• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3636 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۷ مهر

اعتراض به واگذاري شهر آفتاب و فروشگاه‌هاي شهروند

اصرار اعضاي شورا به پيگيري شكايت از مديرمعماري نيوز

حميدرضا خالدي

درست 48 ساعت بعد از اينكه شهردار تهران در صحن غيرعلني شورا حاضر شد و با سخنان خود شوراي شهر را قانع كرد تا با فروش شهرآفتاب و فروشگاه‌هاي شهروند به بانك شهر موافقت كنند، ديروز و در جلسه علني شورا بار ديگر اين موضوع از سوي مخالفان و منتقدين مطرح شد و هر يك به طرح ديدگاه‌هاي خود در اين زمينه پرداختند. اما شايد نخستين جرقه اين اظهارنظرها را حبيب كاشاني زد كه با اشاره به مصاحبه اخير رييس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران درخصوص واگذاري شهروند و شهر آفتاب به بانك شهر و خائن دانستن تلويحي اعضاي شوراي چهارم گفت: «متاسفانه در سال‌هاي گذشته شهرداري براي فروش شهروند اعلام آمادگي كرده بود اما به دليل مشكلاتش، اين مهم محقق نشد و حالا درست نيست كه اعضاي شوراي شهر را خائن و خيانتكار معرفي كنيم.» عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران با بيان اينكه ما قبول داريم نبايد خام‌فروشي در واگذاري شهر آفتاب و شهروند صورت بگيرد، گفت: «شهرداري تهران 5500 ميليارد تومان به بانك شهر براي توسعه خطوط 6 و 7 و تجهيز خط 3 بدهكار است.»
اين سخنان باعث شد تا رييس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران نيز طي سخناني به نحوه واگذاري اين دو نقطه انتقاد كند. سالاري با بيان اينكه قرار شد بخشي از نمايشگاه شهر آفتاب براي شهرداري بماند تا مجبور نشويم در هنگام برگزاري مراسمات نسبت به اجاره اين نمايشگاه اقدام كنيم، گفت: شهردار تهران نيز اين موضوع را پذيرفت و قرار شد تيم كارشناسي در خصوص سهم شهرداري از نمايشگاه شهر آفتاب كه آيا از زمين سهم ببريم يا بهره‌برداري، اقدامات كارشناسي را انجام بدهند. وي با بيان اينكه بهتر بود شهر آفتاب و شهروند مورد مزايده قرار داده مي‌شد، گفت: اگر كسي پيدا شود كه بخواهد شهر آفتاب را به جاي 4000 ميليارد تومان، 5000 ميليارد بخرد تكليف چيست؟ و بهتر است در خصوص مزايده شهر آفتاب و شهروند تصميم‌گيري شود.
اما سالاري ديروز تنها به نحوه انجام معامله ياد شده اعتراض نداشت بلكه وي در بخش ديگري از سخنان خود با اعتراض به نحوه عملكرد روزنامه همشهري نيز گفت: روزنامه همشهري در چهار ماه اخير تيترهايي را انتخاب كرده كه جنجال‌آفرين بوده و به نظر مي‌رسد رنگ‌و‌بوي تفرقه‌اندازي ميان شهرداري و دولت را داشته كه مطمئن هستم هيچ‌كس ايجاد تفرقه ميان دولت و شهرداري را قبول ندارد. وي ادامه داد: فضاي اين روزنامه فرهنگي و نه سياسي است و بايد بگويم اين روزنامه در خدمت شهر است و تقاضا دارم سه عضو شورا كه در كميته نظارت بر روزنامه همشهري عضو هستند به اين اقدامات توجه ويژه‌اي داشته باشند.
اختلاف بين اعضا براي آزادي «ياشار»
سه هفته بعد از انتشار اخبار و مطالب پرحاشيه درخصوص واگذاري املاك نجومي از سوي شهرداري به برخي از اعضاي شوراي شهر و حتي ساير مديران سياسي و شهري و در حالي كه ياشار سلطاني، مدير سايت معماري نيوز (نخستين سايتي كه مطلب را منتشر كرد) هم اينك در زندان به سر مي‌برد، ديروز تعدادي از اعضاي شوراي شهر خواستار پس گرفتن شكايت از او شدند. پس از انتشار اخبار اين موضوع در سايت معماري‌نيوز، رييس شوراي شهر و شهرداري تهران از اين سايت و مدير آن شكايت كردند. جرقه اين جروبحث‌ها زماني در شورا زده شد كه مختاباد و حافظي طي سخناني از شورا و شهرداري و قوه قضاييه خواستند تا شكايت خود را از سايت معماري‌نيوز و خبرنگار زنداني آن پس بگيرند. رحمت‌الله حافظي، رييس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران با اشاره به پرونده مدير سايت معماري نيوز گفت: از رييس قوه قضاييه درخواست دارم تا پرونده سايت معماري نيوز را از موضوع امنيتي خارج كرده و به عنوان يك موضوع مطبوعاتي به آن رسيدگي كند. پس از اين سخنان بود كه برخي از اعضاي نزديك به شهرداري تهران با اظهاراتي تند نسبت به اين درخواست واكنش نشان دادند. رضا تقي‌پور در پاسخ به سخنان مختاباد با لحني تند و عصبي گفت: من نگرانم با اين روند برخي از اعضا خواهان آزادي دزدان، قاتلان و قاچاقچيان هم بشوند. وي ادامه داد: يك نفر تهمت زده و آبروي شورا را برده است، من نمي‌گويم چرا بي‌غيرت هستيد، اما اينكه مي‌گويند شكايت را پس بگيريد؛ آبروي اعضا رفته است و چه كسي مي‌خواهد آن را برگرداند؟!
در ادامه قناعتي ديگر عضو شوراي شهر نيز در واكنشي كاملا احساسي و با فرياد گفت: در هفته دفاع مقدس به جاي دفاع از رزمندگاني همچون خانم آباد كه زندگي خود را داده و مدت‌ها در اسارت بوده‌اند و آبرويش به خاطر اين اخبار و شايعات زير سوال رفته؛ چنين سخناني گفته مي‌شود كه جاي تاسف دارد. آيا شما حاضريد خواهرتان يك هفته دست داعش باشد؟ گرچه چيزي به خانم آباد داده نشده، اما ايشان اسطوره هستند و اگر هم چيزي به وي داده شده حقش بوده است. بعد از اين سخنان، تقي‌پور دوباره رشته كلام را در دست گرفت و گفت: اين آقا و همكارانش آبروي اعضا را برده‌اند و يك عده در شورا نيز براي آنها خوراك تهيه كرده‌اند و حالا بايد پاي آبروي اعضا بايستيم.
اما در مقابل، ولي‌الله شجاع پوريان، عضو اصلاح‌طلب شوراي شهر در مقام دفاع از خبرنگار زنداني و سخنان مختاباد گفت: اين رويه در تمام دنيا رويه‌اي مرسوم در رسانه‌ها است. رسانه‌ها براساس رسالت خود دست به انتشار اخبار و گزارش‌هايي از اتفاق‌ها و مسائلي كه گفته مي‌شود تخلف است، مي‌زنند، چرا وقتي كه در خبرگزاري منتسب به اصولگرايان به حقاني و سالاري و سرخو رسما تهمت زده شد كسي شكايت نكرد؟! اما حالا كه پاي شهرداري و شهردار به ميان آمده دوستان اصولگراي ما اينچنين واكنش نشان مي‌دهند؟ به نظر من با توجه به ذات كار روزنامه‌نگاري، حتي اگر به اشتباه مطلبي هم منتشر شده باشد، بايد چشم پوشي كرد و هر كس شكايتي داشت، بايد به صورت شخصي آن را مطرح كند نه اينكه كل شهرداري و شوراي شهر از يك رسانه يا خبرنگار شكايت كنند. پس از اين اظهارنظرها كه مي‌رفت تا صحن شورا را ملتهب كند، مرتضي طلايي كه رياست ديروز شورا را برعهده داشت در مقام ختم جرو بحث‌ها گفت: اتفاقي كه افتاد ناگوار بود و بايد دست به دست يكديگر دهيم كه به اعتماد مردم و جايگاه شورا صدمه نخورد.
ادغام مناطق «9 و 10» و «5 و 2» تهران
موضوع ادغام مناطق «9 و 10» و «5 و 2» تهران يكي ديگر از موضوعات مهم مطرح‌شده در جلسه ديروز بود كه از سوي رييس شوراي شهر مطرح شد. مهدي چمران با بيان اينكه چند سالي است كه پيگير طرحي در مورد اصلاح مناطق 2، 5، 9 و 10 هستيم، گفت: منطقه 2 منطقه عجيب و غريبي است و پيشنهاد شده كه جنوب منطقه 2 و 5 با يكديگر ادغام و منطقه جديدي ايجاد شود و همچنين منطقه 9 و 10 نيز با يكديگر ادغام شوند. وي با بيان اينكه جنوب منطقه 2 و 5 از نظر بافت با يكديگر همخواني دارند، گفت: در حال حاضر مطالعات اين طرح در حال انجام است. رييس شوراي شهر تهران با بيان اينكه متاسفانه در برخي از معابر منطقه 2 شهرداري تهران بارگذاري‌هاي بيش از حد صورت گرفته، گفت: مدتي در اين منطقه دادن يك طبقه اضافي برخلاف طرح تفصيلي باب شده بود كه طي مكاتبات بلندمدت با شهرداران عنوان كرديم كه اين تخلفات را به دادگاه ارجاع خواهيم داد و از شهردار جديد اين منطقه مي‌خواهيم كه براساس طرح تفصيلي عمل كنند، چراكه در حال حاضر همان طرح تفصيلي موجود در اين منطقه ايجاد تراكم كرده و دادن طبقات اضافي مشكل را بدتر مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون