• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3660 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۹ آبان

ادامه از صفحه اول

آب در هاون نكوبيم

عجيب‌ترين بخش ماجرا اينجاست كه متهم نيز براي دفاع از خود به پرسش‌هاي آن رسانه پاسخ مقدماتي مي‌دهد و اذعان مي‌كند كه در داخل كشور امكاني براي طرح مساله و دفاع از خود ندارد و اگر به او اجازه دهند با همان رسانه سخن خواهد گفت. در حالي كه اين وضع فاجعه رسانه‌اي است. اگر در رسانه‌ها عليه كسي مطلبي منتشر شده او نيز بايد قادر به دفاع از وضع خود باشد.
در جريان اين ماجرا مسائل ديگري نيز مطرح شده است بايد كه جداگانه به آن پرداخت، ولي اجمالا ريشه وقوع اين حادثه و حوادث مشابه و نيز اندازه اثرگذاري آن در نااميدي از رسيدگي منصفانه يا در واقع تبعيض‌آميز بودن امور در كنار ناكارآمدي و حاشيه‌اي بودن رسانه‌هاي ايران است تا وقتي براي اين دو مساله فكري انديشيده نشود، اصلاح هر مشكلي، آب در هاون كوبيدن است.


توافق ،نفت را 60 دلاري مي‌كند

قطعا همكاري بين هر دو مفيد و ضروري خواهد بود و مي‌تواند تعادل بين عرضه و تقاضا كه حدودا سه سال است، به هم خورده و باعث مازاد عرضه و در نتيجه قيمت‌هاي ضعيف نفت در بازار جهاني شده را به تعادل و ثبات برساند در اين صورت مي‌توان اميدوار بود كه با هماهنگي بين اعضاي اوپكي و غيراوپكي با برگرداندن ثبات به بازارقيمت نفت در بازار جهاني در سال آينده تا مرز 60 دلار و بالاتر افزايش يابد.
 در نقطه مقابل اگر غيراوپكي‌ها همكاري موثري نداشته باشند و اوپكي‌ها در داخل خودشان به انسجام برسند و در نهايت سهميه‌بندي را نتوانند توزيع كنند يا درست رعايت نكنند ثبات به بازار بازنخواهد گشت، بين عرضه و تقاضا تعادل برقرار نمي‌شود و مازاد بر قيمت فشار مي‌آورد و دستيابي به قيمت بالاتر امكان پذير نخواهد بود. به نظر مي‌رسد عزم اوپك براي ثبات بازار جزم است و همكاري غيراوپك هم اين را مستحكم‌تر مي‌كند. به هر جهت مي‌توان اميدوار بود كه دستيابي به قيمت 60 دلار و بالاتر در صورت خروج مازاد عرضه از بازار و تعادل‌بخشي به عرضه و تقاضا در كنار ثبات بازار امكان‌پذير است؛ به شرط اينكه اتحاد داخلي اوپك يك بار ديگر به جريان بيفتد و تعامل بين اوپك و غيراوپك به‌طور واقعي خودش را در بازار نشان دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون