• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3653 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱ آبان

چرا هيچ يك از مشاوران حسن روحاني به اندازه حسام‌الدين آشنا فعال نيستند؟

مرد «آشناي» حلقه مشاوران روحاني

مهشيد ستوده

تابستان سال 88 اخبار ساعت 14 شاهد يك سنت شكني ويژه بود. محمود احمدي‌نژاد كه به سبب رابطه بسيار حسنه‌اش با صدا و سيما هرچند روز يك‌بار مهمان رسانه ملي بود به جاي گفت‌وگوهاي شبانگاهي‌اش با مردم، در ميانه ظهر به قاب تلويزيون رفته بود تا در روزهاي ناآرام 88 به صورت غافلگيرانه‌اي از ليست وزراي مورد نظرش براي معرفي به مجلس اول به مردم خبر بدهد. سنت‌شكني او صداي مجلس را در آورد. اين‌بار مشاور حسن روحاني بود كه سنت‌شكني كرد. مشاوري كه روزهاي اخير نشان داد قرار است، متفاوت باشد. در حلقه مشاوران حسن روحاني يك نفر «مشاورتر» است. دانشگاه «امام صادق» رفته‌اي كه متن سخنراني مي‌نويسد، در مورد آنها كه بايد از كابينه بروند مشاوره مي‌دهد و از آنها كه بايد بيايند از مردم نظر مي‌خواهد. كمتر محافظه‌كار است و صراحتا رقباي رييس‌جمهور را توصيه مي‌كند. مي‌گويند سابقه آشنايي حسام‌الدين آشنا با حسن روحاني به 18 سال قبل باز مي‌گردد. به روزهايي كه هر دو براي بهتر شدن شرايط مرحوم آيت‌الله منتظري تلاش مي‌كردند. با اين همه در ميان حلقه مشاوراني كه قرار است به روحاني مشاوره بدهند، مشاوره‌هاي حسام‌الدين آشنا بيشتر به چشم مي‌آيد. خوي محافظه‌كاري‌اش بنا به سابقه كار اطلاعاتي كه داشته است متفاوت است و حتي برخي مواقع از آن صراحت است كه به چشم مي‌آيد. خيلي‌ها حضور او در ستاد انتخاباتي حسن روحاني را ديرتر از بقيه مي‌دانند اما حالا او به حسن روحاني نزديك است. در روزهايي كه ساير مشاوران روحاني تا اندازه زيادي انفعال را ترجيح داده‌اند حسن روحاني به‌شدت تحت تاثير يكي از مشاوران خود قرار گرفته است كه شايد علت اصلي كنار رفتن علي جنتي از كابينه نيز همين تاثير باشد. هرچه كه هست حلقه مشاوران حسن روحاني هرچند مثل همه روساي جمهور گسترده است اما حسام‌الدين آشنا در سه سال اخير توانسته از انفعال ساير مشاوران استفاده كند و روحاني را تا اندازه‌اي از تنهايي دربياورد. همين هم باعث شده است كه حسام‌الدين آشنا اين‌بار در يك سنت‌شكني از مردم براي معرفي وزرا كمك بخواهد.
علاقه به حضور در فضاي مجازي
مشاور 53 ساله حسن روحاني تمايز خود را بيش از هر چيز ديگري در حضورش در فضاي مجازي نشان داد. هرچند كه آنچنان علاقه‌اي به گفت‌وگو با رسانه‌ها در سال‌هاي اخير از خود نشان نداده است اما او درست در روزهايي كه حضور دولتمردان در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي يك تابو بود، حسام‌الدين آشنا با صفحه‌اي كه در فيس‌بوك داشت اين تابو را شكست. تابويي كه كمي بعدتر توسط محمد‌جواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان هم شكست و با استقبال مردم مواجه شد. اصلي‌ترين حضور حسام‌الدين آشنا به عنوان فردي نزديك به حسن روحاني در يكي از پست‌هايش در وبلاگ شخصي‌اش به چشم آمد. آنجا كه پنجم تيرماه 1392 طي يادداشتي نوشت: «در وبلاگش «فرهنگ و ارتباطات»، نوشت: «سلام عليكم. پيشنهاد مي‌كنم در همين جا به آقاي دكتر روحاني وزراي مورد نظر خود را پيشنهاد فرماييد و كمي هم در مورد دليل خود توضيح دهيد. ممنونم. » تقاضايي كه كمي بعدتر با خبرهاي تكميلي‌تر او روبه‌رو شد. حسام‌الدين آشنا يازده روز بعد خبر داد: «سلام بر همه. از مشاركت جدي و مسوولانه همه عزيزان تشكر مي‌كنم. پيشنهادها در حال جمع بندي، ارزيابي و نهايي شدن است. اين فراخوان تا سه شنبه 18 تير معتبر است. » اما در ادامه حسام‌الدين آشنا در فيس‌بوك و كمي بعدتر در توييتر بود كه با مردم ارتباط داشت. گاهي به مخالفان دولت توصيه‌هايي مي‌كرد و گاهي به نمايندگان مجلسي كه براي دولت سنگ‌اندازي مي‌كردند. در نتيجه نظرخواهي دو روز پيش او از مردم در فضاي مجازي هم به نوعي ادامه همين مسير بود كه ترجيح مي‌داد، نشان دهد با موج مردم همراه است. حتي در پيشنهاد تازه‌اش كه از مردم گزينه پيشنهادي خواسته اعلام كرده بود كه هر كامنتي كه از مردم مي‌خواند را «لايك» مي‌كند و البته اين مساله به اين معني است كه حسام‌الدين آشنا تمايل ويژه‌اي دارد تا نشان دهد كه پيگير اين نظرات است.
مشاوري كه بيشتر از سايرين در جريان بود
اما چه شد كه در ميان حلقه مشاوران حسن روحاني شانس حسام‌الدين آشنا بيشتر شد. حسن روحاني در روزهايي كه در پاستور بوده است براي چهره‌هايي همچون: « اكبر تركان، اسماعيل سماوي، محمود سريع‌القلم، محمدعلي نجفي، مسعود نيلي، حسن نمازي و علي يونسي» حكم مشاوره زده است. در اين ميان اما كمتر كسي از اين حلقه مشاوران بوده است كه در قامت مشاور واقعي براي او كار كند. حسام‌الدين آشنا اما در اين ميان ترجيح داد كه نشان دهد مشاور متفاوتي است. به ويژه آنكه رياست مركز بررسي‌هاي استراتژيك رياست‌جمهوري را نيز برعهده داشت. آشنا براي حسن روحاني متن سخنراني مي‌نوشت، او را در جريان امور مي‌گذاشت و زودتر از همه از ماجراي ترميم كابينه صحبت كرده بود. حتي در روزهايي كه زمزمه رفتن برخي وزرا از كابينه شنيده مي‌شد اين هم شنيده مي‌شد كه يكي از اصلي‌ترين چهره‌ها كه به دنبال كنار گذاشتن چهره‌هاي غير همسو در دولت است، حسام‌الدين آشنا بوده است. حسام‌الدين آشنا ترجيح داده بود تا لباس روحانيت نپوشد اما سابقه او سابقه جالبي است. داماد آيت‌الله دري نجف‌آبادي كه در روزهاي حساسي كه دري نجف‌آبادي وزير اطلاعات بود به عنوان معاونت ويژه اطلاعات كار مي‌كرد. با اين همه او اين روزها در تلاش است چهره متفاوتي از خود نشان دهد. چهره‌اي كه شايد بتوان گفت در دولت بعدي حسن روحاني قدرت بيشتري از «مشاور فرهنگي» رييس‌جمهور داشته باشد. همين هم باعث مي‌شود تا با توجه به خلق و خوي نوسان‌دار حسام‌الدين آشنا آنچنان از مشاوره‌هاي بعدي كه قرار است او به حسن روحاني بدهد پيش بيني وجود نداشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون