• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3676 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۷ آبان

دستگيري متهمان دو سال پس از حادثه

قتل پيرمرد 80 ساله با شگرد‌ آش نذري

اعتماد

پيرمرد 80 ساله‌اي كه به خيال گرفتن آش نذري، در خانه‌اش را به روي زني غريبه باز كرده بود هرگز تصور نمي‌كرد كه با چند سارق روبه‌رو شود و به دست آنها به قتل برسد. كارآگاهان پليس آگاهي تهران بزرگ راز اين پرونده را پس از دو سال رسيدگي، هنگام معامله يكي از خانه‌هاي مقتول به دست متهمان فاش كردند.
شامگاه 16 ارديبهشت 93 ماموران كلانتري 109 بهارستان در پي تماس‌هاي مردمي از كشف جسد پيرمردي 80 ساله در خانه مسكوني‌اش باخبر شدند. بررسي جسد نشان مي‌داد كه متهمان قبل از ارتكاب قتل، دست، پا و دهان پيرمرد را بسته و به زور وارد خانه او شده‌اند. با اعلام «انسداد شريان تنفسي» به عنوان علت مرگ از سوي پزشكي قانوني، كارآگاهان پايگاه دهم پليس آگاهي تهران بزرگ براي كشف راز قتل دست به كار شدند. آنها در همان ابتدا به تحقيق از همسايه‌هاي مقتول پرداختند و متوجه شدند كه يك ساعت قبل از حادثه، صداي داد و فرياد از خانه مقتول آمده اما با مراجعه همسايه‌ها به ناگاه قطع شده است. يكي از همسايه‌ها كه با پليس تماس گرفته بود درباره كشف جسد گفت: «وقتي صداها را شنيديم به در خانه مقتول رفتيم و چند بار زنگ را فشار داديم اما او پاسخي نداد و لحظه‌اي بعد، صداها قطع شد. ما هم فكر كرديم اتفاق خاصي نيفتاده براي همين دوباره به خانه‌هاي‌مان برگشتيم. تا اينكه يك ساعت بعد، وقتي مي‌خواستم از خانه بيرون بروم، ديدم كه در واحد مقتول نيمه باز است. همراه يكي از همسايه‌ها به آرامي وارد شديم و ناگهان جسد مقتول را ديديم كه در اتاق پذيرايي افتاده بود.»
تحقيقات حاكي از آن بود كه مقتول به تنهايي زندگي مي‌كرد و فقط يك برادر داشت. مرد جوان به كلانتري احضار شد و به ماموران گفت كه برادرش در محدوده ميدان فردوسي در زمينه خريد و فروش دلار و ارز كار مي‌كرد. همزمان گاوصندوق خانه مقتول نيز مورد بازرسي قرار گرفت و مشخص شد كه اسناد و مدارك خانه همراه بخشي از وجوه نقد سرقت شده است. با مدارك به دست آمده، ذهن كارآگاهان بر فرضيه «وقوع قتل با انگيزه سرقت» متمركز و سرانجام مهر امسال به كشف راز قتل منجر شد. آنها كه متوجه شده بودند مردي با مراجعه به يكي از مراكز ثبت اسناد قصد دارد اسناد مالكيت خانه مقتول را به نام بزند، به سرعت به محل اعزام و او را دستگير كردند. رامين پس از انتقال به پايگاه دهم با اظهار بي‌اطلاعي از ماجراي قتل گفت كه ملك را به قيمت 400 ميليون تومان از مردي به نام مصطفي خريده و سندش را در ميدان شهداي هفتم تير به نام زده است.
با كسب اين سرنخ، مصطفي شناسايي و همان روز دستگير شد. او كه در پوشش كارمند دفتر وكالت، املاك بي‌صاحب يا متعلق به افراد سالخورده را شناسايي مي‌كرد تا با مدارك جعلي به فروش برساند، در ابتدا منكر جرم شد اما پس از رويارويي با رامين، به سرقت منجر به قتل اعتراف كرد و گفت: «طراحي سرقت از خانه مقتول را همراه زني به نام ساغر و يكي از دوستانش به نام عباس انجام داديم. روز حادثه، مقداري آش از ميدان انقلاب خريديم و آنها را به ساغر داديم تا به بهانه پخش نذري، به در خانه مقتول برود. مي‌دانستيم كه او در زمينه خريد و فروش دلار كار مي‌كند براي همين نقشه سرقت از گاوصندوق خانه‌اش را كشيده بوديم. وقتي به كوچه‌شان رسيديم، ساغر زنگ خانه را زد و خود را همسايه معرفي كرد و به اين طريق موفق شد اطمينان مقتول را جلب كند. در كه باز شد، مقتول پايين آمد تا آش را بگيرد. در همين لحظه من و عباس به سمتش حمله كرديم و دست و پايش را بستيم و به زور وارد خانه‌اش شديم. او داد و فرياد مي‌كرد كه باعث شد همسايه‌ها به پشت در خانه‌اش بيايند و زنگ بزنند. براي اينكه لو نرويم، جلوي دهانش را گرفتيم. چند دقيقه بعد همسايه‌ها رفتند اما فشار دست ما باعث بند آمدن نفس پيرمرد و فوتش شده بود.» متهم درباره سرقت مدارك گاوصندوق نيز گفت: «فكر مي‌كرديم مقتول پول‌هاي زيادي در گاوصندوق دارد براي همين چند تا ساك دستي با خودمان آورده بوديم تا پس از تخريب گاو صندوق، پول‌ها را داخل آن بريزيم اما در گاوصندوق فقط يك ميليون و 800 هزار تومان پول، همراه تعدادي سند بود. هرچه بود برداشتيم و متواري شديم اما دست آخر نفري 600 هزار تومان نصيب‌مان شد. سند خانه را هم خودم برداشتم. » با اعتراف مصطفي، مخفيگاه ساغر 45 ساله در سيدخندان شناسايي و او نيز 10 آبان امسال دستگير شد. او كه اعتياد شديدي به شيشه دارد در بازجويي‌ها به سرقت اعتراف كرد اما مدعي شد كه در قتل شركت نداشته و نقشش فقط پخش كردن‌ آش نذري براي جلب اطمينان مقتول بوده است. در ادامه نيز آخرين متهم پرونده (عباس 34 ساله) هم كه پس از ارتكاب قتل از تهران متواري شده بود، 24 آبان شناسايي و دستگير شد.
سرهنگ كارآگاه حميد مكرم، معاون مبارزه با جرايم جنايي پليس آگاهي تهران بزرگ با بيان جزييات پرونده از صدور قرار بازداشت موقت براي هر چهار متهم (يك زن و سه مرد) و ادامه تحقيقات در پايگاه دهم خبر داد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون