• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3645 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۸ مهر

دفاعيه رييس‌جمهور از وزير خارجه

ظريف حرف‌هاي نيشدار را تحمل مي‌كند

گروه سياسي| با حضور در جمع ايرانيان، حرف دل خود را مي‌زند؛ حرف‌هايي كه البته تا به امروز براي بيان آن از فعل جمع استفاده مي‌كرد و به تعريف و تمجيد كل تيم هسته‌اي ايران مي‌پرداخت، اين‌بار تنها به شخص فرمانده اختصاص مي‌يابد. محمدجواد ظريف كه در برابر همه ناملايمت‌هايي كه بر او روا مي‌شد مقاومت مي‌كرد تا بتواند آنچه را آغاز كرده به سرانجام برساند، همچنان در تيررس منتقدان است؛ منتقداني كه نه تنها با خلف وعده‌ طرف‌هاي مذاكره‌كننده در اجراي برجام تيغ انتقادات خود را تيز مي‌كنند، بلكه با هر تحركي كه به مذاق‌شان خوش ننشيند، بساط پرسش و پاسخ به راه مي‌اندازند، در جملات حسن روحاني به وضوح، مورد خطاب قرار مي‌گيرند. با گذشت يك هفته از حضور وزير امور خارجه ايران در مجلس كه حواشي آن بر متن غلبه داشت، محمدجواد ظريف به همراه رييس‌جمهوري ايران مسافر جنوب شرق آسيا مي‌شود. فرصتي كه در جمع ايرانيان مقيم مالزي به عنوان دومين ميزبان سفر پنج‌ روزه هيات ايراني فراهم مي‌آيد تا حسن روحاني در تمجيد از وزير خود اخلاق و رفتار را مهم‌تر از علم بداند و در برشمردن وظايف دولتمردان يازدهم بگويد: «نخستين وظيفه ما توهم زدايي بدخواهان نسبت به ايران، حكومت اسلامي و فرهنگ و جامعه ايران است. دشمنان توهماتي نسبت به جامعه ايران، مثل ايران‌هراسي مي‌سازند كه هرگز با واقعيات نمي‌خواند». رييس‌جمهوري در ادامه اظهارات خود و با تاكيد بر اينكه بايد با منطق و اخلاق اسلامي و ايراني توهمات را از بين ببريم، به پرونده هسته‌اي ايران اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «در زمينه هسته‌اي كه ظريف بار مسووليت سنگين ملي را به دوش كشيدند يكي از كارهاي اصلي ما توهم‌زدايي بود.» اما تعريف از ظريف تنها به زحمت بر دوش كشيدن بار مسووليت سنگين ملي ختم نمي‌شود. شايد روحاني به خوبي هفته گذشته و آنچه بر وزير سختكوش كابينه در پارلمان ايران رفته را به ياد دارد كه به برخوردهاي انجام شده در اين زمينه اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «دكتر ظريف الان هم گاهي حرف‌هاي نيشدار را تحمل مي‌كنند. وقتي خدا مي‌خواهد اجر و مزد بدهد همين است. گاهي نيش‌ها در اين دنيا به نوش‌ها در آن دنيا تبديل مي‌شود و البته مردم قدردان زحمات خادمان خود هستند.»
همه بايد با اخلاق و رفتارمان از آبروي ايران حراست كنيم
رييس‌جمهوري روز شنبه و در ديدار جمعي از ايرانيان مقيم مالزي در كوالالامپور عشق به وطن را براي پيشرفت و تعالي ايران مهم دانست و گفت: در دل همه شما و ما عشق به وطن موج مي‌زند. مهم است كه چگونه و از چه طريقي عزت كشور و منافع ملي را پاس بداريم و به وظيفه خود عمل كنيم. در اين راه البته مسوولان هم بايد در برابر ايرانيان خارج از كشور و توان بالاي آنها براي كمك به منافع ملي احساس مسووليت كنند. به گزارش ايسنا، رييس‌جمهوري، ايرانيان خارج از كشور را سرمايه ملي و عامل پيوند منافع ملت ايران و نيز كشوري كه در آن زندگي مي‌كنند دانست و افزود: همه بايد با اخلاق و رفتارمان از آبروي ايران و منافع مردم حراست كنيم كه اين يك وظيفه بزرگ است. رييس‌جمهوري خاطرنشان كرد: مدام مي‌گفتند ايران در حال ساخت بمب هسته‌اي است. حال مشخص شده كه همه اين حرف‌ها ايران هراسي و توهم زايي بود. روحاني گفت: البته بعضي شعارهاي پشت بلندگوها هم اين توهم را بيشتر مي‌كرد. عده‌اي براي خاموش كردن آتش، آب و بنزين را اشتباه گرفتند. رييس‌جمهوري گفت: كار ما اين بود كه توهمات و تصورات نابجا را بزداييم. يكي از اين توهمات هم اين است كه مي‌گويند ايران مي‌خواهد همه مسلمانان را شيعه كند. البته ما افتخار مي‌كنيم كه شيعه هستيم و استدلال هم مي‌كنيم، اما تشيع خود راه روشني است و نيازي به تحميل آن به ديگران نداريم.
به دنبال زدودن برخي توهمات هستيم
روحاني، نياز امروز دنياي اسلام را وحدت، اخلاق اسلامي، پيروي از سيره پيامبر و درك آيات قرآن كريم عنوان كرد و گفت: در اين سفر دنبال زدودن برخي توهمات بوديم كه اين رسالت بر دوش شما هم هست. رييس‌جمهوري خطاب به ايرانيان مقيم مالزي افزود: رسالت ديگر شما اين است كه شرايط را براي توسعه روابط كشور آماده كنيد. بايد ظرفيت‌هاي ايران را به مالزي و ظرفيت‌هاي مالزي را به مردم ايران معرفي كنيد. روحاني نسبت به آينده روابط ايران و مالزي ابراز اميدواري كرد و گفت: طي ماه‌هاي آينده كميسيون مشترك دو كشور تشكيل خواهد شد. روحاني به فضاي مثبت پس از برجام و آغاز اجراي قراردادهاي خارجي اشاره كرد و گفت: توافق‌هاي بانكي ايران و مالزي نيز اجرايي مي‌شود و ان‌شاءالله بخش‌هاي مختلف كشور بتوانند از اين فضا استفاده كنند.
خشونت، افراطي‌گري و عدم خودباوري آينده جهان اسلام را تهديد مي‌كند
رييس‌جمهوري همچنين در ديدار نخبگان علمي، فرهنگي و رسانه‌‌اي مالزي، با فراخواندن همه مسلمانان به وحدت و تلاش براي ارتقاي جايگاه و قدرت جهان اسلام، تصريح كرد: براي نجات دنياي اسلام راهي جز اعتدال و مبارزه با خشونت نمي‌بينم و هر فردي كه شكافي در دنياي اسلام ايجاد كند، در خط اسلام نيست. حسن روحاني در اين نشست كه صبح روز شنبه در كوالالامپور برگزار شد، گفت: دنياي اسلام نيازمند وحدت، امنيت و توسعه است و خشونت و افراطي‌گري و ياس و عدم خودباوري آينده جهان اسلام را تهديد مي‌كند. روحاني با تبيين چهار اصل سياست منطقه‌اي ايران گفت: مبارزه ميداني با تروريسم تكفيري، كمك موثر به صلح، آتش‌بس و كمك‌رساني انسان‌دوستانه به مردم، عدم تجزيه كشورها و تغيير مرزهاي جغرافيايي و تكيه بر صندوق‌هاي راي و حاكميت مردم بر امور كشورهاي‌شان از اصول سياست منطقه‌اي ما است. رييس‌جمهوري اظهارداشت: ما معتقديم تروريسم امروز يك معضل در منطقه ما است و بايد با تروريست‌هاي تكفيري در كل منطقه مبارزه شود و نبايد اجازه دهيم اين راه غلط و كشتار و آدمكشي در منطقه ما ادامه يابد و بايد جلوي اين فاجعه را بگيريم.
اگر به سوريه كمك نمي‌كرديم امروز شاهد دولت داعش بوديم
روحاني درباره ضرورت تلاش براي صلح و آتش‌بس گفت: بايد در يمن و سوريه آتش‌بس برقرار شود و كمك‌هاي انسان‌دوستانه سريعا در اختيار مردم آن كشورها قرار گيرد. در منطقه نبايد مرزهاي جغرافيايي تغيير كند، تجزيه كشورها غلط و خطرناك است و مي‌تواند مشكلات را چند برابر كند و جنگ‌هاي منطقه‌اي را دامن بزند. بايد حاكميت ملي كشورها محترم شمرده شود. نبايد براي مردم منطقه از بيرون حكومت تعيين شود و هر فردي كه با راي مردم به قدرت مي‌رسد، بايد مورد احترام همگان باشد. رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه اگر به دولت‌هاي عراق و سوريه كمك نمي‌كرديم چه بسا امروز شاهد گروهي به نام داعش نبوديم بلكه دو دولت بزرگ داعشي در عراق و سوريه شكل مي‌گرفتند، گفت: در چنين وضعيتي، در منطقه و حتي در سطح بين‌الملل با جنگ بي‌پاياني مواجه مي‌شديم.
گفتمان توسعه به جاي گفتمان تخريب
حسن روحاني با تاكيد بر اينكه به جاي گفتمان تخريب و يأس بايد گفتمان وحدت و توسعه در دنياي اسلام گسترش يابد، گفت: راهي جز اين نداريم كه از همه توان‌مان براي تغيير گفتمان در ميان نسل جوان دنياي اسلام استفاده كنيم. به جاي گفتمان تخريب، خشونت يا يأس، بايد گفتمان توسعه، پيشرفت و گفتماني جايگزين شود كه حاصل آن، وحدت و يكپارچگي دنياي اسلام و جهان در حال توسعه در برابر قدرت‌هاي بزرگ باشد. رييس‌جمهوري با ابراز خرسندي از اينكه همچنان بخش مهمي از دنياي اسلام، پيرو اسلام اعتدالي و فرهنگ ميانه‌روي است، اظهار داشت: امروز اسلام رحمت، امت وسط و دين همزيستي مسالمت‌آميز در افكار عمومي بخش بزرگي از دنياي اسلام از جمله مالزي و ايران حاكم است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون