• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3636 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۷ مهر

AFC با 42 راي منفي انتخابات شوراي فيفا را به تعويق انداخت

شيخ سلمان: آقاي اينفانتينو! ما متحد هستيم

گروه ورزش


طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده نمايندگان فدارسيون‌ها و اتحاديه‌هاي عضو كنفدراسيون فوتبال آسيا (AFC)  روز گذشته در چارچوب كنگره فوق‌العاده كنفدراسيون فوتبال آسيا در گواي هند دور هم جمع شدند تا انتخابات شوراي فيفا را در قاره كهن برگزار كنند.  در اين انتخابات قرار بود3 نفر(دو مرد و يك خانم) از آسيا به عضويت هيات اجرايي فيفا در بيايند  كه علي كفاشيان، نايب‌رييس اول فدراسيون فوتبال ايران و نايب‌رييس AFC هم يكي از اين نامزد‌ها بود كه شانس بسيار زيادي براي خودش قايل بود تا عضو هيات اجرايي فيفا شود. در شرايطي كه رقباي او هزينه‌هاي سرسام‌آوري براي پيروزي در اين رقابت انجام داده‌ بودند. با اين وجود در شرايطي كه همه انتظار داشتند در جريان كنگره فوق‌العاده كنفدراسيون فوتبال آسيا، ‌سه نماينده حاضر از قاره كهن در هيات اجرايي فيفا انتخاب شوند، اتفاق عجيبي رخ داد.  اعضاي حاضر در اين جلسه با 42 راي منفي در مقابل يك راي مثبت، ادامه اجراي دستورجلسه اين كنگره را كه شامل انتخاب سه عضو جديد براي عضويت در شوراي فيفا بود، جايز ندانستند و به برگزاري اين انتخابات راي «نه» دادند.
 
لغو مجمع انتخاباتي  AFCسروصداي زيادي در محافل ورزشي جهان به راه انداخت.  رسانه‌هاي جهان دليل اين اتفاق غيرمنتظره را به اعتراض كنگره كنفدراسيون فوتبال آسيا به عدم تاييد صلاحيت سعودالمهندي، عضو قطري ربط دادند. فيفا اخيرا سعود المهندي، نايب‌رييس فدراسيون فوتبال قطر را پس از تحقيق درباره فساد در فوتبال از فهرست نامزدها حذف كرد، اما المهندي كه به‌شدت به اين اتفاق اعتراض داشت در نهايت قدرتش را در حضور جياني اينفانتينو به رخ فيفا كشيد و مانع از برگزاري انتخاباتي شد كه اعراب در آن كانديدا نداشتند، آن هم با 42 راي.
قطري‌ها  و اعراب به خاطر پول‌هاي هنگفت نفتي كه در فوتبال هزينه مي‌كنند  مدت‌هاست كه سياستگذار اصلي در فوتبال آسيا به حساب مي‌آيند و به همين دليل با لابي‌هاي سنگين خود مقدماتي را فراهم كردند كه انتخابات شوراي فيفا در آسيا لغو شود.
رافول پاتل، نايب‌رييس كنفدراسيون فوتبال آسيا (AFC) و رييس فدراسيون فوتبال هند در اين باره به خبرنگاران گفت: « افراد زيادي بودند كه اميدوار بودند، كانديداتوري خود را براي اين انتخابات اعلام كنند. اينكه فردي از حضور در اين انتخابات ممنوع شده يا محرومش كرده‌اند، بايد زودتر از اينها اعلام مي‌شد، نه در آستانه انتخابات. اگر اين اتفاق مي‌افتاد، افراد ديگري شانس اعلام كانديداتوري براي اين انتخابات را پيدا مي‌كردند و به همين دليل بود كه انتخابات امروز لغو شد. اين اتفاق به خوبي نشان مي‌دهد كه قطري‌ها و اعراب تصميم گرفتند  تا با تهييج اعضاي عضو براي مخالفت با برگزاري انتخابات، مقدماتي را فراهم كنند كه با برگزاري دوباره مجمع فوق‌العاده انتخاباتي، روي حضور گزينه‌هاي قدرتمند ديگر برنامه‌ريزي داشته باشند تا بتوانند به فيفا نفوذ داشته باشند.  حالا با اتفاقاتي كه روز گذشته افتاد كنفدراسيون فوتبال آسيا بايد تا روز 30 سپتامبر (تاريخ تعيين شده از سوي فيفا براي معرفي انتخاب شده‌هاي هر قاره) يك تاريخ را براي برگزاري مجدد انتخابات اعلام كند.
 
شيخ سلمان بن‌ابراهيم آل‌خليفه، رييس كنفدراسيون فوتبال آسيا (AFC) در اين جلسه كه تنها 27 دقيقه به طول انجاميد، خطاب به ميهمانان و هيات‌هاي حاضر گفت: «كنگره با يك صدا صحبت مي‌كند و همه ما به وضوح اين را ديديم. جياني اينفانتينو، رييس فيفا! مطمئن نيستم كه تاكنون در چنين كنگره كوتاهي حضور يافته بوديد، اما فكر مي‌كنم شما مي‌توانيد قدرت عقيده را در اين سالن ببينيد»
پس از پايان كنگره، كنفدراسيون فوتبال آسيا نشستي اضطراري با حضور اعضاي كميته اجرايي خود برگزار كرد كه شيخ سلمان در آن عنوان كرد: « امروز AFC و جامعه فوتبال آسيا وحدت و يكپارچگي خود را نشان داد. پيام اين جلسه هم براي همه چه داخل اين كنفدراسيون و چه خارج از آن واضح بود. ما اين جلسه را مختومه اعلام كرديم چون فوتبال در آسيا متحد است و اين به خاطر شما اعضاي AFC است و براي فرستادن چنين پيام قوي كه ما متحد هستيم، از شما تشكر مي‌كنم.»
در اين نشست، كميته اجرايي AFC، ژنگ جيان از چين را تا زمان برگزاري كنگره فوق‌العاده بعدي كنفدراسيون فوتبال آسيا، به عنوان عضو جديد خود انتخاب كرد. AFC حالا با فيفا در ارتباط است تا تاريخ بعدي كنگره فوق‌العاده كنفدراسيون فوتبال آسيا را انتخاب كند.
 
صحبت‌هاي جياني اينفانتينو، رييس فدراسيون جهاني فوتبال (فيفا) هم بعد از اتفاقات روز گذشته جلسه فوق‌العاده AFC در نوع خود جالب توجه بود. اينفانتينو در واكنش به اين اتفاق در گفت‌و‌گو با خبرگزاري «رويترز» گفت: «به نظرم اتفاقي كه افتاد، نشانه‌اي از دموكراسي بود و به هر حال بايد به آينده نگاه كرد. هنوز كار زيادي براي انجام دادن داريم». البته به خوبي واضح است كه جنگ قدرت بين اينفانتينو و شيخ سلمان و حاميان عرب او همچنان در فوتبال دنيا ادامه دارد. رييس سوييسي فيفا همين چند ماه قبل بود كه در رقابت براي كسب اين كرسي شيخ سلمان را از پيش رو برداشت و بر كرسي رياست بالاترين مرجع فوتبال در جهان تكيه زد. با ين حال رقابت بين اين دو نفر به نظر مي‌رسد كه همچنان ادامه دارد. شيخ‌سلمان  در نظر دارد تا افراد مدنظر خود را وارد هيات اجرايي فيفا كند تا در دراز مدت بتواند قدرت را در فيفا به دست بياورد. چرا كه دو سال ديگر دوباره رييس جديد فيفا انتخاب خواهد شد. به  اين ترتيب آنها برنامه‌ريزي‌هاي خود براي حضور پرقدرت و تاثيرگذار در انتخابات فيفا را از همين حالا آغاز كرده‌اند.
 
مهدي تاج ، رييس فدراسيون فوتبال ايران هم روز گذشته در  كنگره كنفدراسيون فوتبال آسيا حضور داشت. براي آنهايي كه دوست دارند بدانند راي مهدي تاج در جلسه روز گذشته چه بود هم بايد گفت كه اين مدير هم طبق رايزني‌هايي كه با كل اعضاي مجمع AFC انجام شده بود راي به عدم برگزاري انتخابات شوراي فيفا در آسيا داد. سنگاپور تنها كشوري بود كه به دستور جلسه رأي مثبت داد و دليل آن هم اين بود كه نماينده اين كشور در بين نامزدهاي شوراي فيفا قرار داشت. با وجود اينكه فدراسيون فوتبال هم در اين انتخابات نامزد  داشت(علي كفاشيان) اما مديران تصميم گرفتند با تصميم واحدي كه در كل فوتبال آسيا اتخاذ شد همراه باشند. ماجرايي كه به خوبي نشان مي‌دهد ايران در شرايطي تيم اول قاره كهن است كه هيچ تاثيرگذاري در سياستگذار‌ي‌هاي كلان مديريتي در قاره ندارد و مجبور است مثل بسياري ديگر از كشورها تابع تصميماتي باشد كه مديران عرب براي AFC مي‌گيرند.
 
ضعف ديپلماسي در  مديريت، ‌همواره به فوتبال ايران در سال‌هاي اخير ضربه زده است. اعراب با وجود اينكه در فوتبال امروز آسيا با حضور تيم‌هايي چون ايران، ‌استراليا، ژاپن و كره جنوبي حرفي براي گفتن ندارند‌، ‌اما به خاطر پول، تمام كشورهاي صاحب فوتبال در قاره كهن را هم در سيطره خود قرار داده‌اند و به خاطر اتحادي كه با هم دارند هر روز قدرت بيشتري به دست مي‌آورند. به اين ترتيب انتخابات شوراي فيفا در آسيا بهترين فرصت بود تا علي كفاشيان به عنوان يك مدير ايراني بتواند با پيروزي در اين رقابت( با توجه به حذف اصلي‌ترين رقيبش به خاطر فساد از سوي فيفا) وارد هيات اجرايي فيفا شود؛ امااز آنجايي كه شيخ‌سلمان و حاميانش براي فوتبال آسيا تصميم نهايي را مي‌گيرند، ‌با لابي‌هاي انجام شده قرار بر اين شد كه انتخابات لغو شود و راي فدراسيون فوتبال ايران هم در همين راستا داده شد. اين در حالي است كه فوتبال كشور ما به‌شدت به تقويت ديپلماسي مديريتي ورزشي در حوزه بين‌المللي نياز دارد، چراكه در ساده‌ترين اتفاق به زودي مسابقات ليگ قهرمانان آسيا 2017 آغاز خواهد شد و باز هم حتما سعودي‌ها ماجراي جنجالي عدم حضور در ايران را تكرار خواهند كرد و مقامات كنفدراسيون فوتبال آسيا هم به خواسته آنها جواب مثبت مي‌دهند؛چون قدرت و نفوذ دارند. تمام اتفاقاتي كه به آن اشاره شد نشان مي‌دهد كه مسوولان فوتبال ايران بايد با استفاده از اعتباري كه داريم، برنامه‌ريزي حساب‌شده‌اي انجام بدهند و با برقراري ائتلاف با كشور‌هاي صاحب فوتبال در قاره، به قدرت‌نمايي اعراب پايان بدهند؛ اتفاقي كه با اين مديريت بعيد به نظر مي‌رسد كه رخ بدهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون