• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3664 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۳ آبان

ايالت‌هاي حساس و روزهاي نفسگير انتخابات امريكا

در روزهاي منتهي به انتخابات امريكا بازار تجزيه و تحليل‌هاي انتخاباتي بسيار داغ و نفسگير است. در تعداد زيادي از ايالت‌هاي امريكا انتخابات زودهنگام آغاز شده است و همگي به دنبال مشاركت‌هاي مردمي و ميزان آراي دموكرات‌ها و جمهوريخواهان براي پيش‌بيني نتايج نهايي انتخابات هستند. شايد تا چند روز قبل و پيش از گشوده شدن دوباره پرونده ايميل‌هاي هيلاري كلينتون حدس زدن نتيجه انتخابات چندان كار سختي نبود، اما حالا نظرسنجي‌هاي اخير كه فاصله اندك و حتي در برخي موارد پيشتازي ترامپ را پيش بيني كرده است، تعيين پيروز انتخابات اكنون به دقيقه نود كشيده شده و به آساني نمي‌توان پيروز رقابت را از پيش تعيين شده دانست.
اكنون در ايالت‌هايي كه راي‌گيري‌هاي زودهنگام صورت گرفته آمارها نشان مي‌دهد كه حضور دموكرات‌ها و جمهوريخواهان در انتخابات و به خصوص در ايالت‌هاي حساس فلوريدا و جورجيا بيشتر از سال 2012 اعلام شده است. همچنين راي‌دهندگان لاتين‌تبار كه بيش از 24 ميليون راي دارند كه طبق تجزيه و تحليل سي‌ان‌ان تاكنون دوازده ميليون نفر آنها در انتخابات شركت كرده‌اند.
با اين حال هنوز نتيجه روشني از نتايج انتخابات منتشر نشده است، ولي سي‌ان‌ان آراي دموكرات‌ها و جمهوريخواهان را در ايالت‌هاي مختلف مورد تجزيه و تحليل قرار داده است. هرچند كه اين تجزيه تحليل نشان نمي‌دهد كه حتما دموكرات‌هايي كه در انتخابات شركت كردند به هيلاري راي مي‌دهند يا همه جمهوريخواهان به ترامپ راي مي‌دهند ولي از اين نتايج مي‌توان برآوردي كلي را از نتيجه انتخابات به دست آورد، به خصوص در ايالت‌هاي حساس كه رقابت در آنها تعيين‌كننده است.
آريزونا
در آريزونا آمار جمهوريخواهاني كه در اين انتخابات شركت مي‌كنند بيش از دموكرات‌ها است اما در مجموع راي‌دهندگان بيش از آراي سال 2012 است اما مشخص نيست كه همه اين افراد به چه كسي راي مي‌دهند. در سال 2012 دويست و سي هزار دموكرات و همچنين حدود سيصد هزار جمهوريخواه حاضر شده بودند. اما در اين انتخابات اين رقم افزايش پيدا كرده و فاصله دموكرات‌ها و جمهوريخواهان در اين انتخابات نيز كاهش پيدا كرده و عملا حاشيه امن جمهوريخواهان در اين ايالات كه حدود ده درصد بوده را به خطر انداخته است و اكنون آراي دموكرات‌ها در آريزونا به بيش از ميزاني رسيده است كه ميت رامني در سال 2012 پيروز رقابت شده است، اما كماكان آمار جمهوريخواهان در اين ايالت بيش از دموكرات‌ها است.
كلورادو
در ايالت كلورادو تمام آراي انتخاباتي به وسيله پست ارسال مي‌شوند. تاكنون بيش از يك ميليون راي در اين ايالت داده شده است. ايالتي كه سال 2012 ميت رامني با اختلاف 8/2درصدي نتوانست پيروز شود و آراي الكترال را به خود اختصاص دهد. با اين حال برخي اخبار حاكي از آن است كه آراي دموكرات‌ها چندان مناسب نبوده است و از طرفي ديگر جمهوريخواهان اميد بسيار زيادي به راي‌هايي بسته‌اند كه به وسيله پست از روستاها و شهرستان‌هاي دورافتاده‌تر به مركز ارسال مي‌شوند كه به مراتب ديرتر از آراي مركزي مي‌رسند و ممكن است شكاف جمهوريخواهان با دموكرات‌ها را پر كنند.
فلوريدا
انتخابات فلوريدا بسيار حساس و نفسگير است. اين ايالت با 29الكترال پس از كاليفرنيا و تگزاس، بيشترين راي الكترال را در اختيار دارد و همواره نتيجه آن بر نتيجه نهايي انتخابات تاثيرگذار بوده است. در حال حاضر نتايج انتخابات اين ايالت بسيار حساس شده است و رقابت بين دو نامزد بسيار نزديك است. ميزان ثبت نام‌كنندگان هر دو حزب هرچند نسبت به سال گذشته افزايش چشمگيري داشته اما رقابت ميان دو طرف بسيار نزديك شده است. از طرفي برنده فلوريدا در سال‌هاي اخير پيروز رقابت نهايي نيز بوده است. با اين وجود جمهوريخواهان اميدوارند كه بتوانند در اين دوره آراي فلوريدا را به خود اختصاص دهند.
تركيب جمعيتي فلوريدا نسبت به سال 2008 چندان تغييري نكرده راي سفيدپوستان حدود 72درصد باقي مانده است اما راي سياهپوستان از 15 درصد به 12درصد كشيده شده است. اما در اين بين لاتين‌تبارها سهم راي خود را از 9 درصد به 14 درصد رسانده‌اند كه همين ميزان مي‌تواند شرايط را به نفع هر نامزدي تغيير دهد.
كاروليناي شمالي
طبق آماري كه نيويورك‌تايمز به دست آورده هيلاري كلينتون در مجموع مي‌تواند در اين ايالت با 49درصد آرا پيروز انتخابات شود؛ ايالتي مهم كه دونالد ترامپ حداقل نياز داشت كه در اين ايالت براي رسيدن به كاخ سفيد پيروز ميدان شود. ايالتي كه 15راي الكترال دارد و از اهميت بالايي نيز برخوردار است. با اين حال طيف جمعيتي در كاروليناي شمالي باعث شده تا اين اميد كماكان در جمهوريخواهان براي پيروزي باقي بماند. چرا كه در اين طيف سفيدپوستان از 67درصد سال 2012به 73 درصد در سال2016 رسيده‌اند و جمعيت سياهپوستان نيز از 28 درصد به 23 درصد كاهش پيدا كرده است.
اوهايو
ايالت اوهايو از جمله ايالت‌هايي بوده است كه در دو دوره گذشته دموكرات بوده است. در انتخابات امسال اما بر عكس انتخابات پيشين آمار جمهوريخواهان بيش از دموكرات‌ها در انتخابات است. در صورتي كه در انتخابات گذشته دو طرف برابر و حتي دموكرات‌ها بيشتر بودند. اما در اين دوره اختلاف قابل توجهي به وجود آمده است؛ آرايي كه نشان مي‌دهد جمهوريخواهان در حدود 50 هزار راي بيش از دموكرات‌ها ثبت‌نام كرده‌اند و نظرسنجي‌ها نيز نشان از رقابت شانه به شانه دو كانديدا دارد كه تيم دونالد ترامپ اميد زيادي به پيروزي در اين ايالت با 18الكترال بسته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون