• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3638 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۰ مهر

مرتضي بانك:

آخرش هم نفهميديم كه نجومي يعني چه؟

گروه سياسي| هرچند از همان روزهاي آغازين ماجرا، گام‌هاي بلند دولت براي برخورد با دريافتي‌هاي نامتعارف برداشته شد، اما همچنان يك سوال ذهن آنان را به خود مشغول كرده است و آن اينكه، «نجومي يعني چه؟» سوالي كه اينك با گذشت نزديك به سه ماه از سوي معاون كل نهاد رياست‌جمهوري مطرح مي‌شود، در پي خود مصداق‌هايي از نجومي را هم در پي دارد. مرتضي بانك با حضور در جمع خبرنگاران و با بيان اقدامات دولت در زمينه برخورد با حقوق‌هاي نجومي تاكيد كرد: «هيچگاه نبايد اجازه داد از منابع عمومي و دولتي سوءاستفاده شود و بايد با آن برخورد كرد كه اين مساله فقط درباره حقوق‌ها نيست و در بسياري از مسائل صادق است. در بحث فساد اقتصادي از ابتدا دولت برنامه‌ها و پيگيري‌هاي جدي داشته و در زمينه فيش‌هاي حقوقي هم ديديد كه بلافاصله برخي مديران بركنار و محدود شدند و آيين‌نامه‌هايي تدوين و چارچوب‌هايي مشخص شد چون بسياري از خلاءها وجود داشت كه از آن استفاده مي‌شد». بانك البته تنها به همين توصيه‌ها و اقدامات بسنده نكرد. او با طرح اين سوال كه «البته ما آخرش هم نفهميديم كه نجومي يعني چه؟»، به معاني مختلف اين واژه در افكار ديگران پرداخت و با بيان اينكه هر كس مي‌تواند يك برداشت از نجومي بودن داشته باشد، اظهار كرد: «شايد براي كسي كه يك ميليون حقوق مي‌گيرد كسي كه شش ميليون مي‌گيرد نجومي باشد و براي يك شش ميليوني كسي كه 20 ميليون حقوق مي‌گيرد نجومي به حساب بيايد. به هر صورت اگر كسي خارج از ضوابط برداشتي داشته باشد بايد جلوي آن گرفته شود». مرتضي بانك در ادامه به دو مورد آشنا در زمينه تخلفات اشاره كرده و آنها را هم از مثال‌هاي نجومي بودن دانست. وي خاطرنشان كرد: «البته من 7/2 ميليارد دلار يا سه هزار ميليارد تومان يا انحراف 40 هزار ميليارد توماني را نجومي مي‌دانم يا بعضي‌ها مي‌گويند املاكي كه برخي دستگاه‌ها با نصف قيمت كارشناسي و 60 قسط به بعضي افراد داده‌اند نجومي به حساب مي‌آيد». بانك با اشاره به اينكه در اين ميان نمي‌دانم آيا حقوق 12 ميليوني هم نجومي محسوب مي‌شود يا خير، گفت: «البته گزارش بازرسي كل كشور اعلام كرد آن افرادي كه گفته مي‌شود حقوق‌شان نجومي است خيلي محدود هستند اما در اين زمينه بيش از حد مانور داده شد و اين يك ظلم به جامعه بزرگ خدمت‌گزاري است كه همه آنها را متهم كنيم.»
دولت در حال حاضر هيچ برنامه‌اي
براي انتخابات ندارد
به گزارش ايسنا، معاون كل نهاد رياست‌جمهوري در ادامه اين نشست درباره صحت خبر انتخاب محمدعلي نجفي براي رياست ستاد انتخاباتي حسن روحاني براي انتخابات آينده گفت: اين خبر را يكي از كارشناسان سياسي داده بود كه آقاي نجفي هم آن را تكذيب كرد. وي در ادامه افزود: دولت در حال حاضر هيچ اقدام و برنامه‌اي براي انتخابات نداشته و ندارد و هر موقع قرار باشد كانديدايي مطرح شود ساز و كار آن هم طراحي مي‌شود كه قطعا در چارچوب‌هاي اداري و با استفاده از امكانات دولتي نخواهد بود.
برخي فعالان سياسي تند و بي‌منطق
انتقاد مي‌كنند
مرتضي بانك همچنين درباره برخي انتقادات از طريق تريبون‌هاي رسمي و بعضي اتهام‌ها به رييس‌جمهور بيان كرد: برخي انتقادات منطقي و دلسوزانه و همراه با پيشنهاد هستند مثل انتقاد از قراردادهاي نفتي كه دولت با تعامل خوبي كه با بخش‌هاي مختلف داشت توانست آن را به نتايج مناسبي برساند چراكه دولت از انتقادات كارشناسانه استقبال مي‌كند. اما برخي فعالان سياسي چون در انتخابات موفق نبودند يا فكر نمي‌كردند دولت موفقيتي به دست بياورد در جاهايي تند و بي‌منطق انتقاد مي‌كنند. بخشي هم توهين و اهانت مي‌كنند كه اگر به شخص رييس‌جمهور باشد ابتدا بايد دستگاه‌هاي نظارتي و قضايي اقدام كنند و اجازه ندهند چنين اتفاقاتي بيفتد. طبيعتا دولت هم دنبال مي‌كند كه اگر موضوعي مطرح شود كه به هويت و موقعيت رياست‌جمهوري لطمه بزند در آنجا سكوت معنا ندارد و دولت از راه‌هاي قانوني استفاده بكند.
بد نيست هر ازگاهي تلنگري هم
به برخي رسانه‌ها زده شود
معاون كل نهاد رياست‌جمهوري همچنين درباره سخنان جديد رييس‌جمهور كه در آن گفته شده چرا رسانه‌ها واقعيت‌ها را نمي‌گويند، گفت: ابتدا بايد از رسانه‌هايي كه همراهي و همكاري دارند و بدون اينكه كسي از آنها بخواهد مبتكرانه در جهت ارايه فعاليت‌ها و اقدامات دولت گزارش‌هاي خوب و مستمري مي‌دهند تشكر كرد اما بد نيست هرازگاهي تلنگري هم به برخي رسانه‌ها زده شود چراكه بعضي از كارها ملي هستند و مخصوص يك دولت و فرد خاص نيستند و رييس‌جمهور هم روي چنين بحث‌هايي تاكيد دارد كه رسانه‌ها به آنها بپردازند. وي افزود: مثلا كار بزرگي مثل برجام فقط براي اين دولت نيست بلكه براي نظام، كشور و امنيت ملي ماست كه بايد به آن پرداخته شود. خوشبختانه در شرايط جديد صدا و سيما حركت‌هاي بهتري صورت گرفته اما شاهد بوديم برخي برنامه‌ها تمام‌قد در مقابل هر نوع فعاليت دولت ساخته مي‌شد و براي جبران آن شرايط خوب است كه صداوسيما فعال‌تر باشد. تيم رسانه‌اي دولت هم اخيرا فعال‌تر شده و ارتباط قوي‌تري با رسانه‌ها خواهد داشت.
انتقاد برخي منتقدين درست نيست
معاون كل نهاد رياست‌جمهوري با بيان اينكه انتقاد برخي منتقدين درست نيست، اظهار كرد: «البته طبيعي بود كه برجام با توجه به بعدي كه در داخل و خارج داشت بيشتر نمود پيدا كند. از طرفي منتقدان هم به‌شدت علاقه‌مند بودند كه برجام را بزرگ‌تر از شرايط موجود نشان بدهند تا در صورت ناموفق بودن آن دولت ناكارآمد جلوه داده شود كه اين مساله هم باعث شد برجام و سياست خارجي بيشتر به چشم بيايد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون