• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3645 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۸ مهر

فراكسيون اميد: شايد موضع‌مان در مورد استيضاح را تغيير ‌دهيم

گره‌هاي كور جديد در كلاف سردرگم استيضاح فاني

22 نفر كه شامل همه طيف‌هاي مجلس هستند خواهان امضاي استيضاح شده‌اند

زينب صفري


كلاف استيضاح فاني، وزير آموزش و پرورش مدام پيچيده‌تر مي‌شود. در حالي كه اعلام وصول اين استيضاح در هيات رييسه به درخواست استيضاح‌كنندگان متوقف شده است گاه خبرهايي از امتيازگيري‌هاي پشت‌پرده نمايندگان استيضاح‌كننده يا تشكيل كميته ميانجي‌گري به گوش مي‌رسد و گاه خبرهايي از اضافه شدن 22 امضاي جديد به استيضاح‌كنندگان قبلي. اين آخرين خبري بود كه احسان قاضي‌زاده هاشمي، نماينده فريمان و عضو كميته ميانجي‌گري استيضاح‌كنندگان و هيات رييسه آن را اعلام كرده است. كميته ميانجي‌گري از هفته قبل و به خواست هيات رييسه مجلس تشكيل شده تا موضوع استيضاح را جمع‌بندي و دنبال كند. علاوه بر قاضي‌زاده، رنجبرزاده و دو نفر از وزارت آموزش و پرورش هم عضو اين كميته هستند. اين كميته قرار است گزارشي از خواسته‌هاي استيضاح‌كنندگان و ميزان رضايتمندي آنها از پاسخ‌هاي وزارت آموزش و پرورش به هيات رييسه ارايه كند. آن‌طور كه قاضي‌زاده هاشمي به «اعتماد» گفته است بعد از تعطيلات تاسوعا و عاشورا گزارش اين كميته به دست هيات رييسه مجلس خواهد رسيد. قاضي‌زاده كه توضيح داد از يك هفته گذشته نمايندگان استيضاح‌كننده و همين‌طور برخي مجامع استاني با مسوولان وزارت آموزش و پرورش ديدارهايي داشته‌اند، اين را هم گفت كه اگر بر اساس اين ديدار‌ها نتيجه نهايي گزارش كميته ميانجي‌گري به هيات رييسه عدم رضايتمندي و انجام استيضاح باشد و تعداد امضاها هم همچنان بيش از 10 امضا باشد قطعا استيضاح در هيات رييسه اعلام وصول خواهد شد. به گفته قاضي‌زاده اين كميته تاكنون پنج جلسه با استيضاح‌كنندگان داشته اما برخلاف نام آن قرار نيست به نمايندگان توصيه‌اي درباره پس گرفتن يا نگرفتن امضاي خود از طرح استيضاح داشته باشد، بلكه وظيفه آن صرفا تدوين گزارش از روند مذاكرات استيضاح‌كنندگان و وزارت آموزش و پرورش به هيات رييسه است تا هيات رييسه بر اساس آن درباره اعلام وصول استيضاح تصميم بگيرد. اما اين وقفه غيرعادي در روند اعلام وصول استيضاح وزير آموزش و پرورش در حالي رخ داده است كه خبرهايي از زد و بندهاي پشت‌پرده و امتيازگيري استيضاح‌كنندگان از وزيرآموزش و پرورش منتشر مي‌شود؛ موضوعي كه بيش از همه با واكنش فراكسيون اميد و برخي نمايندگان آن از جمله محمود صادقي مواجه بوده است.
فراكسيون اميد با فاني چه خواهد كرد؟
فراكسيون اميد همان آغاز ماجراي استيضاح فاني رسما اعلام كرد كه بنا بر مصالح ملي قرار نيست از اين استيضاح حمايت كند و بنابراين از آن دسته از اعضاي خودش كه استيضاح را امضا كرده بودند خواست تا امضاي خودشان را پس بگيرند. امري كه اتفاق افتاد تا به تدريج تعداد امضاهاي اين استيضاح از حدود 60 امضا به 35 امضا كاهش يابد. اما در همان جلسه‌اي كه طرح استيضاح تقديم هيات رييسه مجلس شد محمد علي وكيلي نماينده تهران و عضو فراكسيون اميد در مورد موضع اين فراكسيون درباره استيضاح گفت كه با اتفاقات جديدي كه حول اين استيضاح افتاده است فراكسيون اميد دوباره درباره آن تصميم‌گيري خواهد كرد. اما حالا موضع اين فراكسيون در قبال استيضاح چيست؟ و آيا در ميان 22 نماينده جديد خواستار استيضاح نام نمايندگان فراكسيون اميد هم وجود دارد؟ اين سوالي است كه بهرام پارسايي سخنگوي فراكسيون اميد در گفت‌وگو با «اعتماد» به آن پاسخ داده است. او اگرچه از اينكه امضا‌كنندگان جديد چه كساني هستند اظهار بي‌اطلاعي كرده است اما مي‌گويد فراكسيون اميد نسبت به طول كشيدن اين موضوع حساس است. به هر حال اگر استيضاح‌كنندگان قايل به استيضاح هستند كه بايد طبق روال قانوني آن در همان فرصت قانوني هيات رييسه استيضاح را اعلام وصول كند و مراحل آن پيش برود. اما اگر استيضاح‌كنندگان به دنبال منافع خودشان پشت پرده باشند قطعا فراكسيون اميد هم در موضع خود در قبال استيضاح تجديد نظر خواهد كرد. پارسايي گفت اگر روند استيضاح عادي باشد فراكسيون اميد بر مواضع قبلي خود كه بر اساس منافع ملي اتخاذ كرده بود خواهد ماند اما حالا كه خبرهاي ديگري از اهداف استيضاح‌كنندگان و اقدامات وزارت آموزش و پرورش به گوش مي‌رسد فراكسيون هم مجدد در اين باره تصميم خواهد گرفت.  اگر چه دو هفته قبل محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت و معاون رييس‌جمهوربا حضور در واكنش به نگراني‌هاي اعضاي فراكسيون اميد مسائل پشت پرده برخي استيضاح‌كنندگان و وزير آموزش و پرورش گفته بود تا تعيين تكليف استيضاح جلوي هر جابه‌جايي و تغييري در مديران اين وزارتخانه را خواهد گرفت. اما با اين حال در چند روز گذشته تصاويري از توديع و معارفه برخي از مديران استاني وزارت آموزش و پرورش منتشر شد كه از قضا نمايندگان استيضاح‌كننده هم در آن حضور داشتند. بهرام پارسايي هم در واكنش به اين موضوع گفت: اين جابه‌جايي‌ها اگر درست باشد نه در شأن مجلس و نه در شأن دولت است. ما اميدواريم كه اين خبرها دروغ باشد. اما در صورت صحيح بودن آن شرايط مناسبي در انتظار وزير آموزش و پرورش نخواهد بود. همه اعضاي فراكسيون اميد امضاهاي‌شان را پس گرفتند آن هم بر اساس منافع ملي. اما اگر ببينند روند استيضاح در مسير لابي‌گيري قرار گرفته نمايندگان فراكسيون اميد هم بي‌تفاوت نخواهند بود. با اين حال اميدواريم اين خبرها صحت نداشته باشد.
تحقيق و تفحص از صندوق فرهنگيان
ماجراي استيضاح فاني در حالي ادامه دارد كه حاشيه‌هاي صندوق ذخيره فرهنگيان كه يكي از محورهاي استيضاح بود كم كم بر متن غلبه مي‌كند. گذشته از خبرهاي دستگيري برخي چهره‌هاي مرتبط با اين صندوق حالا تحقيق و تفحص نمايندگان از آن هم جدي شده است. در همين راستا جبار كوچكي‌نژاد، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات در گفت‌وگو با فارس از بررسي تقاضاي تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان در هفته آينده در صحن علني خبر داده است. كوچكي‌نژاد بر همين اساس يادآور شد: حدود 10 نفر از نمايندگان مجلس تقاضاي تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان را امضا كردند كه مي‌توان به آقايان محمدمهدي زاهدي نماينده كرمان و رييس كميسيون آموزش و تحقيقات، قاسم احمدي‌لاشكي نماينده نوشهر، سيدمحمدباقر عبادي نماينده بيرجند، سيدجواد ساداتي‌نژاد نماينده كاشان، علي ادياني نماينده قائم‌شهر و ذبيح نيكفر نماينده لاهيجان اشاره كرد. علاوه بر اين محمدمهدي زاهدي، رييس كميسيون آموزش هم با تاكيد بر اينكه در صندوق ذخيره فرهنگيان تخلف رخ داده است، گفت: هدف متقاضيان تحقيق و تفحص از صندوق، تعيين بازه زماني خاص و ربط دادن فساد مالي به دولت فعلي نيست. وي به نقص اساسنامه صندوق ذخيره فرهنگيان كه راه را براي چنين تخلفاتي در آن باز مي‌كند‌، اشاره كرد و اظهار داشت: بازنگري در اساسنامه اين صندوق براي ممانعت از رخ دادن فساد مالي در آن ضرورت دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون