• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3666 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ آبان

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:

نخستين مطالبه اهالي قلم و مطبوعات امنيت معيشت فكر و قلم است

در كنار رييس‌جمهور درمراسم افتتاحيه نمايشگاه مطبوعات، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هم در سخناني از نقش رسانه‌ها در كشور گفت؛ سيدرضا صالحي اميري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه تازه از مجلس راي اعتماد گرفته است، گفت: « يكي از وجوه مهم امنيت فرهنگي، امنيت ذهني اصحاب فكر و قلم است تا بتوانند صادقانه و شفاف و در راستاي تامين منافع ملي و مصالح عمومي سخن بگويند و قلم بزنند و هر جا كه احساس كنند انحرافي رخ داده، با صداي رسا نقد كنند و جلوي فساد را بگيرند.»
به گفته او در جهان امروز رسانه نقش تاثيرگذاري در هدايت افكار عمومي و تصويرسازي در ذهن جوامع برعهده دارد و عنصر موثر در قدرت و امنيت محسوب مي‌شود. مولفه‌هاي قدرت نرم در جهان امروز تغيير كرده و ظهور متغير جديدي به نام رسانه‌هاي جديد و شبكه‌هاي اجتماعي روند تحولات را به‌طوركلي دگرگون كرده است.
صالحي اميري گفت: « معتقدم رسانه‌ها به عنوان ركن چهارم مردم‌ سالاري مي‌توانند نقش موثري ايفا كنند. اصحاب رسانه و فعالان اين عرصه علاوه بر اينكه سرمايه‌هاي انساني محسوب مي‌شوند، همزمان حامل يك سرمايه فرهنگي و اجتماعي هم هستند و با كنش خود مي‌توانند در ارتقا يا خداي ناكرده افول سرمايه اجتماعي در سطح جامعه نقش‌آفرين باشند. كاركرد رسانه در انتقال فرهنگي و انعكاس تصوير واقعي از مطالبات و ضرورت‌هاي جامعه غيرقابل انكار است. ما امروز بيش ازهر زمان ديگر به نقش ‌آفريني رسانه‌ها در تقويت انسجام و وفاق ملي، افزايش نشاط اجتماعي، ترويج اخلاق و فضيلت‌گرايي و تبيين اصول و سياست‌هاي نظام از جمله اقتصاد مقاومتي، فرهنگ ايراني- اسلامي و... نيازمنديم. براي نيل به اين مقصود بايد به ارتباط و تعامل اصحاب رسانه با مسوولان توجه كنيم و تمام همت خود را براي رفع دغدغه‌هاي اين قشر شريف به كار‌گيريم. »
او ادامه داد: « نخستين مطالبه اهالي قلم و مطبوعات امنيت معيشت، فكر و قلم، البته در چارچوب قانون و موازين اخلاقي جامعه است. به گمان من يكي از وجوه مهم امنيت فرهنگي، امنيت ذهني اصحاب فكر و قلم است تا بتوانند صادقانه و شفاف و در راستاي تامين منافع ملي و مصالح عمومي سخن بگويند و قلم بزنند و هر جا كه احساس كنند انحرافي رخ داده، با صداي رسا نقد كنند و جلوي فساد را بگيرند. »
او در ادامه گفت: «شعار جشنواره مطبوعات امسال، شفافيت و صداقت است و رسانه ابزار مناسبي براي شفاف‌‌سازي، مبارزه با فساد و نقد سازنده به شمار مي‌‌رود. براين اعتقادم كه رونق رسانه و فعال شدن نخبگان به دولت درتصميم‌سازي‌ها ياري مي‌رساند.»
او معتقد است: « نخبگان حلقه واسط ميان دولت و افكار عمومي هستند و از اين منظر نقش موثري در تصميمات دولت دارند و يكي از مهم‌ترين بسترهاي شكل‌گيري گفت‌وگو ميان دولت و نخبگان، رسانه است. جامعه ما به‌شدت نيازمند گفت‌وگوي ملي در سطوح مختلف است و معتقدم گفت‌وگو بايد به يك فرهنگ فراگير تبديل شود و رسانه مهم‌ترين ابزار و بسترساز اين عرصه است. رسانه علاوه برآنكه فضاي جامعه را نقدپذيرتر و قابل تحمل‌تر مي‌كند، تامين‌كننده امنيت فكري جامعه هم هست. همچنان‌كه مي‌تواند با قرار گرفتن در مسير نادرست، تهديدكننده امنيت جامعه هم باشد. از اين منظر مطبوعات در صيانت از آرامش فكري جامعه نقش ممتازي دارند. »
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: « رعايت مرز باريك ميان نقد و تخريب، مساله كليدي اين حوزه است. امروز اين سوال مطرح است كه چرا بايد دروغ، تهمت، انگ‌زني و تخريب در جامعه خريدار داشته باشد؟ بازگشت به اخلاق و رعايت مرزهاي اخلاقي نياز فوري جامعه امروز است و مطبوعات بي‌ترديد مي‌توانند طلايه‌دار اين بازگشت باشند. به شرطي كه از استقلال كافي برخوردار بوده و بتوانند به‌راحتي به وظيفه خود عمل كنند. مهم‌ترين شاخص سنجش ميزان صداقت، شفافيت، سلامت و اثر بخشي رسانه، سرمايه اخلاقي آن رسانه است و طبيعي است كه براي نيل به اين سرمايه متحمل سختي‌ها و مرارت‌هايي شوند، اما بركات و ثمرات كار آنها جامعه را بهره‌مند خواهد كرد. »
او همچنين افزود: « اميدوارم در دوره مسووليتم، بتوانم براي تامين مطالبات اين قشر سختكوش قدم‌هاي موثري بردارم و در راستاي عدالت توزيعي، با توجه جدي به ظرفيت نشريات محلي و استاني اقدامات شاياني صورت پذيرد. براي دستيابي به اين مهم، به كمك فكري و دعاي خيرتان نياز دارم. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون