• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3653 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱ آبان

توصيه معاون حقوقي رييس‌جمهور:

فرصت حقوقدان بودن رييس‌جمهور را مغتنم بشماريم

گروه سياسي

 

مـعــاون حقـوقي رييس‌جمهور گفت: از آنجايي كه كشورمان اسلامي و انقلابي است، چاره‌اي نداريم، جز اينكه در حوزه حقوق اساسي، حقوق بشر و شهروندي بر اساس آموزه‌هاي اسلامي و قانون اساسي حركت كرده و نهادسازي‌هاي لازم انجام شده و با قانون‌شكنان با ضوابط قانوني برخورد شود و بدون ترديد اگر در كشورمان قانون نهادينه شود همه از آن سود خواهند برد. به گزارش ايلنا، جمله‌هاي كليدي اظهارات مجيد انصاري به شرح زير است:

   انسان به مقــتــضاي خصيصه آزادي و انتخاب‌گري، اشرف مخلوقات ناميده شده است و براي استفاده انسان از اين دو خصيصه ابزاري جز دانش حقوقي و توان تشخيص حقوقي وجود ندارد چرا كه انتخابگري به معناي تشخيص خوب از بد و بد از بد‌تر است.
  در دين مبين اسلام هيچ فعلي از افعال انسان اعم از ذهني و اقدامات فيزيكي از دايره شمول قوانين و احكام خارج نيست و استنادات اولياي دين و احكام عقلي و وجدان دروني انسان در جايي انجام شده كه چه بسا تاثير قواعد الهي ناكارآمد بوده است و يكي از مصاديق آن سخن امام حسين(ع) در روز عاشوراست كه وقتي قواعد حقوقي و شرعي بر لشكريان مقابل تاثيرگذار نبود در سخناني آنان را به حريت و آزادگي دعوت كردند.
  در آسيب‌شناسي جامعه از منظر جرم و جنايت و ناهنجاري‌هاي حقوقي به اين نتيجه رسيده‌ايم كه يكي از علل اصلي آن عدم آشنايي جامعه با موازين و احكام حقوقي است.
  بايد در نظام آموزش رسمي و عمومي كشور به ويژه صدا و سيما، اهتمام لازم نسبت به آموزش‌ها و الزامات حقوقي مربوط به روابط اشخاص با يكديگر و روابط متقابل مردم و حاكميت مورد توجه جدي قرار بگيرد و در اين راستا مسوولان مربوطه نيز بايد در جهت گسترش آگاهي به حقوق و قوانين در جامعه، حداكثر سرمايه‌گذاري را انجام دهند.
  لازم است قوه مقننه براي هر قانوني كه وضع مي‌كند پيوست اطلاع‌رساني مربوط به آن را تدوين و منتشر كند.
  آگاهي نسبت به دانش حقوقي مي‌تواند از بروز بسياري از اختلافات و دعواهاي حقوقي در محاكم قضايي بكاهد.
  اگر ملت، يك دولتي را براي خدمتگزاري برمي‌گزيند و عده‌اي در قالب يك جريان رسانه‌اي اتاق فكر تشكيل داده تا به شيوه‌هاي مختلف در مسير اقدامات اين دولت مانع‌تراشي ايجاد كرده و اين اقدامات را در كام مردم تلخ جلوه‌ دهند اين موضوع صرفا تضييع حقوق يك جريان يا دولت نيست بلكه تضييع حقوق كل ملت است.
  وكلا مي‌توانند از طريق اين شبكه آگاهي‌هاي لازم را به جامعه ارايه دهند و نبايد به اين موضوع صرفا نگاه مادي داشت و چنانچه امروز جامعه پزشكي دچار مشكل شده به خاطر اين است كه عده‌اي به بيمار از منظر مشتري و منبع درآمد مي‌نگرند.
  آشفتگي زيادي در قوانين و مقررات وجود دارد و معاونت حقوقي رياست‌جمهوري با همكاري مجلس شوراي اسلامي و ساير دستگاه‌ها، تنقيح قوانين را آغاز كرده است و اميدواريم در طول برنامه‌ ششم به ساماندهي كامل برسد. بي‌ترديد در اين راستا نيازمند استفاده از توانمندي مراكز علمي و آموزشي كشور از جمله دانشگاه آزاد اسلامي هستيم.
  امروز فرصت حقوقدان بودن رييس‌جمهور را بايد مغتنم شمرد و نخستين دستاورد رييس‌جمهور حقوقدان كشورمان حل بزرگ‌ترين چالش حقوقي قرن، با منطق و دانش حقوقي است و برجام را مي‌توان پيروزي منطق حقوقي جمهوري اسلامي ايران بر منطق حقوقي قدرت‌هاي جهاني دانست.
  از آنجايي كه كشورمان اسلامي و انقلابي است، چاره‌اي نداريم جز اينكه در حوزه حقوق اساسي، حقوق بشر و شهروندي بر اساس آموزه‌هاي اسلامي و قانون اساسي حركت كرده و نهادسازي‌هاي لازم انجام شده و با قانون‌شكنان با ضوابط قانوني برخورد شود و بدون ترديد اگر در كشورمان قانون نهادينه شود همه از آن سود خواهند برد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون