• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3638 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۰ مهر

ايران- پرتغال؛ ساعت 20:30 در رده‌بندي جام جهاني

يك قدم تا سومي جهان

امشب تيم ملي فوتسال ايران در جام جهاني 2016 به پايان راه خود مي‌رسد. همه نگاه‌ها به بازي حساس امشب پسران فوتساليست ايران در بازي حساس و سرنوشت‌ساز مقابل پرتغال در بازي رده‌بندي جام جهاني است. چرا كه تيم ملي ايران مي‌خواهد با پيروزي در اين مسابقه، نخستين مدال جهاني تاريخ خود را كسب كند. هرچند كه باتوجه به مشكلات بسيار زيادي كه براي تيم وجود داشت آنها با حضور در جمع چهار تيم برتر جام جهاني هم شاهكار كردند اما توانايي‌ها و عملكرد درخشان آنها باعث شده كه همه اميد زيادي به كسب عنوان سومي جهان از سوي فوتساليست‌ها داشته باشند. بازي‌ تيم‌هاي ايران و پرتغال از ساعت 20:30 امشب در ورزشگاه
12 هزار نفري كوليسو ال‌پوبلو شهر كالي كلمبيا برگزار خواهد شد. بدون هيچ ترديدي ايران براي كسب پيروزي، بازي بسيار سختي در پيش رو دارد. چرا كه پرتغال يكي از تيم‌هاي صاحب سبك و قدرتمند دنياي فوتسال به حساب مي‌آيد.
 
پرتغال در مرحله گروهي مسابقات مقابل كلمبياي ميزبان به تساوي رسيد و سپس پاناما و ازبكستان را با نتيجه پرگل از پيش رو برداشت تا به عنوان تيم نخست به يك‌هشتم نهايي صعود كند. پرتغالي‌ها در مرحله حذفي با چهار گل، كاستاريكا را در هم كوبيدند؛ در ادامه و در يك چهارم نهايي نيز به سختي و با نتيجه سه بر دو از سد آذربايجان گذشتند. آنها در بازي پاي فينال در نيمه نهايي با نتيجه پنج بر دو به آرژانتين باختند و راهي ديدار رده‌بندي شدند تا براي كسب مقام سومي جهان با ايران بازي كنند.
شاخص‌ترين بازيكن پرتغالي‌ها ريكاردينيو است. بازيكن فوق‌العاده تكنيكي و سرعتي كه بازي او را با فالكائو برزيلي مقايسه مي‌كنند. ريكاردينيو تاكنون سه بار توپ طلاي فوتسال پلنت را از آن خود كرده و در سال‌هاي 2010، 2014 و 2015 به عنوان بهترين بازيكن جهان معرفي شده است. او همچنين در اين مسابقات بيش از نيمي از گل‌هاي پرتغال را به ثمر رسانده و با 16 گل به عنوان اصلي‌ترين كانديداي آقاي گلي مطرح است. بعد از ريكاردينيو، كاردينال با سه گل، دومين گلزن برتر پرتغال محسوب مي‌شود.
ايران و پرتغال تاكنون چهار بار به مصاف هم رفته‌اند كه تنها برد ايران در گرندپري 2010 و با نتيجه پنج بر سه بوده است. ايران در بازي‌هاي دوستانه 2008 مقابل پرتغال يك باخت و يك تساوي را تجربه كرده است. تنها مصاف دو تيم در جام جهاني نيز به 12 سال پيش برمي‌گردد جايي كه تيم ملي ايران با هدايت محمدحسن انصاري‌فرد در جام جهاني چين تايپه مقابل پرتغال با نتيجه چهار بر صفر شكست خورد.
 
خبر بد براي هواداران تيم ملي در بازي رده‌بندي، غيبت كاپيتان كشاورز است. او كه با تجربه‌اش توانست تيم را در بازي‌هاي حساسي چون ديدار با برزيل رهبري كند، در بازي با روسيه دچار مصدوميت شديدي شد و همين مساله روي شكست تيم مقابل روسيه و از دست دادن فينال تاثيري بسيار زياد داشت. كشاورز به دليل مصدوميت نمي‌تواند در ديدار رده‌بندي حضور داشته باشند و در روزهاي اخير هم به دليل شدت آسيب‌ديدگي با ويلچر او را حركت مي‌دهند. پيش از اين نيز قدرت بهادري جام جهاني را از دست داده بود و به اين ترتيب ناظم الشريعه مقابل پرتغال تنها 10 بازيكن در اختيار خواهد داشت.
يكي از نكات جالب بازي‌هاي تيم ملي در جام جهاني 2016، آمار عجيبي است كه از تيم به جا مانده است. به عنوان مثال شاگردان ناظم الشريعه مقابل تيم‌هاي اروپايي اسپانيا، روسيه و آذربايجان پيروز نبودند، اما تيم‌هايي از امريكاي جنوبي همچون برزيل و پاراگوئه را شكست داده‌اند؛ با اين فرمول فرضي، بهتر بود ايران به آرژانتين كه تيمي از امريكاي‌جنوبي است برخورد مي‌كرد. همچنين شهر مدئين و ورزشگاه ايوان در مرحله گروهي و نيمه نهايي براي ايران خوش‌يمن نبوده است. اما ملي پوشان در ديدار رده‌بندي براي نخستين بار در ورزشگاه 12 هزار نفري كوليسئو ال پوبلو شهر كالي بازي خواهند كرد. اگر بيش از اينها با نگاه خرافاتي و آماري به نتايج تيم ملي نگاه كنيم، بهتر است بازيكنان در بازي امشب قرمز بپوشند چرا كه تمام نتايج ضعيف ايران در اين مسابقات با لباس سفيد بوده و هرگاه قرمز بر تن كرده، پيروز ميدان بوده است.
 
با اين حال از قديم مي‌گويند تيمي كه مدال برنز را مي‌گيرد هميشه خوشحال‌تر از تيم دوم روي سكو مي‌رود، چرا كه مسابقات را با برد به پايان برده و شيريني اين برد تا ابد در خاطره مي‌ماند. ملي پوشان فوتسال مقابل پرتغال كار راحتي نخواهند داشت و اين تيم بدون شك با بدشانسي و روي اتفاق از راه يافتن به فينال بازمانده است، اما تيم ملي ايران با برتري در اين بازي و رفتن روي سكو، پاياني خوش را براي خود رقم مي‌زند و اين تيم رويايي تا هميشه در يادها خواهد ماند. تيمي كه از آن به عنوان بهترين تيم تاريخ فوتسال ايران ياد مي‌كنند و اگر اين تيم روي سكو نرود، شايد به اين زودي‌ها شاهد كسب چنين افتخاري چه در فوتسال و چه ساير رشته‌هاي تيمي نباشيم.
 
محمد ناظم الشريعه، سرمربي تيم ملي فوتسال درباره بازي ايران و پرتغال مي‌گويد: بازي رده‌بندي بسيار سخت و جذاب خواهد بود. تيم‌هايي كه به فينال مي‌روند براي كسب عنوان اول و دومي به رقابت خواهند پرداخت و در نهايت روي سكو مي‌روند. در رده‌بندي فقط يك تيم روي سكو براي كسب مدال مي‌رود و اين امر بسيار سخت است. ما نيز براي كسب مدال به مصاف حريف سر سخت خود مي‌رويم. ما با توجه به امكانات‌مان، فوق‌العاده كار كرده‌ايم. از اكنون ايران براي سكوهاي جهاني خيز برداشته است. ما بعد از ۲۴ سال بين ۴ تيم برتر جهان قرار گرفته‌ايم و معتقدم اين امر ادامه‌دار خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون