• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3642 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۴ مهر

سخنگوي جبهه پيروان خط امام در پاسخ به «اعتماد»:

برند اصولگرايي، وحي منزل نيست

گروه احزاب


روز گذشته سيدكمال‌الدين سجادي، سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري و عضو كميته انتخاباتي اين جبهه در نشست خبري با احزاب رسانه از سازوكار انتخاباتي تشكل متبوعش در دو انتخابات آتي خبر داد. او در اين نشست خبري از ديدار اعضاي شوراي مركزي جبهه پيروان با آيت‌الله موحدي كرماني تا حركت زير چتر جامعه روحانيت مبارز و سازوكار انتخابات شوراي شهر و تعيين شاخصه‌ها براي كانديداتوري افراد در اين انتخابات سخن گفت. وي راهبرد جبهه پيروان خط امام و رهبري را براي انتخابات 96 اين‌گونه تشريح كرد: «پيشنهاد مشخص جبهه پيروان خط امام و رهبري اين است كه احزاب و تشكل‌هاي سياسي اصولگرا با محوريت جامعه روحانيت مبارز براي انتخابات 96 ساختار واحدي تشكيل دهند و اين ساختار بايد به گونه‌اي باشد كه اغلب اصولگرايان را در بر بگيرد تا در انتخابات‌ شوراي شهر و انتخابات‌ رياست‌جمهوري دوازدهم صداي واحدي از سوي اصولگرايان شنيده شود.» او ضمن اشاره به تشكيل كميته انتخاباتي براي پيگيري سازوكار انتخابات توسط جبهه پيروان از انتخاب اسد‌الله بادامچيان به عنوان رياست اين كميته و آقايان كوهكن، نيكفر، بيگلر و سجادي و خانم رحيمي به عنوان اعضاي كميته خبرداد. سجادي همچنين از دريافت پالس مثبت يا منفي از جبهه پايداري براي قرار‌گيري در وحدت اصولگرايان ابراز بي‌اطلاعي كرده اما معتقد است كه مواضع جبهه پايداري ديگر مانند گذشته نيست و دچار تحول شده است. او همچنين در پاسخ به خبرنگار «اعتماد» درباره تغيير برند اصولگرايي در انتخابات 96 بيان كرد كه برخي ترم‌هاي سياسي در زمان‌هاي خاص كاركرد بيشتري خواهند داشت و به اين ترتيب معتقد است كه عنوان انقلابي و غيرانقلابي براي اصولگرايان كاركرد مثبت‌تري خواهد داشت. دبيركل جامعه اسلامي كارمندان در پاسخ به نخستين پرسش درباره سازوكار ورود اصولگرايان به انتخابات با محوريت روحانيت به انتخابات 96، اظهار كرد: «ما از مدت‌ها قبل به اين نتيجه رسيديم كه جامعه روحانيت مي‌تواند به عنوان گروه مرجع، محور باشد و از همه دبيران كل و فعالان حقيقي و حقوقي اصولگرا دعوت كند تا يك تقسيم كار صورت گيرد. شرط اساسي محوريت روحانيت است.» سجادي با بيان اينكه «در سخنان آيت‌الله موحدي‌كرماني دبيركل جامعه روحانيت و سخنگوي اين تشكل محوريت جامعه مشخص است، گفت: اين طراحي تاييد شده است و از همه تشكل‌ها و احزاب خواسته شده كه اسامي خود را براي انتخابات شوراها ارايه كنند؛ براساس شاخص‌ها و ويژگي‌ها، اين اسامي غربال مي‌شود. جبهه پيروان قرار است كه شاخص‌هايي را براي انتخابات شوراها تعيين كند.»
در انتخابات شوراها نبايد به سراغ گزينه‌هاي صرفا مشهور رفت
وي به چند مورد از اين ويژگي‌ها اشاره مي‌كند: «يكي از اين شاخص‌ها، كارآمدي است و صرفا نبايد افراد مشهور باشند، بلكه بايد كساني باشند كه به مديريت شهري، عمران و آبادي شهر و اينكه از لحاظ مديريت شهري تجربه داشته باشند، ويژگي دوم راي‌آوري افراد است كه بايد مدنظر قرار گيرد. ممكن است فردي اصلح باشد اما راي آور نباشد. چنين افرادي مدنظر ما نيستند.» سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري افزود: «ما از تشكل‌هاي زيرمجموعه جبهه پيروان خط امام و رهبري خواستيم تا اسامي‌شان را بدهند كه در نهايت با يك فهرست و يك صدا وارد انتخابات شوراي شهر شويم.» سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري با بيان اينكه «ما تهران و 5 كلانشهر شامل مشهد، اصفهان، تبريز، شيراز و اهواز را براي انتخابات شوراها مدنظر قرار داده‌ايم و براي آنها نامزد تعيين مي‌كنيم»، اظهاركرد: «ساير استان‌ها و شهرستان‌ها سازوكار ديگري دارد كه براساس آن عمل مي‌شود. برخي از چهره‌ها مثل آقاي چمران را براي انتخابات شوراي شهر حتما در نظر داريم.»
نهايتا ستاد انتخاباتي موتلفه با جبهه پيروان هماهنگ خواهد بود
وي در پاسخ به سوال «اعتماد» مبني بر اينكه با وجود اينكه موتلفه جزو جبهه پيروان است چرا ستاد انتخاباتي جداگانه تشكيل داده گفت: «يكي از احزاب بسيار فعال در جبهه پيروان حزب موتلفه است. مسوولان حزب از جمله جناب آقاي حبيبي در اين زمينه توضيح داد. ممكن است اين حزب كانديداهايي را معرفي كرده يا حمايت كند. به هر حال احزاب بايد در انتخابات حضور داشته باشند و كانديدا معرفي كنند. ليكن در نهايت حزب موتلفه با جبهه پيروان خط امام و رهبري هماهنگ خواهند بود.» وي افزود: «آنها اين مساله را در ادوار انتخاباتي پيشين ثابت كرده‌اند. در انتخابات رياست‌جمهوري گذشته آقاي آل‌اسحاق، كانديداي حزب موتلفه بود اما نهايتا كناره‌گيري كرد. اگر جامعه روحانيت و جبهه پيروان نامزدي غيرنامزد موتلفه را بپذيرند موتلفه تمكين خواهد كرد.»
گزينه‌هاي رياست‌جمهوري اصولگرايان بيش از 30 نفر است
سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري در پاسخ به سوالي درباره مطرح شدن نام علي‌اكبر صالحي براي كانديدا شدن در انتخابات رياست‌جمهوري و اينكه آيا اصولگرايان اين موضوع را بررسي مي‌كنند، گفت: «كساني كه در اردوگاه اصولگرايي ظرفيت اين را دارند كه كانديداي رياست‌جمهوري شوند، كم نيستند كه شايد بيش از 30 نفر باشند و كساني كه نام آنها در رسانه‌ها مطرح مي‌شود، ممكن است جزو اين 30 نفر باشند اما الان نمي‌توان اسمي را نام برد.» سجادي تاكيد كرد: «تاكنون جبهه پيروان در مورد هيچ يك از كانديداهاي احتمالي انتخابات رياست‌جمهوري موضعي چه منفي و چه مثبت اتخاذ نكرده و در حال بررسي نام‌هاي مطرح شده هستيم.» وي اضافه كرد: «اصولگرايان بايد با محوريت روحانيت به انسجام برسند، اصولگرايان بايد از انتخابات 92 درس بگيرند و اگر درس نگيريم دوباره اتفاقات 92 تكرار مي‌شود. اگر اصولگرايان حول محوريت روحانيت به انسجام نرسند نتيجه همان نتيجه انتخابات 92 خواهد بود. اصلا درست نبود كه در سال 92 چهار، پنج اصولگرا نامزد انتخابات شوند. اميدهاي زيادي نيز در اين زمينه وجود دارد و رسيدن به انسجام دور نيست و بنده نيز به آن خوشبين هستم.»
مواضع جبهه پايداري نسبت به گذشته دچار تحول شده است
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا براي انسجام از جبهه پايداري و يكتا پالس‌هاي مثبت گرفته‌ايد اظهار كرد: «بله. البته مشخصا جبهه پايداري را نمي‌دانم اما مواضع جبهه پايداري نيز ديگر مانند گذشته نيست و دچار تحولاتي شده است. آنها اين‌بار لازم مي‌بينند كه هماهنگي‌هايي با ديگر طيف‌هاي اصولگرايي داشته باشند.» سجادي در بخش ديگري از سخنانش به سخنان مقام معظم رهبري درباره كناره‌گيري احمدي‌نژاد اشاره كرده و گفت: «مقام معظم رهبري با توجه به اشرافيت ژرف و عميقي كه نسبت به مسائل سياسي كشور دارند، احساس كردند كه يك دوقطبي در انتخابات شكل مي‌گيرد. دو قطبي شدن و ديو و دلبر شدن انتخابات به نفع جامعه و انتخابات و كشور نيست. انتخابات بايد آزاد و مطلوب باشد. دو قطبي شدن، انتخابات را خدشه‌دار مي‌كند. از همين الان از علايم مشخص بود كه اگر احمدي‌نژاد مي‌آمد جامعه دوقطبي مي‌شد.»
ورود احمدي‌نژاد به انتخابات به نفع اصولگرايان و خودش نبود
سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري با بيان اينكه مطالب عنوان شده از سوي مقام معظم رهبري خيرخواهانه بوده است، افزود: «خوشبختانه رييس دولت‌هاي نهم و دهم با نامه‌اي كه به مقام معظم رهبري نوشتند، از سخنان ايشان تبعيت كردند كه هم به نفع خودش و هم آينده سياسي او است.» سجادي با بيان اينكه كاش برخي‌ها اين شيوه را در پيش مي‌گرفتند، گفت: «اگر اين اتفاق رخ مي‌داد ديگر فتنه‌اي نداشتيم و اگر لجبازي برخي نبود، خسارت عجيبي كه به كشور در سال 88 وارد شد را نيز نمي‌داشتيم.» وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا جريان احمدي‌نژاد تا سال 96 از هرگونه فعاليت سياسي منع شده است يا خير، گفت: «اين تحليل برخي افراد است. نيروهاي سياسي طبق حق شهروندي خود مي‌توانند فعاليت سياسي داشته باشند.» سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري ادامه داد: «ورود احمدي‌نژاد به انتخابات 96 به صلاح كشور، انتخابات، اصولگرايان و خودش نبود.» وي افزود: «يكي از مواردي كه به عنوان نفع احمدي‌نژاد از كناره‌گيري در انتخابات مي‌توان نام برد اين است كه اصولگرايان اظهار خوشحالي مي‌كنند كه از سخنان رهبري تبعيت كرده است. اگر از سخنان رهبري تبعيت نمي‌كرد تبعات زيادي براي خودش و جامعه داشت.»
برند انقلابي و غيرانقلابي كاركرد بيشتري دارد
سجادي در پاسخ به سوال «اعتماد» مبني بر اينكه آيا زمزمه تغيير نام اصولگرايي به انقلابي به معناي سوخته شدن اين برند براي اصولگرايان است، گفت: «لغت‌ها، اصطلاحات و ترم‌هايي كه در عالم سياست وجود دارد وحي منزل نيست. برخي مواقع مي‌طلبد كه اسامي به كار گرفته شود و اين اسامي جديد كاركرد بهتري خواهند داشت. اصولگرايي برخاسته از گفتمان انقلاب اسلامي است.» وي افزود: «اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس شوراي اسلامي ليستي را با عنوان اميد ارايه و اصطلاح جديدي را درست كردند. به هر حال براي تغيير نام اصولگرايي هنوز بحثي نشده است.» وي در پاسخ به سوال «اعتماد» مبني بر اينكه آيا عنوان انقلابي و غيرانقلابي در اين انتخابات كاركرد بهتري براي اصولگرايان خواهد داشت گفت: «برخي لغت‌ها در زمان‌هايي كارآمدي بيشتري دارند. بزرگان ما از لغت انقلابي استفاده كرده‌اند.»
تقسيم كار جديد در جامعه روحانيت به وجود آمده
سجادي در پاسخ به سوالي درباره برخي ادعاها پيرامون اختلاف در جامعتين، اظهار كرد: «ممكن است برخي شخصيت‌ها تحليل خودشان را ارايه دهند، اما مديريت آن مجموعه قبول نداشته باشد، ملاك ما در مورد جامعه روحانيت، فرمايشات آيت‌الله موحدي‌كرماني است كه مواضع شفاف و روشني دارد.» وي افزود: «ساختار جامعه روحانيت، حزبي است و شفافيت‌هاي انجام شده و تقسيم كار جديدي در روحانيت مبارز به وجود آمده، باعث مي‌شود كه اختلافي پيش نيايد. جامعه مدرسين نيز هرجا صلاح بداند، ورود مي‌كند و هرجا صلاح نداند، وارد نمي‌شود و اين به تصميم اعضاي شوراي مركزي جامعه مدرسين و آيت‌الله يزدي بستگي دارد.» سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري درباره مطرح شدن برخي افراد براي انتخابات رياست‌جمهوري، گفت: «هنوز تصميمي براي حمايت از شخصي در انتخابات رياست‌جمهوري در اين جبهه گرفته نشده است.»
هيچ گروه تندرويي را تاييد نمي‌كنيم
سجادي در پاسخ به پرسشي درباره برنامه اصولگرايان براي همگامي با تشكل‌هاي تندرو، اظهار كرد: «ما تندروي را هيچگاه تاييد نمي‌كنيم و تعريف صحيح اصولگرايي سنخيتي با تندروي ندارد، ما تابع امام و رهبري بوده و آنها نيز هيچگاه تندرو نبوده‌اند.» وي خاطرنشان كرد: «جبهه پيروان قبل از آنكه كلمه اعتدال مد شود، طرفدار اعتدال بوده است و اين را در گفته‌هاي مرحوم عسگراولادي و آقاي باهنر نيز مي‌توان جست‌وجو كرد. گفتمان انقلاب اسلامي شاخص‌هايي دارد كه ما براساس آن عمل مي‌كنيم و هيچ گروه تندرويي را تاييد نمي كنيم. مشي جبهه پيروان و جامعه روحانيت نيزهمين است و وجه اعتدالي مواضع ما همواره پررنگ بوده و هست. اگر گروه‌هايي در بين اصولگرايان تندرو هستند بايد خودشان پاسخگو باشند كه چرا تندروي مي‌كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون