• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3654 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲ آبان

نايب‌رييس كميسيون امنيت ملي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

به موضع‌گيري‌هاي سياسي در گزارش برجام توجه نكرديم

گروه سياسي| آن‌طور كه نايب‌رييس كميسيون امنيت ملي گفته است گزارش برجام اين هفته به صحن علني مجلس خواهد آمد. گزارشي كه كميسيون امنيت ملي بر اساس اسناد بالادستي از قطعنامه‌هاي سازمان ملل تا پي نوشت رهبري ذيل مصوبه شوراي‌عالي امنيت ملي و ارزيابي‌هاي پيمايشي نمايندگان اين كميسيون تدوين كرده و حالا كمال دهقاني فيروزآبادي درباره آن معتقد است كه اين گزارش بسيار منطقي تدوين شده است. به گفته او واكنش‌ها و اقدامات دستگاه‌هاي داخلي در اجراي برجام مناسب بوده اما امريكا به برخي از تعهدات خود آن‌طور كه بايد عمل نكرده است. گفت‌وگوي كوتاه او با «اعتماد» را در ادامه مي‌خوانيد:
گزارش برجام در چه مرحله‌اي است؟
گزارش برجام آماده شده است. گزارش شش ماهه اول كه مبتني بر دو گزارش سه ماهه وزارت امور خارجه است در كميته هسته‌اي نهايي شده و در كميسيون امنيت ملي هم بررسي آن به پايان رسيده است و در همين هفته گزارش نهايي به صحن علني مجلس خواهد رفت.
در تدوين گزارش چه رويكردي بيشتر لحاظ شده است و چقدر نگاه دلواپسان توانسته در آن تاثير بگذارد؟
رويكرد گزارش بسيار منطقي و بر اساس واقعيت‌هاي موجود و بررسي‌هاي كارشناسانه دقيق چه در خصوص تعهداتي كه ما به 1+5 داديم و چه تعهداتي كه آنها به جمهوري اسلامي داده‌اند و با ملاحظات اسناد بالادستي تنظيم شده است. منظور من از اسناد بالادستي شامل قطعنامه سازمان ملل متحد، قرارداد امضا شده ميان جمهوري اسلامي ايران و پنج كشور عضو شوراي امنيت به علاوه آلمان و همين‌طور براساس پي نوشت مقام معظم رهبري در ذيل مصوبه شوراي‌عالي امنيت ملي و مبتني بر قانون 21 مهرماه 94 يعني قانون اقدام متناسب و متقابل جمهوري اسلامي ايران در اجراي برجام و همچنين تحقيق پيمايشي و نامه‌نگاري‌هايي است كه با دستگاه‌هاي ذي ربط از وزارت امور خارجه، تا بانك مركزي، بيمه، حمل و نقل و تجارت و حوزه‌هاي مختلف انجام شده است. استعلام‌ها از اين بخش‌ها صورت گرفته و همه آنها مورد بررسي قرار گرفته، در نهايت ارزيابي و پيشنهادهاي كميسيون بر اين اساس به مجلس ارايه مي‌شود.
تا جايي كه بررسي كرديد چقدر ادعاهاي دلواپسان درباره اجراي برجام صحت دارد؟
ما به موضع‌گيري‌هاي سياسي كه دو طرف نسبت به همديگر داشته‌اند توجه نكرده‌ايم. اينها را در چارچوب مسائل سياسي في مابين مي‌بينيم و اينها مبناي ارزيابي ما نبوده است. مبناي ارزيابي ما واقعيت‌هاي ميداني بوده است كه آيا تحريم‌ها واقعا برطرف شده يا نه؟
خب چقدر ادعاهاي دلواپسان درباره عدم‌رفع تحريم‌ها درست بوده؟
ديدگاه‌ها به هر حال وجود دارد. برخي از تاخيرهايي كه در اجراي برجام شده است، ناراحتند. اگر تاخيري در اجراي برجام بوده است شايد قابل اغماض نباشد و نمي‌توان آن را هم عنوان نكرد.
دولت در اين ماجرا مقصر است؟
نمي‌شود گفت دولت مقصر است. برخي‌ها دوست دارند فقط در داخل كشور به دنبال مقصر بگردند. من مي‌گويم كه ما هيچ مشكلي از ناحيه دستگاه‌هاي داخل كشور در زمينه برجام و اجراي آن نداريم. دستگاه‌هاي داخل كشور موضع‌گيري‌ها و فعاليت‌هاي خوبي در اين زمينه داشتند. البته دستگاه ديپلماسي بايد هميشه فعال باشد و دستگاه‌هاي ديگري هم كه كار اقتصادي مي‌كنند بايد كار خودشان را انجام دهند و به دنبال منافع ملي باشند و آنها هم بايد كار خودشان را بكنند و به وضعيت فعلي هم رضايت ندهند و بايد دنبال مطلوب‌ترين شرايط باشند. اما مشكل ما با طرف مقابل و مخصوصا ايالات متحده امريكا كه در اجراي بعضي از بندهاي برجام تاخير كرده يا احيانا هنوز درست و كامل تعهداتش را انجام نداده، است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون