• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3655 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۳ آبان

مجلس و دولت در آزموني جديد

بازگشت روحاني به سلطاني‌فر

وحيد جعفري

مسعود سلطاني فر به عنوان وزير پيشنهادي ورزش و جوانان براي دومين بار از سوي حسن روحاني، رييس‌جمهور ايران به مجلس شوراي اسلامي معرفي شد. سلطاني فر يك بار و در ابتداي رياست روحاني بر دولت به عنوان وزير پيشنهادي ورزش و جوانان به مجلس شوراي اسلامي معرفي شده بود؛ اما آن زمان نمايندگان راي اعتماد به او ندادند تا از تكيه زدن بر مسند وزارتخانه ورزش و جوانان دور شود. بعد از او روحاني سيدرضا صالحي اميري و نصرالله سجادي را به مجلس معرفي كرد؛ اما نمايندگان به اين دو نيز راي اعتماد ندادند تا در نهايت محمود گودرزي چهارمين وزير پيشنهادي رييس‌جمهور آراي كافي براي وزارت را از نمايندگان كسب كرده و سكان هدايت ورزش ايران را به دست گيرد. حالا با استعفاي گودرزي و بعد از گمانه‌زني‌هاي بسيار در مورد جايگزين او، حسن روحاني به مسعود سلطاني فر بازگشته و معاون خود را براي وزارتخانه ورزش و جوانان به مجلس شوراي اسلامي معرفي كرده است تا اين سوال مطرح شود كه آيا سلطاني فر اين‌بار مي‌تواند آراي لازم را از نمايندگان كسب كرده و در ماه‌هاي پاياني دولت يازدهم -كه به انتخابات رياست‌جمهوري ختم خواهد شد- به عنوان وزير ورزش و جوانان، امور اين حوزه حساس و مردمي را به دست بگيرد، يا اينكه باز هم با همان سرنوشت دور قبل مواجه خواهد شد؟ در واقع اين آزموني جديد براي دولت و مجلس است تا مشخص شود كه نمايندگاني كه به تازگي راهي خانه ملت شده‌اند تا چه اندازه در اين زمينه با دولت همراه و همسو هستند؛ نمايندگاني كه كمتر از يك سال ديگر بايد براي انتخاب كابينه دولت دوازدهم به وزراي پيشنهادي دولت آينده راي دهند.
خيلي‌ها تصور مي‌كردند كه روحاني كه حكم سرپرستي براي نصرالله سجادي زده بود، معاون حوزه قهرماني وزارت ورزش را يك بار ديگر به عنوان وزير پيشنهادي به مجلس معرفي كند و جالب اينكه خود سجادي نيز خيلي سريع به اين حكم واكنش نشان داد و تشكر ويژه‌اي بابت آن از رييس‌جمهور كرد؛ اما خب روحاني تصميم خود را گرفته و مسعود سلطاني فر را براي وزارت ورزش و جوانان در نظر داشته و دارد.
نگاهي به سوابق سلطاني‌فر
مسعود سلطاني‌فر متولد ۱۳۳۸ در تهران، سياستمدار اصلاح‌طلب، معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، عضو غيرموظف هيات‌مديره سازمان منطقه آزاد كيش، عضو سابق فراكسيون اصلاح‌طلبان چهارمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران و از اعضاي حزب اعتماد ملي است. سلطاني‌فر، معاون اسبق سازمان تربيت‌بدني، قائم‌مقام مصطفي هاشمي‌طبا در زمان رياست او بر سازمان تربيت‌بدني به مدت دو سال در سال‌هاي ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵ و همزمان معاونت اداري و مالي اين سازمان و عضو هيات علمي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام بوده است. وزير پيشنهادي ورزش و جوانان داراي مدرك كارشناسي ارشد علوم سياسي است. او عضو هيات علمي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام بوده و سابقه همكاري با حسن روحاني را داراست و به عنوان مسوول كميته ورزش روحاني فعاليت كرده است. سلطاني‌فر به عنوان نماينده مردم تهران در شوراي شهر نيز انتخاب شده بود كه پس از رفتن به ميراث فرهنگي از شوراي شهر تهران استعفا كرد.
وي در دوره‌اي كه تيم ملي فوتبال ايران به جام جهاني ۱۹۹۸ راه يافت و هنگامي كه دولت اصلاحات تازه روي كار آمده بود، قائم‌مقام مصطفي هاشمي طبا شد.
 تغييرات به چه شكل خواهد بود
حالا با معرفي سلطاني‌فر به مجلس و احتمال بالاي وزارت او بر وزارتخانه ورزش و جوانان، اين پرسش مطرح است كه با روي كار آمدن سلطاني‌فر تغييرات در وزارتخانه به چه شكل خواهد بود؟ شكي نيست كه وزارت ورزش و جوانان احتياج به تغيير و ترميم دارد. اگر محمود گودرزي به دليل ضعف و مشكلات استعفا داد و رفت، ضعف‌ها و مشكلات موجود تنها متوجه او نيست و به گروهي بازمي‌گردد كه در مجموعه وزارت ورزش فعاليت كرده و مي‌كنند و شايد رييس‌جمهور روحاني هم با علم بر اين موضوع نصرالله سجادي كه يك مدير ورزشي است را به عنوان وزير پيشنهادي به مجلس معرفي نكرد و تشخيص داد كه حضور سلطاني فر در اين پست بهتر و مناسب‌تر است. ترديدي نيست مسعود سلطاني‌فر اگر مي‌خواهد در وزارتخانه ورزش و جوانان موفق عمل كرده و با ضعف‌ها و مشكلاتي كه گودرزي مواجه بود، روبه رو نشود بايد تغييراتي مناسب در اين مجموعه ايجاد كند تا وزارتخانه ورزش و جوانان در ادامه به اهداف خود برسد. البته سلطاني‌فر در گفت‌وگويي اعلام كرده كه تغييرات به خصوص تغيير در بخش معاونان وزارت ورزش و جوانان وجود نخواهد داشت؛ اما بعيد به نظر مي‌رسد كه او در جهت رسيدن به اهداف اين مجموعه در صورت وزير شدن دست به تغيير و تحولات در وزارتخانه ورزش و جوانان نزند.

 

سلطاني‌فر: تغيير معاونان شايعه است

وزير پيشنهادي ورزش و جوانان با تكذيب شايعه تغيير معاونان اين وزارتخانه مي‌گويد كه هدف همه بايد حفظ آرامش و كمك به پيشبرد برنامه‌ها باشد. وزير پيشنهادي ورزش و جوانان گفت: به زودي با شوراي معاونان وزارتخانه ديدار خواهم داشت و هدف همه ما موفقيت نظام و كشور است. سلطاني فر با تشكر از اعتماد و حمايت رياست‌جمهوري براي معرفي‌اش به عنوان وزير ورزش و جوانان به مجلس شوراي اسلامي، گفت: قطعا با حمايت و همراهي معاونان وزارتخانه مي‌توانيم موضوعات ورزش و جوانان را به دور از حواشي با قوت و برنامه پيش ببريم. وي درباره شايعه تغييرات معاونين و مديران كل وزارت ورزش و جوانان گفت: من در سفر استاني به همراه آقاي دكتر روحاني هستم و صبح روز يكشنبه با آقاي سجادي سرپرست وزارتخانه صحبت كردم. خوشبختانه برنامه‌هاي وزارتخانه روي روال است و با كمك معاونين و مديران و روساي فدراسيون‌ها امور وزارتخانه با آرامش پيش مي‌رود. هدف همه ما بايد حفظ آرامش و كمك به ورزش و جوانان و پيشبرد برنامه‌ها باشد و قطعا رواج شايعاتي از اين دست تنش زا خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون