• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3678 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲ آذر

رقابت درون‌حزبي محافظه‌كاران فرانسوي به دور دوم كشيد

پايان كار ساركوزي

با پايان انتخابات رياست‌جمهوري امريكا حالا انتخابات رياست‌جمهوري فرانسه روي بورس اخبار قرار گرفته است. جايي كه آرايش سياسي براي انتخابات رفته‌رفته شكل مي‌گيرد و نشان مي‌دهد چه افراد و چه گروه‌هايي براي رقابت رياست‌جمهوري و براي رسيدن به كاخ اليزه شايستگي بيشتري از نظر مردم دارند. نخستين قرباني اين رقابت‌ها را مي‌توان نيكولا ساركوزي، رييس‌جمهور سابق فرانسه دانست كه اميد بسياري بسته بود كه پس از شكست در سال 2012 يك‌بار ديگر به كاخ اليزه باز‌گردد و از حدود دوسال پيش مسير خود را براي رسيدن به كاخ اليزه ريل‌گذاري كرده بود. اين‌بار در برابر او نه احزاب رقيب بلكه رقباي قدرتمندي در ميان محافظه‌كاران قرار گرفتند كه ترمز او را در همان رقابت‌هاي مقدماتي كشيدند و اجازه ندادند در انتخابات آوريل 2017وارد رقابت اصلي شود. نيكولا ساركوزي براي اينكه بتواند وارد رقابت نهايي رياست‌جمهوري فرانسه شود، نيازمند آن بود تا در رقابت داخلي محافظه‌كاران فرانسه پيروز از ميدان خارج شود. اما او با رقباي سرسختي مانند فرانسوا فيون و آلن ژوپه در دور اول رقابت‌ها روبه‌رو شد و در اين رقابت با توجه به راي‌گيري درون حزبي مشخص شد كه هرچند هيچ‌يك از هفت نامزد موجود نتوانستند حايز اكثريت پنجاه درصدي شوند اما ساركوزي حتي نتوانست در رتبه دوم اين رقابت قرار بگيرد تا شانس مجدد خود را در دور دوم اين رقابت امتحان كند. در مجموع راي‌گيري نيكولا ساركوزي تنها 20 درصد آرا را كسب كرد و در رتبه سوم اين رقابت قرار گرفته و از رسيدن به مرحله بعدي رقابت درون‌گروهي محافظه‌كاران باز ماند. در رده دوم آلن ژوپه با 26درصد آرا قرار گرفت و در رتبه اول اين رقابت با درصد آرايي غافلگير‌كننده فرانسوا فيون توانست با 44درصد آرا پيروز مرحله اول اين رقابت شود. هرچند فيون با فاصله قابل توجهي در اين رقابت نسبت به ساير رقبا در رده اول قرار گرفت اما نتوانست درصد مورد نياز براي پيروزي يعني بالاي پنجاه درصد آرا را به خود اختصاص دهد و اكنون مجبور است كه در دور دوم اين رقابت‌ها با آلن ژوپه مجدد رقابت كند. ساركوزي پس از شكست در اين رقابت پشت تريبون قرار گرفت و با چهره‌اي ناراحت در بيانيه‌اي كه از قبل آماده شده بود، گفت: بهترين آرزوهاي من براي كشور و براي كسي است كه رهبري فرانسه‌اي را كه من دوست دارم بر‌عهده مي‌گيرد. او در بخش پاياني بيانيه خود عنوان كرد كه در دور دوم اين رقابت از فيون 62 ساله حمايت خواهد كرد كه اين موضوع مي‌تواند شانس پيروزي فيون را در دور دوم اين رقابت‌ها به‌طور قابل‌توجهي افزايش دهد.
فيون كيست؟
فرانسوا فيون 62 ساله كه شغل اصلي او وكالت بوده است كه بين سال‌هاي 2007 تا 2012 سمت نخست‌وزيري دولت ساركوزي را برعهده داشت. او يك كاتوليك معتقد است كه در يك روستا در شمال غرب فرانسه به دنيا آمد و با توجه به شخصيت او نماد راست سنتي فرانسه به حساب مي‌آيد. از جمله برنامه‌هاي فيون براي رياست‌جمهوري پايان دادن به 35ساعت كار در هفته، كاهش مخارج عمومي، لغو ماليات بر ثروت، كاهش مهاجرت و
12 ميليارد يورو سرمايه‌گذاري براي امنيت و دفاع از كشور است. شايد تا چند هفته پيش فيون چندان شانسي براي نامزدي در انتخابات درون حزبي رياست‌جمهوري فرانسه نداشت اما عملكرد خوب او در مناظره‌هاي تلويزيوني كمك كرد تا شرايط به نفع او تغيير كند. كارشناسان معتقدند لحن مناسب او در بحث مبارزه با تروريسم و داعش موجب شده تا نگاه بسياري از راي‌دهندگان به سوي او جلب شود. او پس از پيروزي در دور اول اين رقابت‌ها در پيامي به زبان فرانسه به راي‌دهندگان گفت: از مردم فرانسه كه من را حمايت كردند تشكر مي‌كنم و يك پيام احترام‌آميز به ساير راي‌دهندگان ارسال مي‌كنم.
رقيب سرسخت
آلن ژوپه 71 ساله كه در حال حاضر سمت شهرداري بوردوي فرانسه را بر عهده دارد، بين سال 1995تا 1997در دولت ژاك‌شيراك، نخست‌وزير فرانسه بوده است. او به عنوان فردي ميانه‌رو در احزاب راست شناخته مي‌شود كه قصد دارد يك هويت ملي خوب را ترويج دهد. ژوپه همچنين وعده اصلاحات اقتصادي، كنترل مرزي موثر در داخل و خارج از اروپا را دنبال مي‌كند و او نيز قصد دارد تا به هفته‌اي 35ساعت كار خاتمه دهد و روي امنيت و مبارزه با تروريسم سرمايه‌گذاري بيشتري انجام دهد.
تهديد بزرگ
با توجه به اينكه حزب سوسياليست فرانسه و شخص فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري اين كشور در طول پنج سال اخير روز به روز از محبوبيت آن كاسته شده است از همين‌رو بسياري شانس چندان جدي براي اولاند در رقابت سال آينده ميلادي قايل نيستند و حتي معتقدند كه او در دور اول از چرخه رقابت حذف خواهد شد. از همين رو بسياري رقابت اصلي را ميان نامزد نهايي احزاب محافظه‌كار و مارين لوپن، رهبر حزب راست افراطي جبهه ملي مي‌دانند. لوپن كه از سال 2011جانشين پدر خود شد و رهبري اين حزب را بر عهده گرفت، توانسته در رقابت‌هاي مختلف انتخاباتي در فرانسه تبديل به يك تهديد بزرگ براي احزاب اصلي فرانسه شود. مواضع ضد اروپايي و ضد مهاجرت لوپن در طول سال‌هاي اخير باعث شده تا محبوبيت فراواني در ميان راي‌دهندگان كسب كند و در مصاحبه هفته گذشته خود با سي‌ان‌ان گفت كه پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات اخير ايالات متحده به ما در فرانسه جسارت بيشتري داده است. او تاكيد كرد كه اين پيروزي باعث مي‌شود تا مردم فرانسه متوجه شوند آنچه را كه مردم مي‌خواهند مي‌توانند داشته باشند، اگر آنها بسيج شوند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون