• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3645 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۸ مهر

جواد لاريجاني: با واقع‌بيني مي‌توانيم تعداد اعدام‌ها را كم كنيم

گروه سياسي| «او استادو» محمدجواد لاريجاني را از چهر‌ه‌هاي مهم اصلاحات قضايي در ايران معرفي مي‌كند. روزنامه‌ پرتيراژ برزيلي كه ميزبان دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه در شهر برازيليا بود، در تمجيد از او به راهكارهاي ارايه شده از سوي او براي كاهش آمار اعدام در ايران اشاره مي‌كند و از هفت ماهي مي‌گويد كه معاون بين‌الملل رييس‌قوه قضاييه براي رسيدن به اين امر اعلام مي‌كند. محمد جواد لاريجاني كه براي گفت‌وگو در مورد روابط دو جانبه با دولت برزيل به برازيليا سفر كرده است در آخرين روز از اقامت خود در اين شهر، در مصاحبه با يكي از رسانه‌هاي اين كشور در خصوص مسائل و موضوعات مختلفي از جمله، اعدام و حقوق بشر مورد پرسش قرار مي‌گيرد. دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه در پاسخ به پرسش خبرنگار در خصوص وضعيت جنبش كم كردن از مجازات قاچاق مواد مخدر در ايران، با تاكيد بر اينكه تعداد اعدام‌ها در ايران بالاست و همه طبق قانون انجام مي‌شود، مي‌گويد: «ولي اعدام چيز خوبي نيست». او در ادامه پاسخ خود با بيان اينكه 93 درصد اعدام‌ها در ايران در ارتباط با قاچاق مواد مخدر است، مي‌افزايد: «من موافق تغيير قانون هستم، اما نه به اين معني كه مبارزه با قاچاق مواد مخدر را متوقف كنيم. ما 800 كيلومتر با افغانستان مرز داريم. توليد ترياك در افغانستان در دوره اشغال توسط ناتو چهل برابر شده است. ترياك توليد شده در آنجا براي مصرف اروپا و امريكاست و در نهايت با دلار معاوضه مي‌شود. اين دلارها پس از بازگشت به دست تروريست‌ها مي‌افتد. نمي‌توانيم اين وضع را تحمل كنيم». لاريجاني در ادامه با بيان اينكه قاچاقچيان افراد عادي نيستند بلكه شبكه پيچيده‌اي داشته و مسلح و خطرناك هستند، از هزينه‌ 200 ميليون دلاري ايران براي مبارزه با قاچاق مواد مخدر مي‌گويد و تاكيد مي‌كند: «ما نبايد تنها بجنگيم بلكه كشورهاي مصرف‌كننده بايد به ما كمك كنند. » دبير ستاد حقوق بشر كشورمان در مورد راه‌حل اين مشكل مي‌گويد: «مبارزه با قاچاق مواد مخدر نبايد متوقف شود. بلكه ما بايد با كمك كشورهاي علاقه‌مند و توسعه همكاري‌هاي بين‌المللي و استفاده از فناوري‌هاي مدرن قدرت خود را افزايش دهيم». اما شايد آنچه در سخنان دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه از همه بيشتر مورد استقبال قرار بگيرد، تاكيد بر مساله بازنگري قوانين است. محمدجواد لاريجاني با بيان اين راهكار عنوان مي‌كند كه «حكم اعدام بايد به سردسته قاچاقچيان بزرگ و مهم محدود شود» و اطمينان دارد كه «اين كار بلافاصله تعداد اعدام‌ها را كاهش خواهد داد». وي در ادامه با اعلام اينكه اين نظر در حال بحث است، مي‌گويد: «با واقع بيني مي‌توانيم تعداد اعدام‌ها را كم كنيم. هيچ كسي نبايد فكر كند ايران مبارزه خود عليه قاچاق مواد مخدر را سست مي‌كند، بلكه تاكتيك خود را عوض كرده و مبارزه را عملي‌تر مي‌سازد.»  لاريجاني در پاسخ به پرسش زمان اين تغييرات نيز مي‌گويد: «بايد روندهاي قانوني را محترم بشماريم. فكر مي‌كنم ظرف شش تا هفت ماه به نخستين نتايج تجديد نظر خواهيم رسيد. به تدريج تغييرات بيشتري به وجود خواهد آمد. مساله اين است كه در هشت ماه آينده انتخابات رياست‌جمهوري‌خواهيم داشت. مهم است كه اين مساله به يك موضوع سياسي در جريان مبارزات انتخاباتي تبديل نشود».
دموكراسي، نخستين دستاورد حقوق بشر است
لاريجاني در ادامه با بيان اينكه حقوق بشر كالا و محصول غرب، امريكا و اروپا نيست كه بتواند صادر شود، تاكيد كرد: حقوق بشر بايد بدون تبعيض توسعه يابد. دبير ستاد حقوق بشر كشورمان افزود: دموكراسي نخستين دستاورد حقوق بشر است. اصل مهم اول احترام به تنوع است. ما فكر نمي‌كنيم جهانشمولي بهانه‌اي براي تحميل سبك زندگي به فرهنگ‌ها و تمدن‌هاي ديگر باشد. امريكايي‌ها، آلماني‌ها، فرانسوي‌ها نبايد ادعا كنند تنها سبك زندگي همان سبك و شيوه‌اي است كه آنها در كشورهايشان دارند. او ادامه داد: نكته مهم دوم سياسي نكردن اين مساله است. براي مثال امريكا و اروپا از ايران انتقاد مي‌كنند ولي از بعضي از كشورهاي منطقه ما كه حتي يك انتخابات برگزار نكرده‌اند و زنان در آن كشورها حق اظهارنظر ندارند، طوري حمايت مي‌كنند گويا اينكه اين موضوع اصلا آنها را ناراحت نمي‌كند.
ديدن سطح نازل مبارزات انتخاباتي امريكا
جالب است
لاريجاني درخصوص نتايج انتخابات امريكا گفت: ما ترسي نداريم. نظام ما در طول چهار دهه گذشته شاهد روساي جمهوري متعددي در امريكا بوده است. «جيمي كارتر»، «رونالد ريگان»، «جورج بوش پدر» و «جورج بوش پسر»، «بيل كلينتون» و «باراك اوباما». براي ما ديدن سطح مبارزات انتخاباتي جالب است كه در سطح نازلي است. يك كانديدا به‌طور نامودبانه كانديداي ديگر را متهم مي‌كند بدون اينكه با منطق و دليل با هم رقابت كنند. فكر نمي‌كنم تغيير فاحشي در سياست خارجي امريكا پديد آيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون