• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3658 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۶ آبان

گزينه‌هاي پيشنهادي دولت و يك شش روز فرصت

روزهاي شلوغ وزرا در پارلمان

گروه سياسي| مجلسي‌ها روزهاي مهمي پيش روي خود دارند؛ روزهايي كه بايد به گزينه‌هاي رييس‌جمهور براي تكميل پروژه ترميم كابينه راي بدهند. هفته كاري مجلس ديروز به پايان رسيد و از امروز نمايندگان براي جمع‌بندي در مورد وزراي پيشنهادي نزديك به شش روز ديگر فرصت دارند. آنچه از فضاي كلي مجلس برمي‌آيد نشان مي‌دهد كه اميدي‌ها تا اينجاي كار همراه دولت، مستقلان نيز تقريبا همراه و اصولگرايان نيز هنوز به جمع‌بندي نهايي نرسيده‌اند.

قبل از جلسه راي اعتماد به وزرا با دولت جلسه خواهيم داشت
ديروز رييس فراكسيون اميد هم گفت: پس از برگزاري جلسه با وزراي پيشنهادي آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد و ورزش و جوانان درباره راي اعتماد به آنها تصميم‌گيري خواهيم كرد. به گزارش ميزان، محمدرضا عارف درباره برگزاري جلسه از سوي فراكسيون متبوعش با وزراي پيشنهادي دولت اظهار كرد: بدون شك با توجه به اهميت اين وزارتخانه‌ها، فراكسيون اميد با وزراي پيشنهادي دولت براي وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامي، ورزش و جوانان جلسه خواهد داشت. وي افزود: ما قبل از برگزاري جلسه راي اعتماد با وزراي پيشنهادي دولت جلسه برگزار خواهيم كرد. رييس فراكسيون اميد در پايان خاطرنشان كرد: پس از برگزاري جلسه پيرامون راي اعتماد به وزراي پيشنهادي دولت تصميم‌گيري خواهيم كرد.

محمدرضا نجفي:دو گزينه پيشنهادي شانس بالاتري دارند
من تصورم اين است كه اين سه گزينه‌اي كه معرفي شده‌اند جزو نيروهاي با ارزش و خدوم و تواناي كشور هستند. اما به فراخور شرايط و اقتضائات دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها به خصوص وزارت آموزش و پرورش‌اي بسا نيروهاي با شرايط منطبق‌تري هم داشتيم كه مي‌توانستيم استفاده كنيم. اما چون حق تغيير حق دولت است و ما هم اين حق را به رسميت مي‌شناسيم طبعا با نظر و خواست دولت در حد مقدورات مخالفتي نمي‌كنيم و همراه دولت در اين مساله هستيم.
اما انتظار اين بود كه دولت با مشورت با مجلس شايد مي‌توانست به گزينه‌هاي مناسب‌تر ديگري هم برسد و شايد شرايط بهتري را مي‌توانست رقم بزند. من در مجموع گمان مي‌كنم دو گزينه پيشنهادي احتمال راي آوردن‌شان بيشتر از يك گزينه ديگر است و گمان مي‌كنم مجلس نگاه نقادانه بيشتري نسبت به آقاي آشتياني دارد و ايشان ممكن است با چالش بيشتري مواجه شود. هرچند در نهايت گمان مي‌كنم هر سه گزينه راي خواهند آورد.

بهرام پارسايي: دانش‌آشتياني و رزومه‌اي درخشان
نظر شخصي من اين است كه آقاي آشتياني سابقه و رزومه درخشاني در حوزه آموزش و پرورش دارد و معتقدم ايشان براي اين حوزه مناسب است. چون هم بر حوزه آموزش و پرورش اشراف دارد و هم مورد وثوق فرهنگيان است. علاوه بر اين فردي مانند دكتر نجفي ايشان را پيشنهاد داده است و اين خودش مزيت مهمي است. در نتيجه برآوردم اين است كه ايشان وضعيت خوبي از حيث راي‌آوري دارد. در مورد گزينه پيشنهادي فرهنگ و ارشاد و شناختي كه از ايشان دارم اين است كه آقاي صالحي اميري پايبند به اجراي قانون و مصمم به آن هستند. ايشان كاملا به حوزه فرهنگ و الزامات آن آشنا هستند و به علاوه در مسووليت‌هايي كه داشته‌اند موفق بوده‌اند. در بحث‌هايي كه جامعه روي آن حساس هستند از جمله موسيقي ايشان مواضع شفاف و روشني دارد. من فكر مي‌كنم ايشان مي‌تواند اين وضعيت را مديريت كند.

محمود صادقي : وزرا بايد زود بر كار مسلط شوند
من هنوز جمع‌بندي درباره اين وزرا نداشته‌ام. اما با توجه به مدت زمان كمي كه تا پايان كار دولت باقي مانده معتقدم بايد افرادي به عنوان وزير معرفي شوند كه بتوانند خيلي زود بر كار مسلط شوند. اين موضوع به ويژه در وزارت آموزش و پرورش مهم است. در وزارت ارشاد هم كسي را نياز داريم كه به چند حوزه مسلط باشد. وزير ارشاد هم بايد به بحث فرهنگ، هنر و هم مطبوعات و هم جنبه‌هاي مذهبي و ديني مسلط باشد. ضمن اينكه بايد فرد عملياتي باشد و چند پروژه داشته باشد. هم اعتماد حوزه علميه و مراجع و روحانيت را بتواند جلب كند و هم فضاسازي‌هايي كه عليه دولت وجود دارد را پاسخ دهد و هم بر مسائل و مشكلات مطبوعات مسلط باشد و هم دستي در هنر داشته باشد. اما به طور مصداقي بنده هنوز ارزيابي درباره وزراي پيشنهادي ندارم.

محمدعلي وكيلي: رييس‌جمهور و پيام مردم
اصل تغيير و ترميم كابينه پاسخ به مطالبات مردمي است و اقدام خوب رييس‌جمهور است. نشان‌دهنده اين است كه رييس‌جمهور پيام مردم را دريافت كرده است. اما اين تغييرات كافي نيست. حوزه‌هاي ديگري هم وجود دارد كه ضرورت تغيير آنها وجود دارد. در برخي وزارتخانه‌هاي مهم مثل نيرو اين تغيير بايد انجام شود. چرا كه مساله آب آنقدر جدي است كه نيازمند وزير چابك و پرانرژي‌تري است. ساختار وزارتخانه و افراد موجود در آن تناسبي با عمق بحران آب ندارد. جنگ آينده جنگ آب است و افراد جنگجويي در اين بخش نياز داريم. اما درباره وزراي پيشنهادي بايد بگويم برداشت من اين است كه آقاي صالحي‌اميري از شانس خوبي برخورداراست. گفتمان ايشان گفتمان فرهنگي است. ادبيات ايشان تعاملي است و گفتمانش نزديك‌ترين گفتمان به آقاي روحاني است و در تدوين گفتمان اعتدال نقش محوري داشته است. بنابراين حس مشتركي با رييس‌جمهور دارد و البته زاويه‌اي با ايشان ندارد. به علاوه به خوبي بر ادبيات تعامل با مخالفان دولت مسلط است. اينها مزيت‌هاي ايشان است. اما معناي اين سخنان اين نيست كه اينها بهترين گزينه‌هاي موجود بودند. اگر دايره انتخاب بازتر مي‌شد و آقاي رييس‌جمهور كمي پا را فراتر مي‌گذاشت مي‌توانست گزينه‌هاي اصلحي داشته باشد. هرچند در بين اطرافيان رييس‌جمهور اين گزينه‌ها بهتر از بقيه بودند. اما درباره گزينه‌هاي ديگر مشغول ارزيابي هستيم و دوشنبه نتيجه نهايي را اعلام مي‌كنيم.

زهرا ساعي: سه وزير مرتبط با وزارتخانه
در رابطه با سه گزينه پـيــشنـهـــادي ريـيــس‌جـمهور ما نمايندگان اين وظيفه را داريم كه كارنامه و برنامه‌هاي آنها را فارغ از نگاه سياسي بررسي كنيم. به هر حال گزينه‌هاي پيشنهادي بايد با برنامه راهبردي به مجلس بيايند چرا كه دليل پذيرش استعفاي وزراي قبلي از سوي رييس‌جمهور اين بود كه افكار عمومي مطالباتي داشتند كه اين مطالبات بدون پاسخ مانده بود. حالا وزرايي كه مي‌آيند بايد براي اين مطالبات برنامه‌هايي داشته باشند كه به صورت ملموس بتوانيم برآورده شدن آنها را ببينيم. خوشبختانه وقتي كارنامه سه وزير پيشنهادي را بررسي مي‌كنيم هر سه نفر مرتبط با حوزه وزارتي هستند كه براي آن معرفي شده‌اند. دكتر صالحي اميري در حوزه مسائل فرهنگي حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد. ايشان چندين جلد كتاب با ارزش در حوزه فرهنگ دارد كه در مباحث استراتژي فرهنگي و برنامه‌ريزي فرهنگي مرجع هستند. ايشان در كنار اينكه يك چهره آكادميك است تجربه‌هاي اجرايي موفقي هم داشته است. البته وزارت فرهنگ تنها يكي از متوليان بخش فرهنگي در كشور است و ما هم بايد در حيطه وظايف و اختيارات اين وزارتخانه از آن توقع داشته باشيم. دكتر صالحي اميري به اعتقاد من با توجه به سوابق علمي و اجرايي خودش مي‌تواند افق خوبي را براي وزارتخانه ترسيم كند و يك سري از تنش‌هايي كه در حوزه فرهنگ وجود دارد را كاهش دهد. به اعتقاد من اگر نيروي تازه نفسي در اين مقطع وارد وزارت ارشاد شود با برنامه‌ريزي كه خواهد داشت حتما مي‌تواند راهگشا باشد. در رابطه با دكتر آشتياني نقدي كه به ايشان وارد مي‌كنند اين است كه تجربه‌اي در حوزه آموزش و پرورش نداشته است. اما پاسخ اين است كه دكتر نجفي هم كه همه از سوابق ايشان در وزارت آموزش و پرورش به نيكي ياد مي‌كنند اصلا آموزش و پرورشي نبود. ايشان از بيرون از آموزش و پرورش وارد اين سازمان شد و خوش درخشيد. به علاوه اينكه دكتر آشتياني سال‌ها معلم بوده است. علاوه بر اينها مطالبات فرهنگيان را كاملا درك كرده و برنامه‌هاي راهبردي خوبي براي اين بخش دارد. البته ما مي‌شنويم كه برخي از نمايندگان اصولگرا گرايش سياسي ايشان را نقطه ضعف مي‌دانند اما ما حتما در اين باره دفاع خوبي از ايشان در روز راي‌گيري خواهيم كرد. ايشان از افراد متدين و متعهد و ملزم به نظام جمهوري اسلامي و ولايت فقيه است. ما نبايد با اين نگاه‌ها دور افراد متخصص و توانمند كشورمان خط قرمز بكشيم. در مورد آقاي سلطاني‌فر هم بايد بگويم ايشان كارنامه خوبي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دارد و سوابق اجرايي خوبي هم داشته‌اند و اين خيلي مهم است كه افراد معرفي شده همه سوابق خوبي داشته‌اند. در مجموع با توجه به فضاي مجلس كنوني و اينكه اكثر نمايندگان معتقد به گفتمان اعتدالگرايي و عقلانيت هستند مطمئنا اقليتي كه معتقد به گفتمان افراطي‌گري هستند راه به جايي نمي‌برند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون