• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3637 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۸ مهر

«نه» دوباره ايران

زنگنه بر پافشاري ايران براي نپيوستن به فريز نفتي تاكيد مي‌كند

گروه اقتصاد‌ي


فريز نفتي بالاخره براي دومين بار وزراي نفتي را گرد هم آورد تا با تصميم‌گيري در خصوص طرح الجزايري فريز نفتي بازار نفت را مديريت كنند. خبرها تا ساعت‌هاي پيش از برگزاري اين نشست حكايت از توافقي داشت كه طي آن توليد‌كنندگان با كاهش عرضه نفت خود به بازار به افزايش قيمت نفت كمك مي‌كنند البته بر اساس آخرين رايزني‌ها تا پيش از انتشار اخبار اصلي از داخل نشست حكايت از چراغ سبزي داشت كه عربستان به ايران داد. به اين ترتيب گامي ديگر براي اجراي فريز نفتي برداشته شد.
اما از دل نشست توافقي بيرون نيامد و بيژن زنگنه هم گفت انتظار نداشتيم در اين نشست توافقي حاصل شود. به گزارش شانا، وزير نفت پس از پايان پانزدهمين نشست مجمع بين‌المللي انرژي (IEF) در الجزيره در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي درباره اينكه توليد نفت خام ايران بايد به چه رقمي برسد، اظهار كرد: ما بايد به حداقل سطح توليد پيش از تحريم‌ها برسيم.
وي اين عدد را نزديك به چهار ميليون بشكه در روز عنوان كرد و درباره اينكه آيا سخنان سخنگوي وزير نفت عراق را درباره ميانجيگري اين كشور ميان ايران و عربستان تاييد مي‌كنيد، يا خير، اظهار كرد: تاييد نمي‌كنم.
گام بزرگي براي آينده برداشته مي‌شود
وزير نفت در پاسخ به پرسشي درباره بعيد بودن توافق در نشست مشورتي اوپك، گفت: انتظاري نداشتيم امروز توافقي انجام شود.
وي با بيان اينكه ما امروز تلاش‌مان را مي‌كنيم، تصريح كرد: دولت الجزاير هم تلاش زيادي كرده است و ما هم از تلاش‌هاي اين كشور سپاسگزاريم.
زنگنه تاكيد كرد: خيلي انتظار نبود كه اين نشست مشورتي به توافق برسد، زيرا اين نشست غيررسمي است و نشست تصميم‌گيري نيست.
زنگنه افزود: من فكر مي‌كنم امروز، گام بزرگي براي آينده برداشته شود.
زنگنه در پاسخ به خبرنگاران خارجي درباره رقم مورد نظر ايران براي توليد نفت خام گفت: رقمي كه پيشنهاد كرده‌ايم حدود چهار ميليون بشكه در روز است كه براساس منابع ثانويه، معادل توليد نفت خام ايران در زمان پيش از تحريم‌هاست. وي تاكيد كرد كه ايران مي‌كوشد نشست مشورتي اوپك در الجزاير به نتيجه برسد، اما به هر حال اين نشست مشورتي است و رسمي نيست.
ميانجي نمي‌خواهيم
وزير نفت درباره اينكه آيا ايران و عربستان نياز به ميانجي دارند، تصريح كرد: در بازار نفت نه؛ ما مي‌توانيم با هم صحبت كنيم و صحبت هم داشتيم. بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت ايران گفت، كشورش مايل به فريز نفت خود در سطح فعلي توليد نيست و قصد ندارد با توليد‌كنندگان ديگر در نشست اين هفته در الجزاير توافقي انجام دهد. ايران مي‌خواهد توليد خود را به 4 ميليون بشكه در روز افزايش دهد.
به گفته وي، سومين توليد‌كننده بزرگ عضو اوپك با توليد روزانه 3 ميليون بشكه نفت در نشست مجمع بين‌المللي انرژي در الجزاير با ساير اعضاي اوپك رايزني خواهد كرد و ممكن است سازمان بتواند در نشست ماه نوامبر خود در وين به توافقي رسمي در خصوص محدود كردن عرضه دست يابد. رسيدن به توافقي در اين دو روز در دستور كار ما نيست. ما اينجاييم تا در نشست مجمع بين‌المللي انرژي شركت كنيم و يك نشست غيررسمي مشورتي در اوپك براي تبادل‌نظر داشته باشيم.
وي ادامه داده است: ايران مي‌خواهد سهم 13 درصدي خود از توليد اوپك كه قبل از تحريم‌ها در اختيار داشت را باز پس بگيرد. 14 كشور عضو اوپك در ماه گذشته ميلادي روزانه 7/33 ميليون بشكه نفت توليد كردند. اين بدان معناست كه ايران قصد دارد روزانه تا 4/4 ميليون بشكه نفت توليد كند. اين رقم 750 هزار بشكه در روز بيشتر از توليد نفت ايران در ماه گذشته ميلادي است. در ميان مدت تا دراز مدت، اوپك بايد سيستم سهميه توليد اعضا را مجددا برقرار كند. وي افزود، اوپك بايد اقداماتي را براي تثبيت درآمدهاي اعضايش اتخاذ كند.
عربستان پذيرفت
 پس از اظهارنظر وزير نفت مبني بر عدم توقف افزايش توليد نفت ايران، وزير انرژي عربستان هم مستثني شدن ايران از اجراي طرح فريز نفتي را پذيرفت تا يك گام بلند براي اجراي اين طرح برداشته شود. «خالد‌الفالح»، وزير نفت عربستان سعودي در حاشيه برگزاري پانزدهمين نشست مجمع بين‌المللي انرژي در الجزاير در گفت‌وگو با بلومبرگ از آمادگي عربستان براي پذيرش مستثني شدن ايران از برنامه محدوديت عرضه نفت، خبر داد؛ به عبارت ديگر خالدالفالح، وزير انرژي عربستان برخلاف نشست‌هاي پيشين اوپك، موضعي منعطف‌تر نسبت به صنعت نفت ايران اتخاذ و تاكيد كرده است: ايران، ليبي و نيجريه بايد بتوانند با حداكثر ظرفيت معقول خود توليد كنند. وي پس از ديدار دوجانبه با بيژن زنگنه، وزير نفت ايران كه به وساطت روسيه برگزار شده بود، گفت: شكاف ميان كشورهاي عضو اوپك درباره سطح مطلوب براي تثبيت عرضه نفت، كمتر مي‌شود؛ ديدگاه‌ها در حال نزديك شدن به يكديگر هستند. در همين حال سيدمحمدعلي خطيبي، نماينده سابق ايران در اوپك ديروز در گفت‌وگو با مهر با بيان اينكه نشانه‌هايي از توافق ايران و عربستان بر سر فريز نفتي وجود دارد، گفته بود: احتمال دارد اوپك فردا نشست فوق‌العاده در الجزيره برگزار كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون