• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3642 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۴ مهر

سخنگوي دولت:

هيچ فردي نمي‌تواند با اختيارات فراقانوني نسبت به لغو كنسرت اقدام كند

گروه سياسي| «هنر مديريت»، تنها واژگاني است كه سخنگوي دولت از آن به عنوان بهترين راه پذيرش اتفاقات چند روز گذشته ياد مي‌كند؛ كنسرت‌هايي كه براي برگزاري در شهر قم، رييس‌جمهور و شخص وزير ارشاد را با نخستين اخطار مراجع روبرو ساخت و كار را تا آنجا پيچيده كرد كه حتي عذرخواهي مديركل ارشاد هم نتواند از بار انتقادات بكاهد، براي دولت همچنان دردسرساز است. اينك دوراهي «كوتاه آمدن از مواضع» و «ماندن بر سر مواضع»، سخت‌ترين گزينه‌هاي پيش‌ روي دولتمردان است. دولتي كه از ابتداي آغاز به كار خود همواره راه تعامل با مراجع قم را در پيش گرفته بود، اين روزها كه بيش از پيش نياز به تمركز دارد چگونه موضع خواهد گرفت؟ محمدباقر نوبخت در واكنش به اظهارنظرهاي اخير برخي آيات عظام در قم تاكيد مي‌كند: «دولت به‌شدت اعتراض دارد كه در اين ايام كه براي جمع‌بندي فعاليت‌ها نيازمند صرف انرژي است، مباحثي هر روز با عنواني ايجاد شود». سخنگوي دولت در ادامه به پيش‌بيني چند وقت گذشته خود نيز اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «همان‌طور كه قبلا نيز اعلام كرده بودم اين سريال‌ها تا انتخابات 96 ادامه خواهد داشت هرچند كه برخي مطالب از سر دلسوزي است». سخنگوي دولت در ادامه با بيان مواضع دولت اعلام مي‌كند: «هم به موسيقي اصيل ايراني معتقديم و بايد در جهت گسترش اين هنر اقدام كنيم و هم بايد بر اساس قوانين حركت كنيم». وي با بيان اينكه قطعا سخنگوي وزارت فرهنگ وارشاد جزييات اين مطالب را به رسانه‌ها تبيين خواهند كرد، افزود: «در بسياري از موارد اين مراسم مغايرتي با احكام شرعي ندارد و هنر مديريت اين است كه در كنار مجموعه‌اي از تضادها به گونه‌اي عمل كنيم كه بيشترين منفعت را براي ملت تامين كنيم». سخنگوي دولت همچنين در پاسخ به اينكه واكنش دولت نسبت به تهديد مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزير ارشاد درباره برگزاري كنسرت در قم چگونه خواهد بود، تاكيد دارد: «برگزاري كنسرت طبق چارچوب قانون صورت مي‌گيرد و هيچ فردي نمي‌تواند از اختيارات فراقانوني نسبت به لغو آن اقدام كند». سخنگوي دولت با تاكيد بر اينكه در خصوص قم و اظهارات آيات عظام موضع دولت مشخص است، ما براي روابط خوب با بيوت آيات عظام و علماء اعتبار و اهميت زياد و براي نظرات آنها احترام ويژه‌اي قائل هستيم و در عمل هم نشان خواهيم داد، عنوان مي‌كند: «مديران نيز بايد آگاهانه و هوشمندانه به اين عرصه وارد شوند و بايد معتدل عمل كنند ودر كنار پشتيباني از كنسرت‌ها بايد تلاش شود كه در چارچوب قانون باشد تا از سرمايه‌هاي كشور حمايت شود واين هنر مديريت است البته اين به معناي بي‌توجهي به نظرات آيات عظام نيست». وي با بيان اينكه مديريت عرصه‌اي دشوار است، مي‌گويد: «از مديران انتظار داريم با حساسيت تصميمات سنجيده بگيرند.»
بحث تشكيل ستاد انتخاباتي در دولت مطرح نيست
نوبخت در ادامه نشست خبري خود در واكنش به خبرهايي مبني بر فعاليت ستادهاي انتخاباتي رييس‌جمهور براي انتخابات 96 تصريح كرد: اين مساله تاييد نمي‌شود و اصلا بحث ستاد و تشكيل آن در دولت مطرح نيست. آقاي روحاني هم آنقدر درگير مسووليت‌هاي خود هستند كه الان به هيچ‌وجه درباره انتخابات واكنشي ندارند.
لايحه برنامه ششم به دولت بازنمي‌گردد
سخنگوي دولت با قدرداني از نمايندگان مجلس در همكاري با دولت طي چند ماه گذشته اظهار كرد: «نمايندگان طي يك ماه گذشته در دو زمينه با دولت همكاري بسيار خوبي داشتند. ماه گذشته براي اصلاح بودجه جاري ناگزير به تقديم لايحه‌اي به مجلس شديم و تحقيقا مجلس آنچه را مورد نظر دولت بود در اصلاح قانون بودجه 95 انجام داد. از طرفي دو روز پيش كميسيون تلفيق براي رسيدگي به لايحه برنامه ششم وارد بحث شد. وي افزود: بحث‌هايي مطرح بود كه آيا بايد همه بندها رسيدگي شود يا تنها احكامي را كه براي اجرا لازم داريم رسيدگي شود؟ كه كميسيون تلفيق به اين مسائل پاسخ داد. 27 نفر از اعضاي كميسيون تلفيق راي مثبت دادند و كليات برنامه ششم را تصويب كردند و از روز دوشنبه وارد جزييات شدند. خوشبختانه با مجلس خيلي خوب همكاري مي‌كنيم. لايحه به دولت بازنمي‌گردد و اين مساله با پختگي نمايندگان در حال حل شدن است.
4/0 درصد از اين مديران بيش از 20 ميليون دريافت كرده‌اند
وي در واكنش به صحبت‌هاي رييس سازمان بازرسي كل كشور درباره مديراني كه فيش‌هاي حقوقي‌شان بررسي شده است، گفت: پيش از اين مديراني كه فيش‌هاي حقوقي‌شان بررسي شده بود حدود 3 درصدشان كه تقريبا 30 نفر بودند، حقوق بيش از 20 ميليون دريافت كرده بودند و اين‌بار جامعه آماري گسترده و مشخص شد. 4/0 درصد از اين مديران بيش از 20 ميليون دريافت كرده‌اند البته اينكه كسي بيش از 20 ميليون دريافتي داشته به معناي آن نيست كه دزدي كرده يا خلاف قانون انجام داده باشد. نوبخت ادامه داد: تمام اين مساله در ديوان محاسبات مورد بررسي دقيق قرار گرفته و از ديوان اين انتظار را داريم كه هر موردي را خلاف قانون ديدند تحت پيگرد قرار دهند و دولت هم حمايتي از اين اشخاص نمي‌كند. الان سقف حقوق 10 ميليون است و هيچ‌كس نمي‌تواند بيشتر از اين سقف دريافتي داشته باشد. هر كسي در هر جايگاهي تخلفي انجام داد حتما مورد پيگرد قرار مي‌گيرد ضمن اينكه مجلس طرحي را آماده كرده تا در صورت تصويب، جايگزين مصوبه شوراي حقوق و دستمزد در اين زمينه شود.
پرداخت صدهزار توماني يارانه‌ها منطق اقتصادي و اجتماعي ندارد
سخنگوي دولت در پاسخ به اينكه برخي از چهره‌هاي سياسي مساله افزايش يارانه‌ها را مطرح كرده‌اند و اين موضوعات چه هزينه‌هاي را براي دولت خواهد داشت، گفت: «اگر از اعداد و ارقام پرداختي يارانه‌ها مطلع باشيم و بدانيم كه اهداف اجراي هدفمندي يارانه‌ها چه بوده است آن وقت مي‌توان داوري كرد كه امكان افزايش يارانه‌ها وجود دارد يا خير»؟ رييس سازمان برنامه و بودجه افزود: قانونگذار مشخص كرده كه از درآمد حاصل از افزايش حامل‌هاي انرژي 50 درصد به عنوان پرداخت يارانه به خانوار، 30 درصد به توليد و 20 درصد به دولت براي هزينه‌هاي جاري و عمراني تعلق گيرد. آنچه در شرايط چند سال گذشته اتفاق افتاد دولت براساس آنچه از افزايش حامل‌هاي انرژي به دست آورد حدود 10 الي 12 هزار ميليارد تومان نيز سالانه از خزانه كشور برداشت تا به عنوان يارانه به خانوار پرداخت كند در غير اين‌صورت بايد 45 هزار تومان مبلغ يارانه پرداختي يا تعداد خانوارها كاهش مي‌يافت. وي افزود: در طول اين چند سال هر آنچه حامل‌هاي انرژي افزايش يافت به اضافه 60 الي 70 هزار ميليارد تومان برداشت از خزانه كشور به مردم به عنوان يارانه پرداخت شد. بنابراين اگر بخواهيم اين عدد را اضافه كنيم از كجا بايد درآمد بياوريم؟ آيا مي‌توانيم افزايش دهيم؟ اگر قرار است چنين موضوعاتي بيان شود چرا 100 هزار تومان و چرا 200 هزار تومان نباشد. سخنگوي دولت ادامه داد: با اين شرايط براي افزايش يارانه‌ها يا بايد حامل‌هاي انرژي را افزايش دهيم يا از خزانه برداشت كنيم. نوبخت همچنين خاطرنشان كرد: البته راه‌حل ديگري نيز هست همان‌طور كه ارز از هزار تومان به سه هزار تومان رسيد چه ميزان پول به دست آمد حال اگر قيمت ارز را 12 هزار تومان كنيم چه مي‌شود؟ اينها راه‌حل‌هاي تامين پول است ولي بايد به مردم بگوييم از كجا مي‌خواهيم آن را تامين كنيم. وي افزود: اينكه يك‌دفعه به مردم گفته شود كه 100 هزار تومان پرداخت مي‌كنيم اين حرف‌ها منطق اجتماعي و اقتصادي ندارد.
براي خيلي از مسائل بايد هزينه داد
نوبخت در واكنش به سوالي درباره برخورد با رسانه‌هايي كه موضوع فيش‌هاي حقوقي را مطرح كردند و رسانه‌هايي كه به املاك نجومي اشاره كردند، بيان كرد: از همه دستگاه‌ها در همه قوا انتظار داريم عدالت را رعايت كنند چرا كه اجراي عدالت سرمايه اجتماعي يعني اعتماد مردم را بالا مي‌برد. توصيه ما همان توصيه رييس‌جمهور است كه حقايق بازگو شود و اميدواريم برخوردهاي دوگانه صورت نگيرد. هر چند براي خيلي از مسائل بايد هزينه داد. وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه تصميم دولت براي حذف كارت سوخت چيست؟ يادآور شد: اين موضوع در اصلاح بودجه 95 صورت گرفت و وقتي از طرف مجلس و شوراي نگهبان تاييد شد رييس‌جمهور آن را ابلاغ كرد و بايد بررسي كنيم كه شركت پالايش پخش آيا آن را ابلاغ كرده يا خير چون قانون است و بايد اجرايي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون