• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3663 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۲ آبان

نمايندگان چه تذكرها و اخطارهايي دادند؟

گروه سياسي| مجلس ديروز در جريان راي اعتماد به سه وزير پيشنهادي رييس‌جمهور شاهد تذكرها و اخطارهاي زيادي بود. از تذكر در مورد خارج از دستور صحبت كردن رييس‌جمهور تا تذكرها و اخطارهايي كه به نطق مخالفان و موافقان مربوط بود. به گزارش خانه‌ملت بخشي از تذكرها و اخطارهاي مهم در صحن علني ديروز مجلس به شرح زير است.
   مصطفي كواكبيان، نماينده تهران: در اصل 37 قانون اساسي، اصل‏، برائت‏ است‏ و هيچكس‏ از نظر قانون‏ مجرم‏ شناخته‏ نمي‌شود، مگر اينكه جرم‏ او در دادگاه‏ صالح‏ ثابت‏ شود. برخي دوستان در نطق‌شان از افرادي نام مي‌برند كه خلاف اخلاق است. برخي در نطق‌شان وزراي پيشنهادي را به دوران فتنه نسبت مي‌دهند و از آنجايي كه وزرا از سوي روحاني انتخاب شده‌اند به نظر مي‌رسد همكاران مي‌خواهند به‌طور غيرمستقيم رييس‌جمهور را نيز به فتنه مرتبط كنند.
لاريجاني در پاسخ به كواكبيان: شبنامه‌اي در مجلس توزيع نشد، سندي به درخواست تابش و با اجازه هيات رييسه توزيع شد. بنابراين خلافي صورت نگرفته است.
  مجتبي ذوالنوري، نماينده قم درباره نامه منتسب به سيدرضا صالحي اميري به وزير اطلاعات در سال ۸۸: سند من نامه 9 صفحه‌اي است كه آقاي صالحي اميري با اسم مستعار سيد رضا فلاح نفر هشتمي است كه اين نامه را امضا كرده است و تنها 8 صفحه آن تكثير شده به دليل اينكه صفحه 9 آن شعر بوده و دليلي ندارد كه اسامي ديگر اعضاي امضا‌كننده مشخص شود به همين دليل صفحه آخر محفوظ ماند كه جسارتي به شخص ديگري صورت نگيرد.
لاريجاني در پاسخ به تذكر اين نماينده: ما دستور تكثير و توزيع آن را نداريم اما به دليل اينكه آقاي تابش اظهار كرد كه مگر ما نامحرم هستيم كه نبايد از متن نامه مطلع شويم، در پاسخ به آقاي تابش گفته شد كه از نظر هيات رييسه تكثير نامه مانعي ندارد.
  علي ادياني‌راد، نماينده قائم‌شهر: وزرا تا زماني‏ كه‏ عزل‏ نشده‏‌اند يا بر اثر استيضاح‏ يا درخواست‏ راي‏ اعتماد، مجلس‏ به‏ آنها راي‏ عدم‏ اعتماد نداده‏ است‏ در سمت‏ خود باقي‏ مي‌مانند. استعفاي‏ هيات‏ وزيران‏ يا هر يك‏ از آنان‏ به‏ رييس‌جمهور تسليم‏ مي‌شود و هيات‏ وزيران‏ تا تعيين‏ دولت‏ جديد به‏ وظايف‏ خود ادامه‏ خواهند داد. رييس‌جمهور مي‌تواند براي‏ وزارتخانه‌هايي كه‏ وزير ندارند حداكثر براي‏ مدت‏ سه‏ ماه‏ سرپرست‏ تعيين‏ كند. براساس اخبار و گزارشات رسيده، مي‌دانيم كه فاني استعفا نداده است و اگر چنين كرده استعفاي خود را تسليم رييس‌جمهور نكرده است.
لاريجاني در پاسخ به اين اخطار قانون اساسي: فرقي نمي‌كند استعفا داده يا عزل شده است.
  هادي قوامي، نماينده اسفراين: مطالب رييس‌جمهور مهم و مفيد بود و بايد در جلسه‌اي ديگر از ايشان دعوت به عمل‌ آيد تا در اين مورد نظرات مجلس نيز بيان شود. تذكر من اين است كه رييس‌جمهور بايد در ارتباط با 3 وزير پيشنهادي و در مورد ويژگي‌ها و برنامه‌هاي آنها صحبت مي‌كرد ولي 45 دقيقه روي مسائل اقتصادي مانور داد.
لاريجاني در پاسخ به تذكر شفاهي هادي قوامي: براساس تبصره يك ماده 206 آيين‌نامه نطق رييس‌جمهور راجع به برنامه‌هاي وزرا بود و ايرادي ندارد.
  مهرداد بائوج لاهوتي، نماينده لنگرود: امروز در صحن علني مجلس شاهد بوديم كه يك نوشته‌هايي ميان نمايندگان توزيع شده، حال براساس آيين نامه داخلي مجلس پخش نامه يا نوشته بايد با مجوز هيات رييس مجلس صورت بگيرد. اتفاق امروز در پخش نوشته در ميان نمايندگان هم خلاف آيين نامه داخلي مجلس بوده و هم خلاف اخلاق است، از اين رو هيات رييسه بايد دستور دهد كه اين دست نوشته‌ها از صحن علني مجلس جمع‌آوري شود.
لاريجاني در پاسخ به تذكر اين نماينده گفت: براساس آيين‌‌نامه داخلي مجلس توزيع نوشته يا مطالب در صحن علني مجلس بايد با مجوز هيات رييسه مجلس انجام شود، از اين‌رو به‌طور حتم مسوول مربوطه اين موضوع را پيگيري مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون