• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3664 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۳ آبان

فيفا تيم ملي ايران را به خاطر درگيري‌هاي بازي با قطر نقره داغ كرد

نكونام، ‌حاج صفي و آزمون محروم شدند

مهدي تاج، رييس فدراسيون فوتبال بلافاصله بعد از پيروزي تيم ملي مقابل قطر درباره تبعات احتمالي درگيري‌هاي شديد به وجود آمده در اين بازي براي فوتبال ايران گفته بود: « تبعات هست اما خيلي نيست! ناظر بازي گزارش خوبي نوشته و نگران‌كننده نيست چرا كه بازيكنان و تماشاگران ما درگير نبودند. فقط چند نفر از روي نيمكت شادي كردند كه آن هم به خاطر برد بود. البته گزارشي كه قطري‌ها از نكونام دادند، اشتباه بود چراكه نكونام فقط شادي كرد.» از اين صحبت‌هاي مهدي تاج چيزي حدود دو ماه مي‌‌گذرد و در اين مدت هم تيم ملي سه بازي ديگر برگزار كرده است و با سه پيروزي و يك تساوي در صدر جدول گروه خود قرار دارد. چند روز بعد از درگير‌ي‌هاي بازي ايران و قطر با توجه به گزارش تندي كه ناظر و داور مسابقه براي كنفدراسيون فوتبال آسيا و فيفا ارسال كرده بودند‌، فيفا در نامه‌اي به فدراسيون فوتبال درباره حواشي به وجود آمده خواستار ارايه توضيحات شده بود. اما با توجه به اينكه در اين مدت كميته انضباطي فيفا هيچ تصميمي درباره اين پرونده تاكنون اتخاذ نكرده بود، ‌‌خيلي‌ها بر اين باور بودند كه اين موضوع اين بحث مختومه شده است و حرف‌هايي كه رييس فدراسيون درباره اينكه درگيري‌ها تبعات خاصي براي فوتبال ايران به همراه نخواهد داشت، درست بوده است. درست است كه اين باور در بين اهالي فوتبال ايران به وجود آمده بود، اما حكم رسمي كميته انضباطي فيفا درباره محروميت سه نفر از اعضاي تيم ملي ايران به خاطر اتفاقات بازي حساس و جنجالي مقابل قطر به خوبي نشان مي‌دهد كه هم اين باورها غلط بوده و هم صحبت‌هايي كه مهدي‌تاج درباره تبعات كم حواشي به رسانه‌ها گفته بود. چرا كه طبق تصميم فيفا جواد نكونام، ‌سردار آزمون و احسان حاج‌صفي از همراهي تيم ملي محروم شده‌اند.
    
فدراسيون بين‌المللي فوتبال پس از بررسي اتفاقات رخ داده و نامه‌نگاري با فدراسيون‌هاي دو كشور و بررسي گزارش ناظر و داور ديدار تيم‌هاي ملي فوتبال ايران و قطر بالاخره حكم نهايي خود را پس از مدت‌ها تاخير صادر و دو بازيكن و يك مربي تيم ملي ايران را محروم كرد. بر اساس حكم فيفا، سردار آزمون و احسان حاج‌صفي دو بازيكن ثابت و تاثيرگذار تيم‌ملي هر كدام يك جلسه از همراهي ايران محروم شده‌اند و به اين ترتيب آنها در بازي حساس پيش رو مقابل سوريه كه در مالزي هم قرار است برگزار شود نمي‌توانند در تركيب تيم ملي به ميدان بروند. جواد نكونام، مربي تيم ملي اما كه مقصر اصلي جنجال‌هاي به وجود آمده از سوي ناظر و داور معرفي شده و قطري‌ها هم شكايتي را عليه او به فيفا ارسال كرده‌اند طبق حكم كميته انضباطي فيفا سه جلسه از همراهي تيم ملي در بازي‌هاي رسمي و نشستن روي نيمكت محروم شده است. البته به ساير بازيكنان تيم ملي و اعضاي كادر فني از جمله پژمان منتظري كه نام آنها هم در گزارش ارسالي به فيفا وجود داشته محروميتي داده نشده است. اما طبيعتا فيفا از اين پس با دقت بيشتري عملكرد بازيكنان و اعضاي كادر فني ايران را دنبال خواهد كرد و با كوچك‌ترين درگيري و حاشيه ممكن است حكم محروميت دوباره‌اي عليه فوتبال ايران صادر كند. آن هم در شرايطي كه قطري‌ها و سعودي‌ها دشمني‌هاي بسيار زيادي را با فوتبال ايران دارند و دايره اين كارشكني‌هاي خود را حتي به زمين فوتبال هم گسترش داده‌اند. لابي‌هاي بسيار قوي آنها در شرايط كنوني باز هم باعث شد كه فيفا مثل آب خوردن بازيكنان و مربي تيم ملي ايران را محروم كند. اين در حالي است كه چند بازيكن قطر هم در درگيري‌هاي روز بازي با ايران نقش غيرقابل كتماني ايفا كردند و حتي يكي از آنها به صورت نكونام سيلي زده بود. در واقع حكم روز گذشته فيفا باز هم نشان داد كه مديريت فوتبال ايران در ديپلماسي بين‌المللي باز هم با مشكلات بسيار زيادي رو‌به‌رو است و هيچ قدرتي براي جلوگيري از كارشكني‌هاي اعراب عليه فوتبال كشور در مجامع بين‌المللي ندارد.
    
در حال حاضر فدراسيون فوتبال ايران اطلاعي از تصميماتي كه فيفا براي بازيكنان و عوامل تيم ملي قطر درباره اين حوادث و درگيري‌ها اتخاذ كرده ندارد. با اين حال قرار است روابط بين‌الملل فدراسيون پس از بررسي و تحليل‌هاي لازم طي يك نشست خبري با حضور مقامات فدراسيون فوتبال اطلاعات مرتبط را در اختيار رسانه‌ها و مردم قرار بدهد و حتي براي اعتراض به حكم صادر شده هم در صورت نياز با فيفا وارد مذاكره شود.  به هر صورت شايد عدم حضور جواد نكونام روي نيمكت با توجه به حضور شخص كي‌روش تاثير خيلي زيادي روي عملكرد بازيكنان و تيم نداشته باشد، اما با توجه به حساسيت مسابقات و اختلاف بسيار كم‌امتيازي كره جنوبي و ازبكستان با ايران و همچنين تلاش قطر و چين و سوريه براي جبران ناكامي، غيبت سردار آزمون و احسان حاج صفي در بازي پيش روي تيم ملي مقابل سوريه مي‌تواند حسابي براي فوتبال ايران گران تمام شود و لطمه جبران‌ناپذيري به فوتبال ملي ايران در بازي پيش رو بزند. بايد ديد كه كارلوس كي‌روش چه تمهيداتي را براي حل اين مشكلات خواهد انديشيد. چرا كه عليرضا بيرانوند اين روزها دستش در گچ است و طبق اخبار منتشر شده در رسانه‌ها احتمال دارد به بازي با سوريه نرسد و جالب اينجاست كه وحيد اميري، ديگر ستاره تيم ملي هم با مصدوميت مواجه است و معلوم نيست كه بتواند در اين بازي مهم براي ايران به ميدان برود. گفتني است، سردار آزمون روز گذشته بعد از گلي كه به اتلتيكومادريد در ليگ قهرمانان اروپا به ثمر رساند و بازتاب گسترده‌‌اي هم در ايران و كشورهاي ديگر داشت، ‌ضمن تشكر از حمايت‌هاي مردم و اعلام خوشحالي بابت گل زدن به تيم بزرگ و صاحبنام مادريدي، اعلام كرد كه به خاطر حكم فيفا به‌شدت ناراحت است اما واقعا نمِي‌داند كه به چه دليل او را يك جلسه از همراهي تيم ملي محروم كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون