• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3655 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۳ آبان

روزهاي اول آبان

يك آبان
تشكيل جبهه ملي به رهبري دكتر «محمد مصدق»

در 18 مهر 1328ش، نوزده تن از رجال سياسي از جمله دكتر محمد مصدق، به عنوان اعتراض به انتخابات دوره شانزدهم مجلس شوراي ملي به دربار رفته و در آنجا متحصن شدند. همان افراد در روز اول آبان در منزل
دكتر مصدق گرد آمده و جبهه ملي ايران را به رهبري وي تشكيل دادند. وقتي كه جبهه ملي به مجلس راه يافت، رهبري ضد استعماري ملت ايران را با حمايت علما و مردم بر عهده گرفت و كوشيد از رقابت امريكا و انگليس، به نفع مبارزه استفاده كند. مهم‌ترين كاري كه در آن مقطع به پيشگامي جبهه صورت گرفت، ملي شدن صنعت نفت ايران و خلع يد از شركت نفت ايران و انگليس بود.


شهادت «حاج‏ سيدمصطفي خميني» فرزند ارشد
  امام خميني(ره)

آيت‌الله حاج سيدمصطفي خميني در آذرماه 1309ش در قم به دنيا آمد و پس از گذراندن دوران ابتدايي، در 16 سالگي به تحصيل علوم اسلامي روي آورد. ايشان از سال 1341 همراه با امام به مبارزه با رژيم پرداخت و در پيشبرد نهضت اسلامي نقش بسزايي ايفا كرد. سرانجام، آيت‌الله مصطفي خميني در اول آبان 1356 ش برابر با 9 ذي القعده 1397 ق در 47 سالگي به شكل مرموزانه‏اي به شهادت رسيد. برخي پژوهشگران معتقدند با شهادت ايشان نهضت اسلامي وارد مرحله تازه‌اي شد. از آيت ‌الله حاج سيد مصطفي خميني آثار متعددي بر جاي مانده است كه مكاسب محرمه در 2 جلد، تفسير قرآن در 3 جلد و
كتاب الاصول از آن جمله‏اند.  


2 آبان
زادروز شهيد آيت‌الله دكتر بهشتي
سيد محمدحسين بهشتي در دوم آبان 1307 هجري شمسي در اصفهان چشم به جهان گشود. در سال 1321 دبيرستان را رها كرده و وارد حوزه علميه شد. سال‌ها بعد به هامبورگ عزيمت و سرپرستي مسجد آن شهر را عهده‌دار شد. سرانجام در سال 1349، به ايران بازگشت در آذرماه 1357 به فرمان امام خميني رحمه‌الله، شوراي انقلاب را تشكيل داد. پس از استعفاي دولت موقت در سال 1358، مدتي به عنوان وزير دادگستري و سپس، از سوي امام خميني به رياست ديوان عالي كشور منصوب شد. وي سرانجام در شامگاه 7 تير سال 1360 در حين سخنراني در تالار حزب جمهوري اسلامي بر اثر انفجار ساختمان حزب توسط منافقين به شهادت رسيد.


3 آبان
انتصاب «رضاخان ميرپنج» به نخست‌وزيري
هنگامي كه مشيرالدوله از سوي احمدشاه قاجار به نخست وزيري منصوب شد، رضاخان با سمت وزارت جنگ در هيات دولت حضور يافت. پس از چندي، رضاخان نخست وزير را تهديد كرد و موجبات ترس و سپس استعفاي او را پديد آورد. از آن سو، طرفداران سردار سپه نيز با غوغا سالاري در مطبوعات، رضاخان را بهترين گزينه براي رياست دولت معرفي كردند به طوري كه به خود احمد شاه نيز فهمانده شد كه فعلا مرد ميدان ايران، فقط سردار سپه است. لذا پس از استعفاي مشيرالدوله، شاه ناگزير تن بدين كار داد و با وجود مخالفت آيت‌الله سيدحسن مدرس و ياران او، در تاريخ سوم آبان 1302 ‌ش سردار سپه را به عنوان رييس‌الوزرا معرفي و منصوب كرد.


آغاز به كار سازمان ملل متحد و روز ملل متحد
 پس از جنگ جهاني دوم
پس از جنگ جهاني دوم سازمان ملل متحد به عنوان بزرگ‌ترين سازمان بين‌المللي دنيا، جانشين جامعه ملل شد كه در فاصله بين دو جنگ جهاني، فعاليت مي‌كرد. نمايندگان دولت‌هاي متفقين در جنگ جهاني دوم در مذاكراتي كه در زمان جنگ انجام داده بودند، مقدمات تشكيل سازمان ملل متحد را فراهم آوردند. بعدها در جلساتي كه در واشنگتن، يالتا و مسكو تشكيل شد، زمينه تشكيل اين سازمان فراهم شد. سرانجام در كنفرانس سانفرانسيسكو در امريكا، نمايندگان پنجاه كشور جهان، تاسيس سازمان ملل متحد و اساسنامه آن را تصويب كردند. سرانجام، سازمان مزبور در 24 اكتبر 1945 با تاييد منشور آن، توسط 29 كشور جهان، تحقق پيدا كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون