• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3651 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۸ مهر

درخواست قاليباف براي آتش‌نشانان شهيد از مقام معظم رهبري

علاءالدين تخريب مي‌شود؟

حميدرضا خالدي

بعد از حدود 2 سال از جنجال تخلف مالك پاساژ علاءالدين در ساخت بدون مجوز طبقه هفتم آن‌كه در نهايت منجر به پلمپ اين طبقه تا تعيين تكليف آن شد، به نظر مي‌رسيد با حكم تخريبي كه از سوي دادستان صادر شده بود اين پرونده براي هميشه با تخريب اين طبقه، بسته شود. اما سخنان و اظهارنظرهاي برخي از اعضاي شوراي شهر در صحن علني ديروز حكايت از آن داشت كه گويا قرار نيست اين پرونده به اين زودي‌ها بسته و قانون در موردش اجرا شود. ماجرا از آنجا آغاز شد كه ديروز و در صحن شورا، رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران به نامه فرمانداري تهران در خصوص ممانعت از تخريب كامل طبقه آخر پاساژ علاءالدين انتقاد كرد و گفت: متاسفانه فرمانداري تهران به جاي حمايت از شورا و قوه قضاييه در تخريب هرچه سريع‌تر پاساژ علاءالدين، به تبعات امنيتي و اجتماعي آن پرداخته است. وي افزود: اين در حالي است كه تخلفات پاساژ علاءالدين و به ويژه اضافه كردن طبقه آخر آن هم در مركز شهر در كميسيون ماده ۱۰۰ و قوه قضاييه رسيدگي و با تخريب كامل آن موافقت شده است و شهرداري نسبت به جمع‌آوري كليه ديواركشي‌ها و تيغه‌بندي‌ها اقدام كرده و هيچ‌‌كس در طبقه آخر اين پاساژ مشغول كسب نيست و اگر تبعاتي داشته، ديگر تمام شده است. نگراني فرمانداري در اين مقطع زماني كه تمامي اعضاي شورا و ديد‌بان‌هاي شهري و رسانه‌ها منتظر اجراي قانون هستند، نگراني درستي نيست. رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران در پايان تاكيد كرد: بنده به نامه فرمانداري اعتراض دارم و معتقدم فرمانداري با ارسال اين نامه كارنامه‌ سياهي را براي خود ثبت كرد. تخريب طبقه هفتم پاساژ علاءالدين نماد مبارزه با فساد است و تاكنون نيز پارتيشن‌هاي اين طبقه تخريب شده در حالي كه بايد كل آن برچيده شود. اين اظهارات باعث شد تا رييس شوراي شهر تهران نيز به ذكر توضيحاتي در اين زمينه بپردازد. وي با اشاره به گلايه و انتقادهاي تعدادي از اعضاي شوراي شهر تهران نسبت به نامه فرمانداري در مورد توقف تخريب طبقه هفتم پاساژ علاءالدين گفت: اين نامه عجيب عنوان مي‌كند كه اين تخريب منوط به نظر شوراي تامين است. رييس شوراي شهر تهران افزود: ما البته گلايه‌مندي خود را به فرماندار تهران منتقل و گفتيم كه شما بايد در اين زمينه با ما همراهي مي‌كرديد. فرماندار نيز قول داده كه اين موضوع و دلايل نگارش آن توسط معاون فرمانداري را پيگيري كند. وي تاكيد كرد: اين نامه شبهه‌انگيز است و جاي سوال ايجاد مي‌كند كه شايد خداي‌ناكرده پشت پرده آن چيزي باشد؛ گرچه فرماندار قول پيگيري داده است. رييس شوراي شهر تهران درعين حال با تاكيد بر اينكه شهرداري نبايد به اين نامه توجه كند و بر اساس حكم دادستاني، تخريب را در دستور كار خود قرار دهد، ادامه داد: به نظرم شهرداري بايد هرچه زودتر اين موضوع را تمام كند، فرصت قانوني به پايان رسيده و تعلل در اين زمينه حكم استخوان لاي زخم گذاشتن را دارد. وي با توجه به حساسيت موضوع اضافه كرد: اگر شهرداري كوتاهي يا رودربايستي كند، ما ۳۱ عضو شورا حاضريم كلنگ به دست بگيريم و طبقه اضافي را تخريب كنيم. مطمئن باشيد طوري هم تخريب مي‌كنيم كه به كسي آسيبي نرسد. در پايان صحبت‌هاي رييس شوراي شهر تهران، غلامرضا انصاري نيز در همين خصوص گفت: پيشنهاد مي‌كنم فرصتي ۱۰ روزه به فرمانداري داده شود تا نامه‌اش را پس بگيرد؛ در غير اين صورت نامه‌اي به وزارت كشور نوشته شود.
املاك نجومي و سكوت شهرداري
علاوه بر علاءالدين، ديروز دوباره موضوع واگذاري املاك نجومي بحث شوراي شهر شد. ديروز احمد مسجد جامعي با جمله‌اي كه در سخنان خود گفت، باعث شد تا بار ديگر اين مساله به صحن شورا بازگردد. اين عضو شوراى شهر تهران با اشاره به سكوت شهرداري در قبال پرونده‌اي كه به نام املاك نجومي معروف است، گفت: بالاخره شهردارى در مورد آنچه با عنوان املاك نجومى خوانده مى‌شود؛ بايد پاسخى بدهد، زيرا در خلأ اطلاعاتى هر حرفى زده مى‌شود و هر شايعه‌اي ممكن است شكل بگيرد.
از كورش تا شهران
جلسه ديروز شوراي شهر چند ميهمان ويژه هم داشت. يكي از اين ميهمانان شهردار منطقه 5 بود كه براي ارايه گزارشي در مورد ميزان خسارت حادثه شهران به صحن شورا آمده بود.
سيدمحسن اسدي، شهردار منطقه 5 با ذكر اينكه پس از راي قوه قضاييه درخصوص اين حادثه ميزان خسارت اعلام مي‌شود، گفت: درخصوص حادثه شهران و حريقي كه اتفاق افتاد پس از دستور شهردار تهران در روز اول حادثه برآوردهاي لازم انجام شده است و در آينده اگر حقي ضايع نشود تمام خسارت‌ها برآورد شده است و به محض اينكه قوه قضاييه اعلام راي كند تصميم‌هاي لازم اتخاذ مي‌شود. وي همچنين از مجتمع كورش نيز به عنوان يكي از معضلات جدي اين منطقه ياد كرد خبر از كاهش طبقات آن داد و گفت: مشكل اصلي در اين زمينه، عدم رعايت انضباط ترافيكي است. از سويي در حاشيه بررسي گزارش عملكرد شوراياري منطقه 5، ولي‌الله شجاع‌پوريان با اشاره به يكي از تخلف‌هايي كه در اين منطقه رخ داده گفت: در كوي حامد و رضوان واقع در منطقه 5 قرار بود پارك 6 هكتاري احداث شود كه 2هكتار آن تبديل به پارك و 4 هكتار ديگر را قوه قضاييه ديوار كشيده است؛ ‌لذا درخواست مي‌شود نسبت به اين موضوع بررسي‌هاي لازم انجام شود. همچنين احمد حكيمي‌پور نيز به تخلف ديگري در اين منطقه اشاره كرد و گفت: در محله المهدي زمين‌هايي در حال فروش است كه مردم از فروش اين زمين‌ها نگران هستند. اين اظهارات باعث شد تا شهردار منطقه 5 بار ديگر پشت تريبون قرار گيرد تا در مورد اين دو مورد توضيحاتي را ارايه دهد. وي درباره زمين واقع در محدوده المهدي افزود: اين زمين‌ها متعلق به شهرداري نيست و در حال حاضر مدعي مالكيت براي اين زمين پيدا شده است كه در حال پيگيري اين موضوع هستيم كه البته شهرداري قصد فروش اين زمين را ندارد و فروش آن متوقف شده است.
اسدي درباره قطعه زميني در محدوده ناحيه يك افزود: اين زمين يك بحث قديمي بين قوه قضاييه و مردم است و اخيرا نيز قوه قضاييه سندي درباره آن زمين مطرح كرده است كه جهت هماهنگي لازم با قوه قضاييه اقدام شده است و اميد است كه به عنوان نماينده مردم با قوه قضاييه به توافق برسيم.
طرح «شهيد» محسوب شدن آتش‌نشان‌ها در صحن
ديروز در كنار شهردار منطقه 5، مديرعامل سازمان آتش‌نشاني هم به صحن شورا آمده بود تا در جريان تصويب طرح شهيد محسوب شدن آتش‌نشان‌هايي كه در حوادث فوت مي‌كنند، باشد. در جلسه قبلي شورا طرح اصلاحيه مصوبه اعطاي تسهيلات به جانباختگان و معلولان آتش‌نشاني و كادر امداد و نجات در حين عمليات سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران مطرح شد. در جلسه ديروز اين موضوع پيگيري شد و در اين زمينه اعضا شورا و معاون شهردار سخنان و توضيحاتي را ارايه كردند. احمد مسجدجامعي يكي از اعضاي شوراي شهر بود كه با اشاره به جان‌باختن آتش‌نشانان در حين كار گفت: اگر تعداد جانباختگان آتش‌نشانى افزايش داشته كه ظاهرا داشته، علت بايد بررسى شود. اين عضو شوراى شهر گفت: خوب است كه وابستگان درجه يك جانباختگان آتش‌نشان همانند همسرشان در اولويت استخدام قرار بگيرند. در همين حال معاون برنامه‌ريزي شهرداري تهران نيز از نامه قاليباف به مقام معظم رهبري براي شهيد خواندن آتش‌نشانان سراسر كشور خبر داد. ناصر اماني ظهر امروز دراين جلسه در مورد موضع شهرداري در اين خصوص گفت: اگر بنياد شهيد، شهيد بودن آتش‌نشاناني كه در حين خدمت جان خود را از دست داده‌اند را مي‌پذيرفت، مديريت شهري لازم نبود كه چنين طرحي را ارايه دهد. وي با اشاره به نامه شهردار تهران به مقام معظم رهبري گفت: در 21 مرداد ماه امسال شهردار تهران در نامه‌اي به مقام معظم رهبري علاوه بر ارايه گزارش كار مفصل درخواست كرد كه با توجه به حجم حوادثي كه آتش‌نشانان پوشش مي‌دهند، دستور دهند تا آتش‌نشانان تحت پوشش بنياد شهيد قرار گيرند. وي افزود: قاليباف در نامه به مقام معظم رهبري درخواست كرده است كه نه تنها آتش‌نشانان تهراني بلكه تمام آتش‌نشانان كشور كه در حوادث جان خود را از دست مي‌دهند، شهيد محسوب شوند و در صورت موافقيت حضرت آقا با اين پيشنهاد، شاهد خواهيم بود كه آتش‌نشانان جانباخته حوادث نيز شهيد محسوب مي‌شوند و اين مصوبه شورا در خصوص شهداي آتش‌نشان تا زمان دستور مقام معظم رهبري اعتبار خواهد داشت و در صورت موافقت رهبري، شهداي آتش‌نشان نيز زيرنظر سازمان بنياد شهيد قرار خواهند گرفت. اماني افزود: بنياد شهيد به خانواده شهدا مزاياي زيادي از جمله خدمات تفريحي و رفاهي، سهميه در كنكور و... مي‌دهد كه ما در اين مصوبه تنها بخشي از اين خدمات را مدنظر گرفتيم و جالب است، بدانيد از آنجايي كه اين طرح سه بار در شورا مطرح شده موجبات گلايه و انتقاد آتش‌نشانان را نيز به همراه داشته است.
اما اينها تنها سخناني نبود كه در مورد اين طرح مطرح شد. مهدي چمران، رييس شوراي شهر نيز در ادامه از ملاقاتش با حجت‌الاسلام والمسلمين شهيدي رييس سازمان بنياد شهيد در دو هفته قبل خبر داد و گفت: بر اساس قانون آتش‌نشانان و محيط‌بانان كه در حين خدمت جان خود را از دست مي‌دهند، شهيد محسوب نمي‌شوند و بر اساس آنچه رييس بنياد شهيد گفت طرح شهيد خدمت در دولت در حال بررسي است كه در صورت تصويب، آتش‌نشانان و محيط‌بانان نيز شهيد محسوب شوند كه هنوز اين مساله در دست بررسي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون