• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3666 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ آبان

ايالت‌هاي سرنوشت ساز انتخابات امريكا

احتمالات به سود چه كسي رقم خواهد خورد؟

ميثم سليماني

زماني كه در روز هشتم نوامبر مردم امريكا به پاي صندوق‌هاي راي براي تعيين رييس‌جمهور آينده امريكا مي‌روند حقيقت اين است كه آراي ايالت‌هاي زيادي از امريكا پيش‌تر مشخص شده است. ايالت‌هايي كه در اكثر دوره‌هاي انتخاباتي آبي يا قرمز بوده‌اند و اكنون هيلاري كلينتون نامزد حزب دموكرات و دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوريخواه بخش زيادي از آراي خود را از پيش تعيين شده مي‌دانند و روي بخشي از الكترال كالج‌هاي خود حساب ويژه‌اي باز كرده‌اند. به‌طور مثال ايالتي مانند كاليفرنيا همواره مشخص است كه به دموكرات‌ها راي مي‌دهد از طرفي ديگر ايالتي مثل تگزاس نيز همواره رنگ قرمز در انتخابات داشته است.
اما در نقشه‌هاي انتخاباتي كه پس از راي‌گيري‌ها منتشر مي‌شود و نتايج آرا را پيش‌‌بيني مي‌كنند برخي ايالت‌ها رنگ بنفش دارند كه مي‌توان آن را ايالت‌هايي دانست كه هيچ‌وقت نمي‌توان روي آراي قطعي آنها براي حزب دموكرات و جمهوريخواه برنامه‌ريزي كرد.
اينها ايالت‌هايي هستند كه راي مشخصي ندارند و به آنها ايالت‌هاي شناور گفته مي‌شود كه بسته به هر انتخابات و شرايط آن به نامزد مشخصي راي مي‌دهند. يا به عبارت ساده‌تر مي‌توان آنها را بين دموكرات‌ها و جمهوريخواهان به صورت مساوي تقسيم كرد و معمولا در هر انتخابات بين 8تا15 ايالت در آنها رقابت به صورت جدي وجود دارد و اين موضوع كاملا بستگي به شرايط انتخابات دارد.
ايالت‌هاي سرنوشت ساز
ايالت‌هاي كليدي در انتخابات سال 2016 را مي‌توان به سه دسته تقسيم كرد. نخستين گروه از ايالت‌هاي تعيين‌كننده ايالت‌هايي همچون فلوريدا و اوهايو هستند كه فلوريدا با 29 الكترال و اوهايو با 18الكترال از اهميت بسيار بالايي در اين انتخابات برخوردار شده‌اند. اين دو ايالت سوابق پيچيده‌اي در انتخابات رياست‌جمهوري از خود به نمايش گذاشته‌اند و در طول پنج دهه گذشته در مواردي اين دو ايالت پيروز نهايي انتخابات را تعيين كرده‌اند. اكنون نيز ترامپ و كلينتون تمركز و سرمايه‌گذاري فراواني را روي اين دو ايالت انجام داده‌اند و نتايج نظرسنجي اختلاف ميان دو رقيب را بسيار نزديك نشان مي‌دهد و در نهايت همين ايالت‌ها هستند كه نتيجه نهايي انتخابات را مشخص مي‌كنند. گفتني است فلوريدا ايالتي بود كه سرنوشت انتخابات بحث‌برانگيز سال 2000 ايالات متحده امريكا به آن گره خورد.
ايالت‌هاي قابل تغيير
اما دومين گروه از ايالت‌هايي كه اكنون در كنار ايالت‌هاي شناور قرار گرفته‌اند ايالت‌هايي هستند كه پيش‌تر به نفع يك حزب راي دادند و حالا اين راي به خطر افتاده است. زيرا با توجه به تغييرات جمعيتي كه در ايالات متحده به وجود آمده و عدم محبوبيت دونالد ترامپ موجب شده است كه در انتخابات 2016 تعدادي از سنگرهاي مستحكم حزب جمهوريخواه در خطر فتح دموكرات‌ها قرار گيرد. هنگامي كه باراك اوباما در سال 2008 در كاروليناي شمالي پيروز انتخابات شد، نخستين دموكراتي بود كه از زمان جيمي كارتر توانسته بود تا در اين ايالت پيروز ميدان شود. از طرفي ميت رامني نيز در سال 2012موفق شد تا آراي كاروليناي جنوبي را به سود خود كسب كند. اما در حال حاضر به نظر مي‌رسد در برخي از اين ايالت‌ها رقابت‌هاي شانه به شانه‌اي ميان ترامپ و هيلاري به وجود آمده است. از طرفي نامزد حزب دموكرات اميدوار است تا نقشه پيروزي خود را در ايالت‌هاي مختص جمهوريخواهان گسترش دهد. ايالت‌هايي مانند آريزونا، جورجيا و ميسوري از جمله ايالت‌هايي هستند كه نزديك به دو دهه است به جمهوريخواهان راي داده‌اند. اما يك واقعيتي كه وجود دارد اين است كه ترامپ چندان اميدواري ندارد كه تغيير ويژه‌اي در ايالت‌هاي تحت كنترل كامل دموكرات‌ها ايجاد كند.
حاشيه امن
باراك اوباما در كالج‌هاي انتخاباتي در دوسال 2008و 2012 حاشيه امني را براي خود به دست آورد و توانست در ايالت‌هاي آيووا و پنسيلوانيا آراي خوبي را به دست آورد. او همچنين در كلورادو و نوادا نيز پيروزي خوبي را به ارمغان آورد. او حتي در ايالت‌هايي مانند ويرجينيا و كاروليناي شمالي محبوبيت راي‌دهندگان را به خود جذب كرد و در انتخابات آنها را نيز تبديل به ايالت آبي رنگ كرد. اما خانم كلينتون تلاش مي‌كند رنگ ايالت‌هاي كلورادو، پنسيلوانيا و ويرجينيا به همراه آيووا و نوادا را آبي نگه دارد اما چالش جدي در برخي از اين ايالت‌ها براي آبي نگه داشتن آنها بسيار سخت است و كلينتون كار آساني در پيش نخواهد داشت. از طرفي در نيوهمپشاير چالش قوي‌تر از حد انتظار شده است زيرا از سال 2000كه اين ايالت به جمهوريخواهان راي داده است پس از آن در اختيار دموكرات‌ها قرار داشته و حالا ممكن است در اختيار جمهوريخواهان قرار گيرند هرچند كه نظرسنجي‌ها كماكان هيلاري كلينتون را پيروز در اين ايالت مي‌دانند.
چرا ترامپ نياز به پيروزي بيشتر دارد
اگر ايالت‌هايي كه به صورت شناور و قابل تغيير هستند را جدا كنيم حدود 38 ايالت ديگر باقي مي‌ماند كه برندگان احتمالي آنها تا حدودي مشخص است و در چنين شرايطي هيلاري كلينتون 226 الكترال كالج دارد و دونالد ترامپ تنها 154 الكترال كالج را كسب كرده است. از طرفي احتمال دارد كه خانم كلينتون در كلورادو، پنسيلوانيا، نيوهمپشاير و ويرجينيا پيروز شود كه با احتساب اين ايالت‌ها با 272راي به ميزان مورد نياز آراي خود براي پيروزي رسيده است. اما اگر دونالد ترامپ مي‌خواهد در نهايت پيروز رقابت‌ها شود نيازمند آن است كه در همه هشت ايالت باقي مانده از جمله، فلوريدا، اوهايو، كاروليناي شمالي پيروز شود و همچنين يكي از چهار ايالتي كه هيلاري كلينتون در اختيار دارد را نيز از چنگ هيلاري خارج كند تا در نهايت بتواند پيروز انتخابات رياست‌جمهوري امريكا شود. بنابراين اگر در چنين شرايطي دونالد ترامپ مي‌خواهد رييس‌جمهور امريكا شود بايد در تمام ايالت‌هاي حساس پيروز ميدان شود. اما هرچند كه اين احتمالات نشان از پيروزي هيلاري كلينتون دارد اما هنوز روي كاغذ دونالد ترامپ اين توان را دارد تا پيروز قطعي انتخابات ايالات متحده شود چرا كه هنوز نتيجه‌هاي قطعي مشخص نيست و بايد تا روز هشتم نوابر به وقت امريكا منتظر بود و ديد كه احتمالات به نفع چه كسي رقم مي‌خورد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون