، جرمي كوربين از حمايت گسترده‌اي در ميان حاميان و اعضاي عادي حزب برخوردار است. مخالفان كوربين تمام تلاش خود را كردند كه كوربين را زمين بزنند و از سمت خود كناره‌گيري كنند اما كوربين در برابر آنها ايستاد. با اين وجود كوربين در نطق پيروزي خود پيام اتحاد را به تمام اعضاي حزب ارسال كرد تا كنار يكديگر انسجام حزب را حفظ كنند تا كوربين كشتي توفان‌زده حزب كارگر بريتانيا را تا انتخابات 2020 هدايت كند زيرا تا زماني كه اتحاديه‌هاي كارگري پشت كوربين قرار دارند، بركناري او سخت خواهد بود. با اين وجود هرچند بسياري كوربين را از پيش بازنده رقابت آينده سراسري بريتانيا مي‌دانند اما كوربين هيچگاه رقيب آساني براي هيچ كس نخواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون