• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3650 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۷ مهر

سردار صفوي:

احتمال تقسيم عراق، سوريه و يمن وجود دارد

سردارصفوي گفت: احتمال اينكه عراق به منطقه شمال و جنوب و حتي به سه قسمت تقسيم شود، سوريه را در شمال (در منطقه فرات در پيوست كردي عراق) بخواهند تشكيلاتي درست كنند، يمن را به يمن شمالي و جنوبي و ليبي را به دو قسمت تقسيم كنند وجود دارد. به گزارش ايسنا، جمله‌هاي كليدي اظهارات سردار صفوي به شرح زير است:
 ايران از وضع ژئوپولتيكي برتري در منطقه غرب آسيا برخوردار است، هر چند كه رقبايي نيز در منطقه داريم اما تلاش مي‌كنيم ايران از اين حالت رقابت خارج شود.
 اشغال افغانستان (2001) و عراق (2003) به نفع سياسي ايران تمام شد و دو دشمن شرق و غرب ما از بين رفتند و وزن سياسي ايران افزايش پيدا كرد.
 دلايل و شواهد مستندي وجود دارد كه همزمان با اشغال عراق در برخي از اردوگاه‌ها امريكايي‌ها و انگليسي‌ها مراكز آموزشي راه‌اندازي كردند. تصاويري از ابوبكر بغدادي كه خود را خليفه مسلمين و داعش مي‌شناسد؛ وجود دارد، عراقي‌ها اين تصاوير را به ما داده‌اند.
 احتمال تجزيه برخي كشورهاي منطقه اعم از عراق، سوريه، ليبي و يمن وجود دارد و البته اين احتمال وجود دارد كه در درازمدت اين تجزيه به سمت عربستان سعودي نيز حركت كند و هدف تجزيه كشورها اين است كه در اين واحدهاي سياسي كوچك كه نمي‌توانند استقلال سياسي خود را حفظ كنند آنها (امريكايي ها) تسلط كاملي داشته باشند.
 احتمال اينكه عراق به منطقه شمال و جنوب و حتي به سه قسمت تقسيم شود، سوريه را در شمال (در منطقه فرات در پيوست كردي عراق) بخواهند تشكيلاتي درست كنند، يمن را به يمن شمالي و جنوبي و ليبي را به دو قسمت تقسيم كنند وجود دارد. اينها اهدافي است كه اينها در پس اين حركت سياسي و نظامي دنبال مي‌كنند.
  عربستان از سال 2010 تا امروز يكصد ميليارد دلار سلاح خريداري كرده كه اين فروش تسليحات ثمره جنگ نيابتي است. برخي از بمب‌هايي كه عربستان به يمن مي‌اندازند، پنج ميليون و 300 هزار دلار پول هر يك از اين بمب‌هاست.
 پيش‌بيني‌ام اين است كه موصل تا آخر امسال آزاد شود، در نهايت داعشي‌ها از عراق به سمت سوريه حركت كنند اما سوريه با مشكلات بيشتري مواجه خواهد بود و در صورتي كه سوريه نيز به نتيجه برسد ممكن است اين ايدئولوژي تكفيري باقي بماند و به كشورهاي مركز آفريقا سرايت كند.
 اميدواريم همكاري ايران، روسيه، سوريه، عراق و حزب‌الله لبنان در سوريه و عراق به نتيجه برسد و ايران پيروز از اين صحنه خارج شود و خروج پيروزمندانه ايران از صحنه عراق و سوريه تقابل راهبردها را به نفع ايران تمام خواهد كرد و ايران مي‌تواند در اين بازي بزرگ، نقش منطقه‌اي خود را به خوبي ايفا كند.
 اميدواريم با اين همكاري ائتلاف ايران، روسيه و سوريه و حزب‌الله لبنان و برخي كشورهاي صلح‌طلب منطقه، صلح در منطقه حاكم شود، چرا كه صلح به نفع همه كشورهاي منطقه است و نا امني گريبانگير همه كشورها خواهد بود.
 جمهوري اسلامي به طور جد به دنبال صلح و امنيت پايدار در منطقه است و با هرگونه تروريسم به طور خاص تروريسم تكفيري كه 65 ماه است دامنگير كشورهاي منطقه شده است، برخورد مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون