• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3650 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۷ مهر

خانواده دختر جوان از شهرداري شكايت كردند

علت مرگ دختر 31 ساله در ايستگاه شادمان، خودكشي نبود

اعتماد| بررسي تصاوير دوربين‌هاي مداربسته ايستگاه متروي شادمان نشان داد كه حادثه مرگ دختر 31 ساله در اين ايستگاه به علت ازدحام جمعيت بوده است و احتمال خودكشي وجود ندارد. اين دختر در ساعت 6 بعدازظهر روز يازدهم مهرماه در ايستگاه متروي شادمان با قطار در حال ورود برخورد كرد و همانجا روي زمين افتاد. لحظاتي بعد از اين اتفاق، ماموران اورژانس در محل حادثه حاضر شدند و دختر جوان را به بيمارستان بردند اما او به علت شدت ضربه‌اي كه به سرش خورده بود جان باخت. بعد از حادثه قاضي ايلخاني، بازپرس كشيك قتل پايتخت در محل حاضر شد تا ماجرا را از نزديك بررسي كند. بررسي‌هاي اوليه از اين حادثه نشان داد كه به احتمال زياد دختر جوان به خاطر ازدحام جمعيت دچار حادثه شده و سرش با قطار برخورد كرده است. با اين حال بازپرس پرونده دستور داد تا دوربين‌هاي مداربسته مترو كه لحظه وقوع حادثه را ثبت كرده‌اند، بازبيني شوند همچنين در رابطه با مرگ دختر جوان، پرونده‌اي در شعبه هشتم دادسراي امور جنايي تهران تشكيل شد. روز يكشنبه خانواده اين دختر جوان به شعبه هشتم دادسراي امور جنايي تهران رفتند و از شركت بهره‌وري متروي تهران در رابطه با مرگ دخترشان اعلام شكايت كردند، همچنين بنابر اعلام بازپرس ايلخاني، شواهد و مدارك نشان داد كه علت اين حادثه مرگبار در متروي شادمان ازدحام جمعيت بوده است. اما تحقيقات در رابطه با اين پرونده همچنان ادامه دارد. قاضي ايلخاني درباره اين حادثه به «اعتماد» گفت: «در اين حادثه به هيچ‌عنوان احتمال خودكشي وجود ندارد و خانواده دختر جوان هم بارها تاكيد كرده‌اند كه دخترشان هيچ صحبتي درباره خودكشي با آنها نكرده است. » همچنين يكي از پرسنل بيمارستان امام خميني درباره حال عمومي اين دختر كه رقيه نام داشت به شهروند گفت: «ساعت ١٩ يكشنبه دختر ٣١ساله‌اي توسط اورژانس ١١٥ به اين بيمارستان منتقل شد. اين دختر كه در ايستگاه مترو از ناحيه سر به‌شدت مصدوم شده بود، هيچ‌گونه علايم حياتي نداشت و تلاش كادر پزشكي براي احيا هم بي‌نتيجه بود.» به فاصله يك روز از مرگ اين دختر جوان يك مرد 65 ساله خود را به خطوط ريلي انداخت و همان جا در دم جان باخت. با ادامه‌دار شدن سريال خودكشي‌ها و حوادث اينچنيني در مترو خبر احداث درهاي شيشه‌اي محافظ در ايستگاه‌هاي متروي تهران كه از مدت‌ها پيش مطرح شده بود قوت گرفت. خبري كه با اتفاق افتادن يك خودكشي جديد قوت پيدا مي‌كرد و دوباره بعد از مدتي به دست فراموشي سپرده مي‌شد. اما اقبال شاكري، رييس كميته عمران شوراي شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «اولويت نخست معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران اتمام خطوط باقي مانده مترو است و هنوز ايمن‌سازي ايستگاه در اولويت كاري آنها نيست.»
او با اشاره به كم‌كاري دولت در بحث پرداخت بخشي از هزينه‌هاي حمل و نقل عمومي شهر تهران گفته است: «از 8 سال گذشته تاكنون دولت‌ها در بحث پرداخت سهم خود در حوزه حمل و نقل عمومي كم‌كاري كرده و به همين خاطر شهرداري تهران از برنامه‌هاي توسعه‌اي خود عقب است.»
 رييس كميته عمران شوراي اسلامي شهر تهران همچنين با اشاره به بررسي‌هاي صورت گرفته در رابطه با نصب محافظ شيشه‌اي در متروي تهران از سوي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران نيز مي‌گويد: «معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري هزينه‌هاي نصب شيشه محافظ در خطوط مترو را برآورد كرده اما در گزارش‌هاي اين معاونت تاكيد شده كه آغاز اين كار مي‌تواند ساخت مترو را به تاخير بيندازد.» شاكري در عين حال تاكيد دارد كه هر زماني كه معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران اعلام كند كه نصب محافظ شيشه در ايستگاه‌ها به اولويت اين معاونت تبديل شده، براي تصويب مصوبات لازم براي تحقق اين اتفاق برنامه‌ريزي خواهيم كرد. همچنين ابوالفضل قناعتي، عضو هيات رييسه شوراي شهر تهران هم با ابراز تاسف از مرگ دختر جوان در مترو گفته است: «بايد حتما طرح و لايحه‌اي درخصوص نصب سيستم‌هاي ايمني و درهاي شيشه‌اي به عنوان حصار خط مترو مجددا براي بررسي به صحن شوراي شهر ارايه شود.»
ابوالفضل قناعتي، عضو كميسيون عمران شوراي شهر تهران درباره ايمن‌سازي ايستگاه‌هاي مترو به «اعتماد» گفت: «بحث امنيت در مترو بارها در كميسيون عمران شهرداري مطرح شده است و با توجه به اينكه آمار خودكشي‌ها و مرگ‌هايي كه به علت عدم ايمني در اين ايستگاه‌ها افزايش پيدا مي‌كند چاره‌جويي براي اين معضل بطور جدي‌تري در حال پيگيري است. اما بعد از خودكشي اين دختر جوان آقاي احمدي بافنده را به شوراي شهر فراخوانديم و او درباره اتفاقات اخير توضيحاتي را مطرح كرد. اما اغلب حوادث منجر به مرگي كه در ايستگاه‌هاي مترو اتفاق افتاده خودكشي عمدي بوده است و تعداد مرگ‌هايي كه به علت ناايمن بودن مترو اتفاق افتاده كمتر بوده است. در جلسه ما با رياست مترو مقرر شد كه خطوط رنگي كه براي جداسازي خطوط ريلي و جايگاه انتظار مسافران كشيده شده پررنگ‌تر شود يا حتي از چند خط براي اين كار استفاده كنيم. آن طور كه مسوولان مترو گفتند اين طرح به تنهايي مي‌تواند آمار مرگ‌هاي ناشي از خودكشي و تجاوز از حريم ريلي را كنترل كند.» ابوالفضل قناعتي درباره نصب شيشه‌هاي ايمني افزود: «تصويب بودجه نصب شيشه‌هاي ايمني پي‌اس‌دي در دستور كار اعضاي شوراي شهر قرار گرفته است. بودجه اين تجهيزات چه امسال و چه سال آينده تامين خواهد شد.» حجم زياد تبليغات در ايستگاه‌هاي مترو گاهي حتي اجازه خودنمايي بنرهاي هشدار‌دهنده براي جلوگيري از حوادث اينچنين را نمي‌دهد. گاهي ماموران سبز پوش مترو هم آن طور كه بايد در هدايت مسافرها درست و دقيق عمل نمي‌كنند و اين طور مي‌شود كه آمار خودكشي‌ها و مرگ‌ها كم نمي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون