• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3651 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۸ مهر

پتروشيمي ركورد‌دار صادرات

گروه اقتصادي | بر اساس تازه‌ترين آمار مقدماتي گمرك ج. ا. ا طي شش ماه نخست سال جاري معادل 59132 هزار تن كالاي غيرنفتي با احتساب ميعانات گازي و با ارزش 21706 ميليون دلار صادر شده است كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 5/25 درصد از لحاظ وزن و 6 درصد از نظر ارزش افزايش داشته است.
همچنين اين آمار نشان مي‌دهد كه صادرات ميعانات گازي در شش ماهه ابتداي سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزني 3 درصد و از لحاظ ارزشي 13 درصد كاهش يافته است. صادرات محصولات پتروشيمي طي اين مدت از لحاظ وزني 53 درصد و از لحاظ ارزشي 22 درصد افزايش داشته است.  به استثناي اين دو بخش عمده ساير كالاهاي صادراتي حدود 5/9 ميليارد دلار به عبارتي حدود 44 درصد سهم از ارزش كل صادرات و 5/31 ميليون تن يعني 53 درصد سهم وزني را به خود اختصاص داده‌اند.
در بين بخش‌هاي عمده صنعت، معدن و كشاورزي، فرش و صنايع دستي؛ به ترتيب بخش صنعت با اختصاص 3/7 ميليارد دلار به عبارتي حدود 33 درصد سهم ارزشي از كل صادرات، بخش كشاورزي با ارزش 5/1 ميليارد دلار و سهم 7 درصدي از كل صادرات، بخش معدن با 576 ميليون دلار و سهم 7/2 درصدي از كل صادرات و در نهايت بخش فرش و صنايع دستي با ارزش 147 ميليون دلاري و سهم 7/0 درصدي از كل صادرات در رتبه ‌هاي اول تا چهارم قرار دارند.
طبق گفته‌هاي مجتبي خسروتاج، رييس سازمان توسعه تجارت ايران طي شش ماه گذشته با آزاد شدن واردات فرش ايران به امريكا  46 ميليون دلار فرش به اين كشور صادر شده است كه اين رقم قابل توجهي است و ناشي از باز شدن درهاي دنيا به روي فرش ايراني است. در سال‌هاي تحريم  فرش ايران امكان صادرات به ساير كشورها به خصوص امريكا و آلمان را نداشت و در اين سال‌ها صادرات فرش ايران به نزديك صفر رسيده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون