• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3653 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱ آبان

ابزاري براي انديشيدن

   عنوان: مغلطه
   راهنماي درست انديشيدن
    نويسنده: جمي وايت
   ترجمه: مريم تقديسي
    نشر: ققنوس
   چاپ اول: 1395
    تعداد صفحه: 176
    قيمت: 12.000 تومان

جمي وايت در اين كتاب متحجران، كشيشان و سياستمداران محترم را با تشخصي استدلال‌هاي توخالي شان رسوا كرده است. «مغلطه» با زباني تند و نيشدار مي‌خواهد توانايي به‌كار‌گيري منطق در بحث‌هاي عمومي و خصوصي را به خوانندگان بياموزد.وايت به فهرستي از جنايات ضد منطق اشاره كرده است كه براي گرفتن يا فقط براي عوض كردن بحث- انجام مي‌شود.

 

  عنوان: گفت‌وگوهاي فلسفي
  نويسنده: رابرت‌ام. مارتين
 ترجمه: راضيه سليم زاده
  نشر: ققنوس
  چاپ اول: 1395
  تعداد صفحه: 496
  قيمت: 35.000 تومان

فلسفه در بستر گفت‌وگو

«گفت‌وگوهاي فلسفي» درآمدي امروزي به مطالعه فلسفه است كه زباني روشن و محاوره‌اي دارد. نويسنده اين كتاب مسائل مرسوم فلسفه را با استفاده از قالب ديالوگ به شيوه‌اي نوشته است كه به نظر خواننده جذاب باشد و او را درگير كند. در اين گفت‌وگوها تاكيد بر مسائل فلسفي‌اي است كه حل نشده و همچنان محل مناقشه‌اند. شخصيت‌هاي هر گفت‌وگو به‌طور برابر از پاسخ‌هاي متفاوت به مسايلي در مورد دين، اخلاق، اجتماع، ذهن، شناخت، معني و مباحث ديگر دفاع مي‌كنند بدون اينكه كسي برنده مسلم بحث معرفي شود. مواضع فلسفي با نهايت وضوح و اقناع‌كنندگي معرفي مي‌شوند، به اين ترتيب خواننده مي‌تواند تمام جوانب يك مساله را ارزيابي كند و خود تصميم بگيرد. گفت‌وگوهاي فلسفي ابزاري عالي است براي نوآموزان فلسفه زيرا در عين حال كه زمينه لازم براي مطالعه بيشتر را فراهم مي‌كند مباحثه استدلالي جدلي را كه براي روش فلسفي ضروري است به صورتي بسيار زنده و شفاف به تصوير مي‌كشد. «گفت‌وگوهاي فلسفي» اثر رابرت‌ام. مارتين با ترجمه راضيه سليم‌زاده به بازار كتاب پيوست. اين كتاب مشتمل بر هفت گفت‌وگو است كه در آن به مباحثي نظير استدلال، وظيفه اثبات، زندگي پس از مرگ، ايمان‌گرايي، لذت‌گرايي، امر مطلق، شناخت اخلاقي، نسبي‌گرايي، مادي‌گرايي، رفتار‌گرايي، تقدير‌گرايي، اختيار، يقين و احتمال، شك‌گرايي، مشكل استقرا و... پرداخته شده است.

 

آشنايي با سوسيوبيولوژي  باليني
  گردآوري و ترجمه: سعيد شجاع شفتي
   نشر: ققنوس
   چاپ اول: 1395
   تعداد صفحه: 132
   قيمت: 8.500 تومان

نوداروينيسم

امتزاج دستاوردهاي علم ژنتيك با نظريه تكامل داروين منجر به پيدايش نظريه‌اي تازه شد به نام «سوسيوبيولوژي» يا «نوداروينيسم» كه اگرچه نخستين سنگ بنايش در بخش جانور‌شناسي و زيست‌شناسي دانشگاه هاروارد در دهه 1970 ميلادي استوار شد اما به تدريج در دهه‌هاي 1980 و 1990 موجب ايجاد زير شاخه‌اي در حوزه علوم رفتاري تحت عنوان روانشناسي، روانپزشكي و بالاخره روان‌درماني داروينيستي يا تكاملي شد. بر مبناي اين نظريه رفتار، رفتار اجتماعي انسان صفحات شخصي‌اش به ميزان بسيار تابع فراميني است كه ذخيره ژن‌هايش و نه فقط يادگيري و تجربه، به او ديكته مي‌كند.
«آشنايي با سوسيوبيولوژي باليني» كه توسط سعيد شجاع شفتي گردآوري و ترجمه و توسط نشر ققنوس منتشر شده است به بحث و معرفي نظريه فوق و مشقات بعدي‌اش در حوزه علوم رفتاري و به ويژه روان درماني تكاملي و متدهاي مرتبط با آن مي‌پردازد كه تحت تاثير اين ديدگاه و به استناد لزوم انجام دادن تحليلي فراگير از رفتار انسان تكوين يافته‌اند.
اين كتاب مشتمل بر چهار فصل است كه مباحثي از قبيل روانشناسي تكاملي، روانپزشكي تكاملي، تحليل افسردگي، فرضيه مبتني بر رنج روحي، سلسله مراتب اجتماعي و... مهم‌ترين موضوعات آن را تشكيل مي‌دهند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون